Fenwick ironfeather - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fenwick ironfeather

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fenwick ironfeather

Skulle vilja veta vad folk tycker om fenwick ironfeather spön.
    Finns ju momentum och quadrant. Den sistnämda ska ersätta ironfeather 2 och är fyrdelad som föregångarn.
    Undrar lite hur de 4 delade klarar sig. Håller holkarna eller vrider de sig efter ett tag.
    Är klingorna tillräcklig snabba för att kasta spinnbeten (kustvobbler, skedar osv) eller är de mer lämpade för bombarda?
    Är sugen på 10 fotarn 8-32g för multi som numera finns i både momentum och quadrant och fiska vanliga kustbeten ej bombarda.
    Skiljer sig klingorna på de två och fyrdelade eller är det samma klinga?
    Det bästa är att Abu sänkt priset på dem till nästa år. 2000kr för momentum och 2500kr för quadrant så man blir riktigt sugen på ett för man läst det kastar otroligt.
    Skriv vad ni tycker om spöna och vad ni tycker det lämpar sig bäst för...

Lyfter tråden igen..
    Är det verkligen ingen som har något att säga om Ironfeather? Borde ju finnas några bland alla tusentals medlemmar som har dem.
    Mr Mansson du brukar ju alltid prata gott om dem. Har du haft problem med vridningar på de fyrdelade?

Kommentera

Aldrig haft problem med dom, jag föredrar absolut det 4 delade framför Momentum, har bättre klipp i klingan, men självklart är båda kanon-spö....

Kommentera

Jag har den tvådelade haspelvarianten 12-48 gram. Ruggigt trevligt och långkastande med både kustdragen och bombarda.

Kommentera

Hur klarade spöna utlovad kastvikt?
          Klarar de att ladda nära utlovad kastvikt? Eller är det som många andra spön som säljs här som man helst ska dra bort 20% för att spöt ska kasta optimalt. Är som sagt sugen på 10an 8-32g och har en del beten som närmar sig 30g. Så det vore intressant att veta....

Kommentera

Jag har 32gr i 4 delad spinn, det håller vad som utlovas, optimalt ligger det lite under max-vikten men kastar både över och under bättre en dom andra spö jag provat.....du kan ju köpa även 48gr och kasta skiten av dom flesta andra spö med 30gr beten....

Danskarna som fiskar mycket kust-fiske säger att det förmodligen är världens bästa spinn-spö vilket säger en del.......(4 delat 16-54gr)

Kommentera

Problemet är ju bara att det bara finns 2 casting spön. 8-32g och 16-54g
              I den tyngre klassen kör jag med mitt guidline så det får nog bli 10 fot quadrant.

Kommentera

Mitt på 12-48 gram tycker jag presterar bäst med vikter 15-40 gram, vilket är alldeles perfekt för det kustfiske (ffa havsöring) som jag bedriver. Stämmer alltså rätt bra med den angivna specifikationen får man ju lov att säga.

Kommentera

Jag har samlat på mig 4 spö, 2 4 delade och 2 2 delade, tycker fortfarande bäst om dom 4 delade även om jag fick nästa års 2 delade Ironfether......

Jag vet inte riktigt vad en haspel-rulle är? som jag sagt på en tidigare tråd tror jag det är den konstiga saken som ser ut som spolarna vi köper lina på, dom har bara vänt spolen fel och fått dit vev och broms, en sådan sak som man ser fixa till lin-bollar och arga fiskare, är det inte en sådan??

Undrar varför dom alltid tar fram fler spö för haspel en multi?? har någon av er känt på Hardy´s spinn-spö?? tycker dom värkar intressanta till lättare beten...http://www.sportfiskegiganten.se/pro...2.php?pid=3759
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-11-22, 11:00.

Kommentera

Haha... du är ju skön Månsson. Bland det som allmänt anses vara haspelrullens fördelar kan väl nämnas: lätt att kasta lätta beten, lätt att kasta i motvind, lätt att göra underhandskast, minimal risk för lintrassel. Men du har naturligtvis all rätt att ha din egen, helt annorlunda uppfattning.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 834 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04