Nanofil=Instabil!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nanofil=Instabil!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nanofil=Instabil!!

Jag har nu använt den nya linan nanofil i diametern 0.193 på ungefär 10 fiskepass. Linan både kastar bra och är behaglig veva hem .Men Redan första gången jag fastnade i botten och börjar rycka går linan plötsligt av, det är inte ovanligt att flätlina går av lätt när man fastnar i botten (då den är känslig mot sten å dylikt) men min sprillans nya nanofil gick av ungefär 1m från toppöglan " Aja, bara otur" tänker jag och glömmer fort problemet. Men vid flera senare tillfällen går linan av oförklarligt och oftast på helt random ställen!? Jag har även märkt att linan väldigt lätt blir tvinnad. Jag vet inte vad andra som testat den tycker, men min uppfattning är att den är väldigt instabil.

Det är faktiskt inte värt att tappa sin drömmfisk pågrund av att man har keff lina!
    Senast ändrad av snubben94; 2012-01-08, 01:09.

rycker/drar så du överstiger 6kg går den av. när jag var liten o använde svaga nylon linor (som ja själv valde) gick dem av ofta eftersom dom var tunna och ej braided fiber.

Kommentera

Jag trodde dock att den nya revolutionerande nanofil skulle hålla mycket bättre än vanlig nylon

Kommentera

Ur drillningssynpunkt är det fan sämsta typen lina! nylon=Inte så stark men strechar och pallar därför ganska mycket. Flätlina= Väldigt stark. Nanofil= Svag stretchar inte och går fan av hela tiden.

Kommentera

linan är ju för finess fiske där man använder 7fotare med max 10g kastvikt o 1500-2000 hasplar

så när du rycker o drar så är spöt långt och absorberar mycket

plus att du har en klen rulle som absorberar (svajar from och tillbax) så att linan inte brister.

Kommentera

Jag har använt nanofilen med en penn-sargus rulle och ett 9fots 7-28grams titaniumspö. Nu för tiden räknas la inte 0,20lina som en diameter man använder för finess fiske med max 10gramms beten?

Kommentera

Ursprungligen postat av snubben94 Visa inlägg
              Ur drillningssynpunkt är det fan sämsta typen lina! nylon=Inte så stark men strechar och pallar därför ganska mycket. Flätlina= Väldigt stark. Nanofil= Svag stretchar inte och går fan av hela tiden.
              Jag har använt nanolinan sedan april förra året och fiskat säkert 500tim med linan och inte upplevt något av det du beskriver med din lina? Har du kollat dina spöringar? Eller någon del som skaver din lina?Nanolinan är stum och det är bra.
              Senast ändrad av LazziLax; 2012-01-08, 10:40.
              Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Har själv samma erfarenhet av Nanofil att den helt plötsligt går av! Har provat 2 dimensioner och den tunnare av dom är sämre än nylon! Trodde först att det berodde på spöt så jag flyttade rullen till ett annat spö men problemet kvarstår. Jäkligt synd att inte kunna lita på linan som är så grymt skön att fiska med!

Kommentera

Klämmer ni åt linan mot spöt när ni fällt ut bygeln och ska kasta ut?

Kommentera

Är den känslig för minus grader eller har allt detta skett i plus grader ??
                    Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 846 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04