SG Jerkspö en besvikelse? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SG Jerkspö en besvikelse?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
    Vad skulle något sådant kosta då? Kan iofs slänga ett PM till honom...
    Du skjuter över målet!
    Du är runt 20 år, du har precis börjar Jerka.. Lägg dina pengar på annat istället, du kommer inte bli en bättre fiskare med ett handgjort (förmodligen) dyrt spö.
    Fiska med en "vanlig" utrustning först några år tills du verkligen vet vad du är ute efter.. Sen är det fritt fram att välja !

Inge illa menat om Wreckbender och om att han tillverkar spön men tycker det låter konstigt att ens överväga tanken på att få ett spö tillverkat när man är newbie.

/ Henke

Kommentera

Sant, men kostar det inte mer än ett standard jerk spö dvs runt 1500kr (tror det kostar skapligt mycket mer för ett custom)

annars så håller jag med om att man borde köra standard, men du vet, att fråga kostar inget

Kommentera

Wreckbender byggde om mitt st croix musky spö. Det blev riktigt bra så det kan jag verkligen rekomendera.
        Ett spö byggt helt efter dina önskemål av en duktig spö byggare blir verkligen något extra.
        Men det är en fördel om man testat lite spön innan så man vet hur man vill ha det..

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
          Wreckbender byggde om mitt st croix musky spö. Det blev riktigt bra så det kan jag verkligen rekomendera.
          Ett spö byggt helt efter dina önskemål av en duktig spö byggare blir verkligen något extra.
          Men det är en fördel om man testat lite spön innan så man vet hur man vill ha det..
          Så att säga han kan modda spön också?

Vad fick du betala för detta ingrepp?

Mjo jag vet ju ungefärligt vad jag vill ha, långt bakre handtag i kork, spöt ska inte vara längre än 7' det ska vara styvt men inte för styvt ca 180g i kast-vikt duger bra, gärna 2-delat med s-holk Fuji fästen å sic-ringar(inte bara toppögglan) är några kriterier jag letar efter. inte beredd att lägga en förmögenhet så till slut får det bli en kompromiss, just nu lutar det åt strike pro pike range capture 6'10 (alternativt 6'8) eller ett st.croix premier, 6'9 8oz

Kommentera

Så att säga han kan modda spön också?

Vad fick du betala för detta ingrepp?

Mjo jag vet ju ungefärligt vad jag vill ha, långt bakre handtag i kork, spöt ska inte vara längre än 7' det ska vara styvt men inte för styvt ca 180g i kast-vikt duger bra, gärna 2-delat med s-holk Fuji fästen å sic-ringar(inte bara toppögglan) är några kriterier jag letar efter. inte beredd att lägga en förmögenhet så till slut får det bli en kompromiss, just nu lutar det åt strike pro pike range capture 6'10 (alternativt 6'8) eller ett st.croix premier, 6'9 8oz
            angående kast vikt tänk bara på att eurpoa och asien spö oftast anger absoluta kastvikt. medans amerikanska spö anger fiskevikt. det blir väldigt stor skillnad.. ett 8a oz st croix spö är klassat för230 gram. men många tillverkare hade inte skämts för o klassa det till 300-400 gram.

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
              angående kast vikt tänk bara på att eurpoa och asien spö oftast anger absoluta kastvikt. medans amerikanska spö anger fiskevikt. det blir väldigt stor skillnad.. ett 8a oz st croix spö är klassat för230 gram. men många tillverkare hade inte skämts för o klassa det till 300-400 gram.
              har hört mycket om det funderar om st croix blir lite väl styvt men då kan man ju dänga grova grejor ifall jag får för mig det

Sg spöna är dom spön som är mest överklassade imo, 150g pro jerk HMMM NOT, tror det blir pinsamt spö böj om du kastar grejor som väger mycket, problem nog med Alien Eel Shallow...

Kommentera

..angående kast vikt tänk bara på att eurpoa och asien spö oftast anger absoluta kastvikt. medans amerikanska spö anger fiskevikt.....
                Då får du säga till mig vad är fiskevikten på en st croix 3 oz? Eller hur menar du?

Jag har flera st croix från andra serier än premier och då stämmer angiven kastvikt på pricken. Premier klingor är underklassade, fast st croix är kända för lite styvare standard än alla andra. Om man inte gillar det eller då köper man en sladderpinne istället.
                Förresten har aldrig retat upp mig på den korta bakhandtaget på mina premier. jag tycker att fungerar mkt bra när man jiggar eller jerkar med dom.
                Häls /T
                Senast ändrad av tonyex; 2011-10-28, 20:58. Anledning: menade underklassade

Kommentera

har hört mycket om det funderar om st croix blir lite väl styvt men då kan man ju dänga grova grejor ifall jag får för mig det

Sg spöna är dom spön som är mest överklassade imo, 150g pro jerk HMMM NOT, tror det blir pinsamt spö böj om du kastar grejor som väger mycket, problem nog med Alien Eel Shallow...
                  med mitt 8 oz st croix slänger jag mina hemmabyggda moster på 300-320 gram utan problem.
                  vill du ha ett som motsvara "180" gram ska du nog titta på någon i spannet 3-6 oz
                  jag har ett pro jerk. vilket skitspö.. mitt har hängt med 3-4 år något. det klarar knappt jerka en big bandit utan att det svampar i hela spöet. får endas hänga med som reservspö på större fisketurer numera.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                    Har du fiskat länge med ditt Woody? Blir det "svampigare" efter ett tags användning eller tycker du det funkar lika bra nu som när det var nytt ?

/ Henke
                    Har fiskat sedan mitten av sommarn, det har inte blivit svampigare ännu, får hoppas att det aldrig blir det heller.

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                    När jerkfisket slog igenom 2003 -2005 så var det kastvikt upp till 100 gram ganska vanligt en del hade 120 eller 150 gram .
                    Nu vill folk ha dom där jävla 200-250 påkarna .Det ska vara kul att få fisk också .

Flera fiskekompisar som fiskar med Bulldawg magnum men gäddorna blir inte större för det .Däremot går deras rullar sönder hela tiden därför att dom inte är anpassade för så tunga beten .
                    Många tar för givet att stora beten ger större fiskar å tar för givet att deras 5000 rulle håller för 200 grams drag .
                    Sen att dom står å fiskar i en klar skogssjö där största betesfisken är en löja det hade dom inte tänkt på.

/Fredrik
                    Det är kul att få fisk på 250g påkar, så fort gäddan vänder på en fena så känner man direkt, pga den totala styvheten, det rakt in i handen. Med ett svampigt klassiskt gäddspö/trollingspö så har man ju ingen sån känsla då spöt absorberar ALLT.

Fiskar man BD Magnum i en sjö med endast löja som bytesfisk för gäddan så kanske man borde tänka om lite, jag lovar att stora beten funkar bättre i vissa vatten, där gäddan käkar stora byten. Det är ju dina kompisar som inte tänker till ordenligt.
                    Fiskar man stora 200g+ beten så får man ju anpassa sina prylar efter det.

underklassat? du menar överklassat?
                    Ja, skrev fel

Ursprungligen postat av Roddan Visa inlägg
                    Nu med tiden har jag märkt nackdelar, betet får en snabbare, ryckigare sväng när man jerkar som enligt mig ger mindre fisk än om man har ett lite mjukare spö, man tappar lättare fisk med ett så pass styvt spö när fisken skakar och slår, det blir mycket tråkigare att fiska då mindre fiskar inte ens böjer spöt och man helt tappar känslan.
                    Hur betet rör sig beror ju på hur din spöföring är

Sätter man ordentligt med press på fisken så tappar man dem inte, i sommras fick jag nog ungefär 40 gäddor på jerk, jag tror inte att jag tappade mer än 5st och har fiskat med hullinglösa krokar och styva spön. Köper man ett styvt spö så kan man ju inte fega med låg broms (påstår inte att du gör det) och ingen press som om man fiskar med ett UL spö.

Kommentera

Ursprungligen postat av MrDejefors Visa inlägg
                      Det är kul att få fisk på 250g påkar, så fort gäddan vänder på en fena så känner man direkt, pga den totala styvheten, det rakt in i handen.
                      Svårt att tro det.
                      Det är framför allt spöbyggnad processen, materialet , komponenter och bl. a. balans i spöt som avgör känslan.
                      SG spöna är bra för det priset de kostar, men ju högre kastvik desto mindre känsla om spöna har "likadana" klingor.

Häls /T
                      Senast ändrad av tonyex; 2011-10-28, 20:47.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 481 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13