SG Jerkspö en besvikelse? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SG Jerkspö en besvikelse?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• SG Jerkspö en besvikelse?

Hej!

Bara jag som tycker att SG Pro Jerk 6'6 är en besvikelse, man hör mycket gott om SG men har haft mitt SG spö nu 5-6 turer (reklamera första då det small av när jag kasta, höll 2,5 månader kanske)

Och det är nå sjukt mjukt! känns som att man står å spinnfiskar inte jerkar.

Hugger det så kan jag lätt veva in fisken utan att den rycker något för spöt fångar typ upp allt. Dessutom ett spö som bara hipp som happ går av?

Funderat en del på varför det är så, Gissar att 250g kan vara något bättre när det gäller styvhet, men risken är väl att det går av också?

Mitt Waterspeed Jerk 6' -120g är grymt mycket stelare å där känns även små fisk som något större,

Spöt kostade ungeför 850kr när jag köpte det så det är inte svin billigt (Waterspeed spöt kosta 400)
    kunde nästan ha sparat pengarna å köpte ett riktigt från början.....

Funderar om andra har upptäckt samma sak? Woody'n kanske har en tendens att vara lika dant?

Jag hade först ett pro jerk 150gr. Det small av för mig, dock small det är när jag drog i linan själv för att känna lite på spöt. Riktigt dumt gjort... Det spöt gillade jag iaf, upplevede det inte som svampigt.

Har ett pro jerk 250gr nu, köpte det för att kunna kasta lite fetare beten. Dock så är det knappast ett 250gr spö, kanske 200-220. Detta är såklart styvare än 150gr, så det kanske skulle vara något för dig. Samtidigt så är det lika lätt och välbalanserat som 150gr'arn.

Woodyt är också schyst spö, som lätt kastar 250gr.

Kommentera

Jag körde med woody light 6,6fot -180gram innan. Skönt spö att jerka med och drilla fisk. Bra känsla, lätt och välbalanserat. Dock så lämpar det sig upp till 160-170gram max. Hade aldrig några problem med det spöt.

Vill du ha styvt spö så rekomenderar jag verkligen St.Croix premier 6,9fot -8oz. Kastar allt från 50-250g.
      Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Alla spön kan "hipp som happ gå av", en liten, liten stöt kan förstöra fibrerna i ditt spö så den går av vid nästa lilla stöt.

Kommentera

Det där med spö är ju dels väldigt personligt vad som är skönt eller inte, och sen verkar det onekligen som att det då och då kommer sändningar (eller i värsta fall hela serier) med spön som inte håller rent fysiskt, fast SG har väl varit lite väl drabbade med tanke på Woody som väl också folk hade problem med om jag minns rätt (?). Om det då även visar sig att Pro Jerk lider av samma åkomma lär det göra att många drar sig för märket.
          Har ej testat det spö du har så kan inte uttala mig om det, däremot har jag 3 andra SG spö.
          SG Butch Light XLNT 6.9' 10-30g
          SG Butch Light XLNT 6.9' 15-60g
          SG Butch 6.6' -150g

Jäkligt sköna spön alla tre, möjligen är 6.6' aningen för stelt för min smak men väldigt lätt och behagligt i övrigt.
          Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
          En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Nåt man lär sig när man fiskat ett tag att det lönar sig alltid att köpa dyrt från början . När jag väljer märke på spö så vill man gärna att deras andra grejer är bra också .
            Sen ska märket ha funnits länge . ex abu eller dawia . Lundgrens har funnits i över 100 år jag tror inte dom funnits kvar om grejerna vart dåliga .

Köper du en volvo eller saab vet man vad man får men köper du en Kia eller Dacia så vet man inte vad man får därför att det är nya märken.

Zalt är bra exempel helt okej beten men risken för exemplar som läcker , går snett eller inte simmar alls är för stora . Därför vågar jag inte köpa ett Zalt spö .

Samma sak med ailen eal speciellt shallow snurrar i vattnet tappar ögona allmänt dåligt kvalite . Därför köper jag inte deras spön.
            SG är ett relativt nytt märke så man får ge det lite tid . Samma med CWC buster stiff var framtungt å inte speciellt kul att fiska med . Men dom nya spöna är helt okej. tycker jag .Dom lär sig å det gör väll SG också får man väll hoppas .

/Fredrik

Kommentera

Själv klart är det en smaksak med styvheten, pro jerk 150g är ju stel tills efter några få turer då den tappat spänsten i toppen enligt mig, var å dängde big bandit här om dagen för att köra in rullen å linan lite å toppen böjer sig lite väl mycket när jag kastar, får nästan pytsa ut kasten för att inte spöt ska vibrera i utkastet.

Så upplever jag pro jerken.

Lozz: Ja själv klart jag har nämnt det du skriver i ett inlägg i en annan tråd så håller helt med dig, har dock varit försiktig å fraktat det i bilen( fält baksäte) i spö fodralet som medföljer, Så tycker det är skumt att det small av i utkastet, drillade mitt PB på den påken i somras (8,1kg) å kan ju säga att känslan var skit mesig, hade nästan mer fight med en gädda som högg vid kanten (uppskattad vikt 3-4kg) så helt klart en besvikelse,

EuroPike: Du har pippi på St.Croix tror jag:P är som sagt sugen på ett spö 6'9 är även det en bra längd då jag planerar att försöka mig på lite mjukbeten med mera. aldrig mer korta spön känns det som, vill dock inte ha för långt spö,

Problemet är ju att just St.croix är lite korta bak(tror jag) vet inte vad premier serien kostar men ska kolla det när jag skrivit klart

Mooki: Ja det är jävligt synd då jag diggar SG andra produkter så som , DP spinner, 4-play. soft 4-play, spinnare, you name it, Det märket som har mest plats i spinnfiske boxen garanterat.

Ja dom andra spöna verkar inte vara något problem med, är dom 3 du nämner delade? Gissar på att deras odelade spön som krånglar.

Jag har rekommenderat pro jerken till folk som nybörjar spö å det kan ju vara okej ett tag, men fastnar man i jerk å testar ett annat spö så inser man snart att det inte är mycket att hänga jul gran i.

Riktigt trist att det är så för varit sugen på woodyn men skippar den nu bara för att folk verkat ha problem med den å jag har problem med ett SG spö så=/
              Senast ändrad av Guest; 2011-10-27, 21:17.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                Nåt man lär sig när man fiskat ett tag att det lönar sig alltid att köpa dyrt från början . När jag väljer märke på spö så vill man gärna att deras andra grejer är bra också .
                Sen ska märket ha funnits länge . ex abu eller dawia . Lundgrens har funnits i över 100 år jag tror inte dom funnits kvar om grejerna vart dåliga .

Köper du en volvo eller saab vet man vad man får men köper du en Kia eller Dacia så vet man inte vad man får därför att det är nya märken.

Zalt är bra exempel helt okej beten men risken för exemplar som läcker , går snett eller inte simmar alls är för stora . Därför vågar jag inte köpa ett Zalt spö .

Samma sak med ailen eal speciellt shallow snurrar i vattnet tappar ögona allmänt dåligt kvalite . Därför köper jag inte deras spön.
                SG är ett relativt nytt märke så man får ge det lite tid . Samma med CWC buster stiff var framtungt å inte speciellt kul att fiska med . Men dom nya spöna är helt okej. tycker jag .Dom lär sig å det gör väll SG också får man väll hoppas .

/Fredrik
                Helt rätt, var ju dum snål å köpte jerk set för 2000 så får väl skylla mig själv, dock bytt upp rullen till predator nu så lär väl skaffa ett nytt spö sen med. Stiffen har jag inte testat att fiska med, men klämt å känt mycket på den inget för mig.

Är sugen på Strike pro pike range 6'8 alternativt 6'10 då dom verkar fina, färgen är grymt snygg.

Men just nu lutar det nästan mot ett St.croix.

Kör ju ofta beprövade saker som Abu, Rapala, men allvarligt talat så är ju Abu's vendetta spö ett skämt. Cwc gör bra grejor nu för tiden, å SG kommer nog klättra på marknaden en hel del.

Likandant köpte en volvo å den sålde jag efter 2 månader då den var skräp verkligen, köpte en mercedes å den funkar fin fint

Kommentera

St.Croix å Luna-rullar ska det va. Annars kan det kvitta Jag har fiskat med många olika spön och märken. Har varit hyffsat nöjd med det mesta men för ett tag sedan bytte jag alla mina jerk å spinnspön till gädda till st.croix och jag har aldrig fiskat med något bättre! Grymt nöjd med mitt byte!
                  Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
                    St.Croix å Luna-rullar ska det va. Annars kan det kvitta Jag har fiskat med många olika spön och märken. Har varit hyffsat nöjd med det mesta men för ett tag sedan bytte jag alla mina jerk å spinnspön till gädda till st.croix och jag har aldrig fiskat med något bättre! Grymt nöjd med mitt byte!
                    Funderar på st.croix, men är dom inte kortare bak än t.ex. strike pro pike range 6.10 capture?

Får se om det till slut om några år kanske blir en daiwa luna rulle.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 500 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13