SG Jerkspö en besvikelse? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SG Jerkspö en besvikelse?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Då får du säga till mig vad är fiskevikten på en st croix 3 oz? Eller hur menar du?

Jag har flera st croix från andra serier än premier och då stämmer angiven kastvikt på pricken. Premier klingor är överklassade, fast st croix är kända för lite styvare standard än alla andra. Om man inte gillar det eller då köper man en sladderpinne istället.
    Förresten har aldrig retat upp mig på den korta bakhandtaget på mina premier. jag tycker att fungerar mkt bra när man jiggar eller jerkar med dom.
    Häls /T
    nu har jag inte fiskat med ett 3 ozat men det jag menar är att står där tre oz. motsvarar det 84 gram ( med snabb huvudräkning och någon rom o cola i kroppen) så menar dom att du ska fiska med beten upp till 84 gram utan att det knakar och sprakar i prylarna. medans andra tillverkar tex skriver 150 gram på klingan men att fiska med över 100 gram är inte till att tänka på då det del sprakar i prylarna, är fruktansvärt svampigt och känns allmänt olustigt när man kastar.

jag tyckte det var lite jobbigt i början med det korta bakhandtaget iochmed jag var van vid ett långt. men det var bara en vanesak. nu känns det hur naturligt som helst när man fiskat in sig med spöet.

Kommentera

Ursprungligen postat av MrDejefors Visa inlägg
      Har fiskat sedan mitten av sommarn, det har inte blivit svampigare ännu, får hoppas att det aldrig blir det heller.

Det är kul att få fisk på 250g påkar, så fort gäddan vänder på en fena så känner man direkt, pga den totala styvheten, det rakt in i handen. Med ett svampigt klassiskt gäddspö/trollingspö så har man ju ingen sån känsla då spöt absorberar ALLT.

Fiskar man BD Magnum i en sjö med endast löja som bytesfisk för gäddan så kanske man borde tänka om lite, jag lovar att stora beten funkar bättre i vissa vatten, där gäddan käkar stora byten. Det är ju dina kompisar som inte tänker till ordenligt.
      Fiskar man stora 200g+ beten så får man ju anpassa sina prylar efter det.

Ja, skrev fel

Hur betet rör sig beror ju på hur din spöföring är

Sätter man ordentligt med press på fisken så tappar man dem inte, i sommras fick jag nog ungefär 40 gäddor på jerk, jag tror inte att jag tappade mer än 5st och har fiskat med hullinglösa krokar och styva spön. Köper man ett styvt spö så kan man ju inte fega med låg broms (påstår inte att du gör det) och ingen press som om man fiskar med ett UL spö.
      Iden med jerk är ju att köra max-broms nästan å pressa fisken till max...

Håller med om att mjuka spön inte lämpar sig alls till Jerk

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
        nu har jag inte fiskat med ett 3 ozat men det jag menar är att står där tre oz. motsvarar det 84 gram ( med snabb huvudräkning och någon rom o cola i kroppen) så menar dom att du ska fiska med beten upp till 84 gram utan att det knakar och sprakar i prylarna. medans andra tillverkar tex skriver 150 gram på klingan men att fiska med över 100 gram är inte till att tänka på då det del sprakar i prylarna, är fruktansvärt svampigt och känns allmänt olustigt när man kastar.

jag tyckte det var lite jobbigt i början med det korta bakhandtaget iochmed jag var van vid ett långt. men det var bara en vanesak. nu känns det hur naturligt som helst när man fiskat in sig med spöet.
        Jag tycker både kast och jerkning blir konstigt med kort handtag, kanske för att jag bl.a jerkar en hel del med armen ibland istället för handleden, vill gärna ha längre handtag då som stoppar spöt från att gå ner i vattnet ( visst kan ses som konstigt att jerka så handtaget går upp i armhålan men det har funkat för mig)

Tok jerkar ju inte allt så kan säkert köra Buster jerk å sliders på kort handtag, men beten som tål att hård jerkas så som big bandit, piggen mfl. föredrar jag definitvt långt handtag,

Vi har alla olika preferenser.

Helt klart så har jag svårt att se att man bekvämt kan stå å kasta saker större än big bandit bekvämt på SG pro jerk, å tror som du säger Krokodiljägaren att om det står 150g på spöt så tål spöt det men rekommenderad kastvikt är lägre

Kommentera

hm, rom och cola är "gött".

Fördelen med mitt 3 oz är att det är suveränt att styra 110g beten mkt vattenmotstånd (bred profil). Ja, spöt är underklassat.
          Håller med, det är mkt som sitter i huvudet på folk. Förut vevade jag med höger, nu har jag svårt att göra det.

Häls /T
          Senast ändrad av tonyex; 2011-10-28, 21:00.

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
            Vi har alla olika preferenser.
            och tur är det. annars hade marknaden bara behövt ett spö

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
              och tur är det. annars hade marknaden bara behövt ett spö
              Då hade det dock inte varit svårt att hitta ett bra spö

Kommentera

Svårt att tro det.
                Det är framför allt spöbyggnad processen, materialet , komponenter och bl. a. balans i spöt som avgör känslan.
                SG spöna är bra för det priset de kostar, men ju högre kastvik desto mindre känsla om spöna har "likadana" klingor.

Häls /T
                Visst, det är din åsikt, alla har vi olika åsikter men jag tycker man känner den fulla kraften av fisken bättre i ett styvt spö, vilket är något jag gillar.

Kommentera

Håller med föregående talare! Det är enkel fysik, rörelse energin övreförs bättre från fisken till din hand om du har ett styvt spö!

Kommentera

Då får du säga till mig vad är fiskevikten på en st croix 3 oz? Eller hur menar du?

Jag har flera st croix från andra serier än premier och då stämmer angiven kastvikt på pricken. Premier klingor är underklassade, fast st croix är kända för lite styvare standard än alla andra. Om man inte gillar det eller då köper man en sladderpinne istället.
                    Förresten har aldrig retat upp mig på den korta bakhandtaget på mina premier. jag tycker att fungerar mkt bra när man jiggar eller jerkar med dom.
                    Häls /T
                    Jag har 3st premier spön. Tycker dom är lite underklassade. 6,9a -8oz tycker jag är väldigt bra klassat. 7,6a -6oz är inga problem att kasta magnumbullar med. 8a -3oz funkar utmärkt till 100-110g.
                    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
                      Håller med föregående talare! Det är enkel fysik, rörelse energin övreförs bättre från fisken till din hand om du har ett styvt spö!
                      Prova fiska med ett tunt järnrör. Det går inte.
                      Det är materialet och hur spöt är byggt som avgör hur rörelse energi förmedlas på ett effektivt sätt.
                      Vissa spötillverkare har speciella tillverkningsmetoder föra att kunna ha tätare kolfiber trådar och behålla eller i vissa fall utöka styrkan i klingan. Andra spötillverkare har inte tillgång till dessa hemligheter.

Häls /T
                      Senast ändrad av tonyex; 2011-10-28, 22:40.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 520 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13