Haspel vs multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel vs multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspel vs multirulle

Hej

Har alltid bara kastat med haspelrulle men är lite sugen på att köpa en multirulle och ett spinnspö för att fiska gädda med (inte jerk). Vad är fördel/nackelar med multi vs haspel? Skriv gärna vad ni tycker.
    Är det bökigt i början?
    Vad ska man tänka på?

Kan inte ett skit om vilka multirullar eller vilka spön som är bra till dito, vad ska jag köpa för nåt? Vill gärna ha bra grejor och kastvikt upp till 60gram men kanske inte det allra dyraste.
    Tips emottages tacksamt.
    //C

Största skillnaden är (tycker jag) känslan när man fiskar med multirulle! Bättre kontakt med betet osv. I början är det väl lite bökigare att kast med multirulle, det kan bli lite "skatbon" och kanske något tappat bete (blev så för mig iallafall) men det går fort att lära sig.

Sen om man fiskar med lite tyngre beten så tycker jag att det är mycket bekvämare att kasta med multirulle, tycker det gör ont i pekfingret när man kastar tyngre beten med haspel.
    http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Jag tycker att Multirulle är överlägset för tyngre grejer och känsla vid fiske.

använder endast Multi till gädda nu för tiden och skulle inte kunna tänka mig att fiska gädda med haspel igen.

Tycker det är lättare och bekvämare med multirulle om man står och kastar tyngre saker en hel dag, pekfingret tar inte stryk och man behöver inte ta i så man spyr heller.

Visst haspel har ju en tendens att kunna kasta längre.

Tycker definitivt du ska testa multirulle och spinnspö.

Definitivt är det en omställning att fiska med multirulle, du kan inte längre "snärta" iväg betena utan får göra mer mjuka kast.
      Övervarvning och backslag är i början väldigt normalt, tror jag tappade kanske 4-5 drag i början men sen dess har det funkat bra blivit några backslag när man blivit lite ivrig bara.

Tips om du börjar är att köra med kastbromsen ställd ganska hårt och inte tänka så mycket på kastlängd utan på att lära dig tekniken först
      Senast ändrad av Guest; 2012-02-03, 21:00.

Kommentera

Amba 6500 prorocket funkar till det mesta medeltungt fiske från gädda till lättare havsfiske är det bara gäddsnipor du är ute äfter så kan du gå ner i storlek typ jerkrullar de funkar bra till vanligt spinn fiske med rätt spö. Du får känna på lite spön i närmast butik för att kuna avgjöra vilken prisklass och viktklass som passar just dina behov, troligen blir det tre spön och två rullar innan du är helt nöjd.

Kommentera

Ända fördelen jag ser med haspel är priset, om du vill ha råd angående multi får du nog precisera mer vilket viktspann du ska köra, vad det får kosta och även lite om vilket typ av spö du vill ha...... ev. om lågprofil eller rund rulle....

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe71 Visa inlägg
            Amba 6500 prorocket funkar till det mesta medeltungt fiske från gädda till lättare havsfiske är det bara gäddsnipor du är ute äfter så kan du gå ner i storlek typ jerkrullar de funkar bra till vanligt spinn fiske med rätt spö. Du får känna på lite spön i närmast butik för att kuna avgjöra vilken prisklass och viktklass som passar just dina behov, troligen blir det tre spön och två rullar innan du är helt nöjd.
            Håller med om till rent spinn skulle jag också välja en 6500 rulle.

Beroende på vilken budget du vill lägga så finns ju massa olika rullar. 6500 Cs Pro rocket ska vara en riktig långkastare sägs det.

Kommentera

Jag hade nog gått på en 5500, alt en 4500 då jag skulle fiska gädda och insjöfisk. Då kan man till och med kasta små beten 5-7gram. Man får ha lite längre lina ut och köra katapult kast typ.
              Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Fördelarna med multi har redan avhandlats.Så jag kommer med spö/rull tipset..Rulle för gäddspinn tycker jag är givet amba 5500 cs prorocket,en rulle som håller måttet och går att trimma när man blir sugen på det ;-) När det gäller spöt så går jag på ett som aldrig näms här(?) Sjösländan SpecialPike 20-80g 8,6fot.Är mitt favvospö och skulle köpa ett till om mitt gick sönder!

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
                  Jag tycker att Multirulle är överlägset för tyngre grejer och känsla vid fiske.
                  Multirulle är överlägsen oavsett kastvikter. Den enda nackdelen som multirullar har är priset.
                  Kolla på länkarna jag har i min signatur, där finns en hel del om detta och kankse mkt mer.

Häls /T

Kommentera

Tack för alla bra svar :-)!

Priset är väl inte precis avgörande för mig, lägger hellre några spänn till på bra grejor. Kan nog tänka mig 4-5 tusen för rulle och spö. Vad gäller viktklass så kastar jag mest med drag runt 25-55 gram när det är gädda som gäller. Snipor får man ju men man är ju ute efter dom stora ;-)Småwobblers och smådrag kommer jag nog fortsättningsvis att kasta med haspel.

Lågprofil eller vanlig, ja inte vet jag vad tycker ni? Har en lågprofilare daiwa megaforce till vertikal och trollingrullar multi det är enda erfarenheten jag har av multirullar.
                    //C

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 834 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S