amb 5601 JB? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

amb 5601 JB?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Angående spölängd: Själv har jag ett SG Pro Jerkbait 6 fot. Jag är 194 cm lång och brukar mest fiska i en roddbåt som är ganska låg, dvs jag kommer nära vattnet hur jag än står i båten. Jag upplever det som att jag skulle få svårt att få till tekniken med ett längre spö än så, eftersom jag skulle slå spötoppen i vattnet hela tiden. Ha det i åtanke när du nu ska handla spö. Är du lång och kommer stå högt över vattnet mestadels är det ju bra med ett lite längre spö, och vice versa. Sedan spelar ju den personliga tekniken in såklart.

I tycker jag att SG-spöt är bra, men jag har inte så mycket att jämföra med bland jerkspön utöver de vanligaste modellerna som Buster Stiff ex.

Rullen har du redan klar för dig till ett kanonpris så det är bara att gasa till affären

Lycka till!

Kommentera

6-6,6 fot är vanlig spölängd.
      Fiskar du från en båt där du kommer upp en bit från vattnet då är ett längre helt klart att föredra, bättre kastegenskaper och skönare att drilla med.
      Fiskar du från en liten båt där du kommer "nära" vattnet då kan ett kortare spö vara fördelaktigt. (så du inte vispar det i vattnet hela tiden)

Ang kastvikt, högst personligt men runt 100-150gr i kastvikt då kan du kasta det mesta på marknaden! (som finns att köpa för rimliga pengar).

Kommentera

Jag har JB rullen och tycker den är kanon. Du har en bra rulle nu som håller, men med tiden istället för att köpa en ny kan du uppgradera den så den får bättre kastegenskaper, bättre broms, annan utväxling, mm. Jag har UT Muskie Trim på min och är riktigt nöjd med det, men det behöver du inte tänka på nu i början.

Henke:
        Körde med BFT Stiff 150g 6" i flera år innan jag köpte nästa spö och jag hade inga problem med det. Kanske har sämre kvalite nu för tiden i o för sig.

Längden beror lite på hur långt bakhandtaget är. Jag kör med BFT Bandit 6,6 180g nu och det är lika långt som Stiffen från rullen till toppen och det är ju den längden man fiskar med, handtagslängden är en annan smaksak.
        Jag har i alla fall fiskat med kortare, längre, mjukare och styvare spön och tycker detta spöt är optimalt för mig, både i kastvikt och längd.

Om du kan fixa fram pengar till ett Bandit spö så kan jag säga att du kommer inte ångra dig, men det är mycket pengar för ett förstaspö. Om du vill köpa BFT Stiff spöt så finns det billigt här:

Vet inte så mycket om detta spö men vertikalvarianten av det här fick bra betyg i en fisketidning och billigt som fan är det:

Kommentera

Tack, tack för svaren, men jag skall kolla i luleå vi i haparanda är lite efter i allt så våra fiskeaffärer fattar int så mycket om jerkbait och sådana modernheter

Kommentera

Precis som alla säger, kanonrulle.
            MEN titta på spöna själv och bilda dig en egen uppfattning, när jag bytte jerk-spö så valde jag ett RT flexide för de bft spön jag kände på. Jag gillade vikten och viktfördelningen, dessutom var handtaget helt i kork.
            Senast ändrad av Bender; 2011-11-24, 13:24. Anledning: android-stavning

Kommentera

Lånar tråden lite. Funkar JB rullen bra även till vanligt spinnfiske med wobbler och tailar eller är det en renodlad jerkbait rulle?

Kommentera

Ursprungligen postat av karlsson_456 Visa inlägg
                Lånar tråden lite. Funkar JB rullen bra även till vanligt spinnfiske med wobbler och tailar eller är det en renodlad jerkbait rulle?
                Med Ut's bronsbussningar kastar rullen allt mellan 25-250 gram utan problem.

Kommentera

Okej, har tänkt ligga mellan 40-110 gram. Hur pass bra lämpar den sej i orginalutförande utan bronsbussningarna? Har aldrig mekat med multirullar, ska köpa min första nån gång innan vårfisket börjar å jag funderar på JBn.

Kommentera

Det här? http://www.dogger.se/prisbomb-c-1029-1.aspx

Kommentera

Funkar självklart att spinn-fiska med , lär dig bara hantera C-vikterna kan du inte det är Amb rullar inte kul överhuvudtaget..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 924 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13