Haspel vs multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel vs multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Några av mina små rullar har klarat "relativt" stora gäddor utan några bekymmer, så vem som håller i fiskeprylarna spelar en avgörande roll i rätt ögonblick. Däremot, skulle TS fiska efter lax eller havsöring , då kanske linmängden spelar en större roll då.
    Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Några av mina små rullar har klarat "relativt" stora gäddor utan några bekymmer, så vem som håller i fiskeprylarna spelar en avgörande roll i rätt ögonblick. Däremot, skulle TS fiska efter lax eller havsöring , då kanske linmängden spelar en större roll då.
      Häls /T
      Jobbar du på UD? Diplomat? :-D

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
        Jobbar du på UD? Diplomat? :-D
        hehe, nix datanörd, du kanske kan köpa en datorn utav mig, så du slipper skriva med mobilen

Förresten om TS skulle fiska med beten som väger mellan 60 och 90g, då skulle en 5500 och en 6500 fungera lika väl. Jag skulle ta en 5500, men jag vet att för sådana vikter det finns många andra kunniga fiskare som skulle ta en 6500 och inget annat....

Häls /T
        Senast ändrad av tonyex; 2012-02-03, 23:41.

Kommentera

Japp,6500:or är säkert skitbra!Men,vissa saker har man helt enkelt svårt för...Har t.e.x aldrig kört en Saab... :-)

Kommentera

Jag har svårt för 5500 rullar känns som en onödig storlek för spinn-fiske, 6500 rullarna är bättre till det, en 4500 måste förses med nya lager och en ny spridare för att bli rolig....

Jag har börjat snegla lite på Japan rullar också känns som att Abu inte har alla storlekar jag vill ha, har svårt att hitta en mellanklass rulle optimal för beten 20-40gr..... ni nämnde några rullar här i 200 storlek som borde va riktigt intressanta för TS

Ni får gärna snacka trim när det är C3 till Pro-Rocket men en 6500 CS Rocket skall ni inte montera en blå spole på det är sådant man önskar skulle va olagligt

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Eftersom jag tycker 6500 rullar kastar bättre en 5500 så blir mitt råd en sådan, allt från C3 till Pro-Rocket är bra rullar, dock kastar Pro-Rocket något bättre en övriga,

En annan trevlig stabil rulle är Record 50/51-60/61 och 60/61 HC

Om Rocket hade jag tittat lite extra på dom 6500 modellerna som är gjorda för Japan-marknaden ex. Rocket 6500 CS Gunnar.
              Lika stabil som Pro-Rocket med fler och bättre kullager och därmed bättre kast-egenskaper, den har även högre invevnings-hastighet...

Om lågprofil har jag bara provat 2 jag kan rekommendera, Revo Inshore och Shimano Curado 300 E, och där ger jag Shimanon något bättre betyg, finns ju även Torro varianten av dessa men den har jag ingen erfarenhet av.. resten i Revo familjen är för smått och passar bäst till lätt spinn...

Vilken spö-längd är du ute efter och vilken aktion föredrar du på spö???
              Har idag Berkley Titanium och series one till mina hasplar och dom gillar jag skarpt (och en hel hög med annan dynga). Vill inte ha mjuka spön för det hatar jag och längd anpassat till fiske från båt, 8-9 fot?

Vad är det som skiljer 6500 och 5500? Är det bara storleken eller allt? Verkar vara hur mycket som helst att diskutera om dom....
              //C

Kommentera

Vad är fördelen/nackdelen med högre vs lägre utväxling?
                //C

Kommentera

Vad är det som skiljer 6500 och 5500? Är det bara storleken eller allt? Verkar vara hur mycket som helst att diskutera om dom....
                  Bara storleken som skiljer.....

Kommentera

ar idag Berkley Titanium och series one till mina hasplar och dom gillar jag skarpt (och en hel hög med annan dynga). Vill inte ha mjuka spön för det hatar jag och längd anpassat till fiske från båt, 8-9 fot?
                    Är du nöjd med Berkley spö så kanske du skall köra med dom även i trigger variant, det ända korta spö jag har är Abus Orenji Casting, resten är Fenwick och Hardy, dom ligger på andra längder...

Tror säkert tonyex här kan hjälpa dig han värkar tycka om korta, styva spö.....

Kommentera

Ursprungligen postat av Chrisse Visa inlägg
                      Vad är fördelen/nackdelen med högre vs lägre utväxling?
                      //C
                      låg utväxling underlättare när du vill fiska långsamt på vår och höst du kan hålla ner hastigheten utan att behöva bry dig i stortsett.

högutväxling ger dig momentum att dra beten snabbt igenom vattnet som funkar bra på sommaren, hög utväxling kan vara att föredra om du vill dra spinnerbaits högt i vattnet på sommaren, men vissa tycker det blir tyngre att veva i hög hastighet med 6.3:1

självklart kan man fiska långsamt med hög utväxling och snabbt med låg utväxling det enda du behöver göra är att veva i olika tempo, utväxlingen avgör egentligen hur mycket möda du behöver för att få upp hastigheten....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 846 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04