Fenwick ironfeather - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fenwick ironfeather

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

Har du inte testat att bara slänga på en vanlig spole utan nål-lager???
    Är ju precis det som är gjort på rullen. Bytte även stativ och stjärnhjul, för att få ner vikten på rullen. Tycker 51`an original är för tung för ett skeletor. Orginalstativ och stjärnhjul slänger jag på igen när rullen hamnar på en gäddpåk till våren. Ville bara testa om det skulle gå att ha en originalspole hängande i fyra lager och det funkade märkligt nog riktigt bra. I varje fall med hybrider. Att skruva med amborna är ju halva nöjjet

Kommentera

• Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

En som också är riktigt skön är den dom kallar 6500 CS Rocket Gunnar, gjord för japan-marknaden med lagrad lin-spridare och lagrat mellan-hjul samt HS....

:
      off topic: ingen av er som testat gunnar? är lite sugen på den. vettigt pris jämfört med en trimmad vanlig raket.

Kommentera

• Jag fick en kompis att svarva och slipa ner en spole spole till en 45a, detta plus två av UT´s lager och lättad lin-spridare sedan var den riktigt kul att fiska med , har haft den och 51an till beten runt 30gr, skall prova att sätta över lager och en överbliven UT spole på 51an och se vad som händer. Blir dock att rigga den på mitt Technium, om jag använder Ironfether blir det linbrist på rullen

Jag tycker 45an ligger på gränsen mellan stillastående och synkad lin-spridare det gjorde ganska mycket att lätta den, tror det beror på antalet varv den ska fara runt vid kast med en så pass smal spole.....(kanske skulle montera bort lin-spridaren )

Om priserna kommer ner på Ironfether spöna så ett Momentum hamnar runt 2000kr blir det förmodligen en försäljnings framgång, även Ironfether med sina 2500 kr men den kommer kanske lite över smärt-gränsen för många i alla fall här nere i Skåne,

Köpte förra årets 4 delade lättare spö i haspel till grabben och tanten sedan får dom bråka om vem som ska ha det tog det på en rea för ett par månader sedan för 1300 i Sverige det var utgående Ironfether 4 delat....

Skall hämta min Curado och mitt Hardy Marksman snart, blir väl att provkasta på väg hem från Malmö idag trots ett sabla blåsande

Kommentera

• Har gjort en liten test, 0:17 flät på Curado rullen, kändes lite ovant med en rulle som gick så mycket jämnare och på sätt och vis skönare en Amb, jag kan förstå att om man vant sig vid denna typen av rullar håller man sig till dom..... Kastade också helt ok , ett bra köp till det den var avsedd för så jag är nöjd.....

Ang Marksman spöet så är det nog en typ av spö jag personligen tycker om men kanske inte alla gör, det är ett helt annat spö en det jag är van vid från svenska butiker.... känns som en lite äldre konstruktion men kastar riktigt bra och har en fantastisk känsla.
          Kommer att bli ett spö som inte används så ofta, det passar fint till sjöar och fiske i lödde å men till kust-fisket blir det även i fortsättningen mitt Ironfether II

Blir väl att rigga curado i Trelleborg och fortsätta med mina älskade Rocketar i Malmö samt på tur-båtarna i Öresund

Jag får tacka er för att ni nämnt Shimano som en bra rulle vid olika tillfällen här, annars hade jag aldrig funderat på en, den verkar va lösningen för mig på 30gr beten och kanske även jag kan lära mig tycka om låg-profilare efter allt strul jag haft med Revo rullar ...

Kommentera

• så nu Mansson, då behöver du ta bort allt onödigt fett och byta ut spollagren till ABEC 7. Häls /T

Kommentera

• Då gör jag så, inga konstigheter att tänka på vid de-montering, bara att lägga ut delarna på på bordet och sätta ihop i motsatt ordning ???
              Oljeval och val av fett, UT´s red label eller något bättre förslag??

Kommentera

• Nja, inga konstigheter alls. Ta en bild med digitalkamera då och då första gången du öppnar rullen i fall att.
                Jag kör med ut yellow, fast red funkar bra.
                Kolla gärna på länken nedan, även om länken gäller en curado 201E7. Dessa två rullar har mkt gemensamt.
                Häls /T
                http://www.fiskesnack.com/forum/show...curado%20201e*

Kommentera

• Jag hatar fett i rullar, så det blir olja och att göra det lite oftare, om du kör med yellow kommer jag också att prova det på ställen som är lätta att komma åt typ lager och lin-spridare, resten får red label. detta gör jag för yellow har en tendens att försvinna snabbt, ibland måste jag olja om under fiske-turerna med den oljan, Tack för hjälpen!! nu är det upp till mig att lära mig tycka om Japanska Låg-profilare, men jag har i alla fall kommit en bra bit på vägen

Kommentera

• För alla som läst tråden och varit sugen på ett riktigt sjyst kustspö så har tydligen guidline börjat tillverka lpxe spön igen. En riktigt värdig konkurrent till ironfeather. Grymma spön båda två...

Kommentera

• Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                      För alla som läst tråden och varit sugen på ett riktigt sjyst kustspö så har tydligen guidline börjat tillverka lpxe spön igen. En riktigt värdig konkurrent till ironfeather. Grymma spön båda två...
                      Roligt , roligt! Då kan jag köpa ett till. Häls /T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 846 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S