SG Jerkspö en besvikelse? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SG Jerkspö en besvikelse?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jo det är kortare bakhandtag. 8 fotarn tycker jag har ett tillräckligt långt bakhandtag. 6,9an och 7,6an har lite kortare men jag tycker inte att det stör än. Får se om jag eventuellt ska förlänga handtagen på dom.
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Jag föredrar helt klart längre bakhantag, vet inte om 6'9 med kort bakre blir lite väl långt? Är ju lite kort i rocken om man säger så:P

Förlänga handtagen gör man det själv eller lämnar man in spöt och vad kostar ett sådant ingrepp?

Kommentera

Vet flera stycken som haft av sina Woody spön, har själv haft ett. Klassat 250gr men kastar max 150-160gr, och det är verkligen max. De som säger något annat saknar helt referenser...

Kommentera

Ursprungligen postat av Matte71 Visa inlägg
          Vet flera stycken som haft av sina Woody spön, har själv haft ett. Klassat 250gr men kastar max 150-160gr, och det är verkligen max. De som säger något annat saknar helt referenser...
          Där har du verkligen fel, Woody kastar upp till kanske 230-240, det är bra mycket styvare än tex Strike Pro Contact som tar 180.
          Visst, Savagear brukar underklassa sina spön lite men eftersom jag vet det så anpassar jag mig efter det.

Kommentera

Ursprungligen postat av MrDejefors Visa inlägg
            Där har du verkligen fel, Woody kastar upp till kanske 230-240, det är bra mycket styvare än tex Strike Pro Contact som tar 180.
            Visst, Savagear brukar underklassa sina spön lite men eftersom jag vet det så anpassar jag mig efter det.
            Har du fiskat länge med ditt Woody? Blir det "svampigare" efter ett tags användning eller tycker du det funkar lika bra nu som när det var nytt ?

/ Henke

Kommentera

Förra året var jag å polaren på söders sportfiske å skulle köpa ett nytt spinn/tail spö.
              Vi har fiskat gädda i 20 år .
              Vi blev tipsade om Sg Woody . Vi fick samma intryck Kina spö vilket smäck å ställde undan det igen . Polarn köpte dawia 7,3 istället .Märke som funnits länge
              När jerkfisket slog igenom 2003 -2005 så var det kastvikt upp till 100 gram ganska vanligt en del hade 120 eller 150 gram .
              Nu vill folk ha dom där jävla 200-250 påkarna .Det ska vara kul att få fisk också . Jag kanske är mycket sämre än genomsnittet men jag kan få 20-30 gäddor mellan 5-8 kg per år om det går bra å i bästa fall nån ännu större . Varför ska jag då fiska med överdimensionerade grejer vi väll alla att fisken ska dra ut lina å bocka spöt ned till handtaget .

Flera fiskekompisar som fiskar med Bulldawg magnum men gäddorna blir inte större för det .Däremot går deras rullar sönder hela tiden därför att dom inte är anpassade för så tunga beten .
              Många tar för givet att stora beten ger större fiskar å tar för givet att deras 5000 rulle håller för 200 grams drag .
              Sen att dom står å fiskar i en klar skogssjö där största betesfisken är en löja det hade dom inte tänkt på.

/Fredrik

Kommentera

Även jag hade ett SG Pro Jerk (150 g) som en vacker dag helt plötsligt bara knäcktes under normalt fiske.

Fick det utbytt mot ett Esox Lucius 250 g och det har funkat väldigt mycket bättre. Till att börja med har det ju inte knäckts, men framförallt gillar jag känslan i det mycket bättre.

Sedan har jag hört mycket gott om Woody-serien, men det kan jag inte uttala mig om personligen.

För övrigt håller jag helt och håller med jerklimpan: Märkligt med den här trenden att folk vill ha gäddspön som är så grova att de egentligen borde lämpa sig bättre för djuphavsfiske med halvkilospilkar.

Kommentera

Jag är mer ute efter styvheten i spöt än att kasta drag över 100g. kommer max kasta alien Eel / bulldawg regular, blir inget större.

Kan ju säga att Pro jerk är överklassat när det gäller kast vikt, beten över 100g så som alien eel shallow är för mycket, inte en chans at man står å dänger sånt, om inte annat gissar jag på att spöt blir mjukare med tiden då.

har kastat mycket Big Bandit med spöt å det är typ max vikt för mitt exemplar.

Jag är inte ute eter ett spö där jag kan kasta t.ex. 2pouner bulldawg, utan vill ha ett spö som inte böjer sig som ett haspel spö vid 2kg gädda.

180g spö skulle räcka utmärkt bara det inte ger med sig i toppaktionen efter någon månad.

Därför jag undrar om 250g spön lite.

Och har som sagt inte testat woodyn men skeptisk överhuvudtaget på SG spöna som är odelade, strike pro's serie är ju 2-delat så då stöter du ju på lite problem med holkar, dom håller ju men frågan är hur länge, det borde vara dom som ryker först på sådana spön, sen har folk åsikter om rullfästen och spöringar.

Kommentera

Jag har fiskart med ett Strike Pro Capture 6,10 i ett år nu. Det var den äldre odelbara modellen men antar att det är typ samma egenskaper.

Tyckte det var hur grymt som helst i början, kände minsta pet, kunde göra riktigt kraftiga mothugg, kunde ta i ordentligt i kasten om man ville utan att det kändes som att spöt svampa för mycket och att det skulle gå sönder.
                    Nu med tiden har jag märkt nackdelar, betet får en snabbare, ryckigare sväng när man jerkar som enligt mig ger mindre fisk än om man har ett lite mjukare spö, man tappar lättare fisk med ett så pass styvt spö när fisken skakar och slår, det blir mycket tråkigare att fiska då mindre fiskar inte ens böjer spöt och man helt tappar känslan.

Det är vad jag tycker om det spöt men kvaliteten är det inget fel på och jag kommer fortsätta använda det men bara till dom riktigt tunga betena. Blev ett Bandit 6,6 180 g nu och det är grymt! Gör inget att det är så jävla snyggt också.

Kommentera

Ursprungligen postat av Roddan Visa inlägg
                      Jag har fiskart med ett Strike Pro Capture 6,10 i ett år nu. Det var den äldre odelbara modellen men antar att det är typ samma egenskaper.

Tyckte det var hur grymt som helst i början, kände minsta pet, kunde göra riktigt kraftiga mothugg, kunde ta i ordentligt i kasten om man ville utan att det kändes som att spöt svampa för mycket och att det skulle gå sönder.
                      Nu med tiden har jag märkt nackdelar, betet får en snabbare, ryckigare sväng när man jerkar som enligt mig ger mindre fisk än om man har ett lite mjukare spö, man tappar lättare fisk med ett så pass styvt spö när fisken skakar och slår, det blir mycket tråkigare att fiska då mindre fiskar inte ens böjer spöt och man helt tappar känslan.

Det är vad jag tycker om det spöt men kvaliteten är det inget fel på och jag kommer fortsätta använda det men bara till dom riktigt tunga betena. Blev ett Bandit 6,6 180 g nu och det är grymt! Gör inget att det är så jävla snyggt också.
                      härligt att höra!

Ja visst kan styvheten vara negativt ibland, kanske blir ett 6'8 pike range då då det är klassat 180g

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 913 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13