Blev lite tråkig ton i den här annars mycket intressanta tråden....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fenwick ironfeather
Collapse
X
-
-
Jag kör Ironfether just för Öring-fisket där tycker jag det passar perfekt, men till annat fiske har jag andra spö och rullar....
Man lär sig mycket av sådana diskussioner vi har haft på denna tråden om just spö och deras egenskaper,
Jag har en liten fråga till dom som är bättre en mig på korta spö, är inte fullt ut nöjd med kast-egenskaperna på det korta ABU jag just köpt, funderar på att byta det mot http://www.mur-tackle-shop.de/fr/Abu...ting_1379.html vad tror ni ?? det andra var ju ett VJ spö tror det är därför jag inte trivs med aktion och uppförande även om jag har det till 10gr jiggar...
Kommentera
-
Korta, lätta, styva spön behöver en rulle som matchar egenskaperna.
Multirullen som du vill använda ska ha en lätt spole som kan börja rulla så lätt så möjligt och på detta visset nå max hastigheten så snabbt så möjligt som t. ex: en 1600 eller en 2500 med ut trimkit eller med en japansk avail spole och keramiska spolaxellagren.
Det jag har lärt mig när det gäller att kasta beten under 15 gram långt, är rullen mkt viktigare än spöt.
Häls /T
Kommentera
-
Är inte så påläst om Abus japanska spön. Förmodligen riktigt bra. Har tagit hem ett Abu veritas åt en kompis och det var riktigt trevligt.
Dock kan du få hem ex ett zillion som jag tjatat väldigt mycket om här på forumet för en billigare peng inkl frakt, tull och moms. (ca 2000kr) Det spöt kastar riktigt bra. Dobyns spöna är också riktiga kastkanoner och finns i olika prisklasser som kan vara värda att titta på.
Kommentera
-
Jag litar på er ni har haft rätt hittills när det gäller spö och rullar,
Jag har en Mörrum 1600 så då är det bara spöet, tror det jag tycker är konstigt är toppen på VJ spöet, ger på något sätt en obalans vid kast märker det inte med småjiggar men till andra beten tycker jag inte om aktionen, byter i butiken jag köpte i därför blir det i samma spö-serie. får väl lägga till ca:500kr.
Tror detta är mer passande för mig det värkar va ett vanligt kort styvt casting-spö utan konstigheter eller ???...
Annars får man väl byta märke på spöet till något som inte kommer från ABU och butiken har massor av godis men priserna är tyvärr därefter......
Tycker orenji varianten blir för dyr att fiska lite Abborre med
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggTycker orenji varianten blir för dyr att fiska lite Abborre med
Efter att setet var skräddarsytt och klart, då har abborre-jiggandet och snipfisket på sommaren fått andra dimensioner, när det gäller känsla och nöje.
Och jag är så nöjd att jag struntar i att söka de stora på branterna och slipper massa båtförflyttande och dessutom kan sonen meta med mask på samma ställe.
Häls /T
Kommentera
-
Om du ändå får byta i butiken. Be att få provkasta det innan du köper det, så vet du om du gillar det.
Håller med mr T. Var inte rädd för att lägga lite pengar på din borre utr. Det ger en ny dimension i fisket.
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggJag litar på er ni har haft rätt hittills när det gäller spö och rullar,
Jag har en Mörrum 1600 så då är det bara spöet, tror det jag tycker är konstigt är toppen på VJ spöet, ger på något sätt en obalans vid kast märker det inte med småjiggar men till andra beten tycker jag inte om aktionen, byter i butiken jag köpte i därför blir det i samma spö-serie. får väl lägga till ca:500kr.
Tror detta är mer passande för mig det värkar va ett vanligt kort styvt casting-spö utan konstigheter eller ???...
Annars får man väl byta märke på spöet till något som inte kommer från ABU och butiken har massor av godis men priserna är tyvärr därefter......
Tycker orenji varianten blir för dyr att fiska lite Abborre med
Kommentera
-
Då får jag väl va beredd på att även borre fisket får kosta för att jag ska bli nöjd
Fick bra pris på Mörrum rullen 1500kr ny i butik när dom hade flytt-rea, och sedan ett spö för lite ca:2500kr (orenji), jag har blivit lite skadad just när det gäller spö, köpet av Fenwick gjorde att jag har börjat ställa hårda krav på alla andra spö också, visst kostar det men jag får hålla med om att det är värt det, annars går man bara och köper nya spö efter hand och då blir det till slut dyrare en att köpa ett riktigt bra från början.
Tror ni inte man kan åka till Köpenhamns Akvarium och prov-kasta??, då finns en stor chans att få känna hur det uppför när man drillar fisk också
Nästa vecka blir öringen lovlig här, då skall Shimanon hård-testas, men där tvivlar jag inte på egenskaperna, den fyller ett glapp som jag inte fått Amb rullarna att täcka, skall bli mycket intressant
Kommentera
-
Lång och intressant tråd...
Var lite sugen på ett nytt spö till en av amba 25'orna jag har och idag blev det ett Fenwick ironfeather momentum 8-32g.
Vill nu passa på att tacka eller skylla på (?) bl.a. herr månson som med sina inlägg bidragit till spövalet!
...eftersom jag inte provat min kombo än kan jag inte uttala mig om kastegenskaper men efter pratat med en mycket duktig medlem på FS som har erfarenhet av spöt så känns det som jag köpt rätt!
Priset känns också rätt eftersom butiken borde tagit 2 papp då de är "premium dealer" men lyckats märka spöt med 1799:-
....och när de sedan hade 20% rabatt på det priset idag blev det riktigt bra!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av StorborreFår se om det blir DK 100 eller en Loongze Airlite.
Spöt jag funderar para ihop med Dankung...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-06-07, 12:02 -
-
av dhaglundÄr det möjligt att byta knopparna på veven till en Ambassadeur Syncro? Jag förstår att det är svårt...1 Foto
-
2025-05-14, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 862 visningar
0 gillar