Evinrude E-tec 90 hp som trollingmotor?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Evinrude E-tec 90 hp som trollingmotor??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jo men visst har det hänt incidenter med trollingmotorer, vad jag har förstått så är det i samband med låga låga varv och kylan som ställer till det och översta cylindern får bristfällig smörjning motorn går ju dessutom med låga driftstemperaturer så det kan bli kondensvatten i oljan så oljebytena ska man nog inte slarva med.

Min går aldrig under 900 varv.
    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
      Jo men visst har det hänt incidenter med trollingmotorer, vad jag har förstått så är det i samband med låga låga varv och kylan som ställer till det och översta cylindern får bristfällig smörjning motorn går ju dessutom med låga driftstemperaturer så det kan bli kondensvatten i oljan så oljebytena ska man nog inte slarva med.

Min går aldrig under 900 varv.
      Hej Joj har hört nåt om Honda vad gäller detta men jag tror mer det beror på en dålig konstruktion av oljepump och tryck vid låga varv än att det skulle vara kylan definitivt motorn blir alltid varm under körning regleringen av detta sköts av en fungerande termostat i kylkanalerna, precis som OMC kan säkert andra göra missar (men troligen inte lika förödande för företaget)
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        Hej Joj har hört nåt om Honda vad gäller detta men jag tror mer det beror på en dålig konstruktion av oljepump och tryck vid låga varv än att det skulle vara kylan definitivt motorn blir alltid varm under körning regleringen av detta sköts av en fungerande termostat i kylkanalerna, precis som OMC kan säkert andra göra missar (men troligen inte lika förödande för företaget)
        Den jag hörde om var en Yamaha F100 men jag tror att det var pga aldelles för låg tomgång, Honda har det oxå funnits såna problem med men å andra sidan kom dom med sina 4-t motorer -94 tror jag det var så dom har ju haft några fler år på sig att ha missar. Har hört om en del som sänker ner sin tomgång så lågt som 400 varv men jag fattar fan inte hur den kan gå utan att stanna då.

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
          Vad jag vet så är inte utombordare konstruerade för körning i minusgrader. Men jag kan ha fel...
          Jag tror inte människor heller är konstruerade för trolling i minusgrader...

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
          Tyckte du skrev att du inte gillar hörsägen alldeles nyss!
          Om inte detta är sådant skulle jag bli förvånad minst sagt, bilar står ute nattetid om vintern för jämnan och motorn är inte ens igång men nog fan startar och går de på morron år efter år mvh
          Jo, jag gillar att få saker berättade för mig om det är fakta. Det fall jag nämnde är fakta. Nu ville jag veta om det fanns fler, liknande, bekräftade fall. Om du inte vet något utan bara gissar så är det inte lika intressant för mig - men kanske för andra.

Ungefär så fick jag det förklarat för mig. Vet du något konkret fall?
          Edit: Såg ditt nya inlägg, thx.
          Senast ändrad av magic; 2007-11-23, 21:16.
          /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
            Ungefär så fick jag det förklarat för mig. Vet du något konkret fall?
            Ja men jag har hört det via lite omvägar men det var ett mycket känt trollingteam jag hörde om, dom sålde dessutom sin Yamaha F100 totalrenoverad ett tag senare

Kommentera

Ja men jag har hört det via lite omvägar men det var ett mycket känt trollingteam jag hörde om, dom sålde dessutom sin Yamaha F100 totalrenoverad ett tag senare

OK, då är det samma motor vi snackar om.

Nähä, nu får det bli en god fredagswhisky...
              /Magic

Kommentera

Jo, jag gillar att få saker berättade för mig om det är fakta. Det fall jag nämnde är fakta. Nu ville jag veta om det fanns fler, liknande, bekräftade fall. Om du inte vet något utan bara gissar så är det inte lika intressant för mig - men kanske för andra.
                Ok om det nu är fakta låt oss höra hela historien isåfall måste du känna till den i detalj att sänka tomgångsvarv exv till 400 har inget med detta att göra då är man idiot och tigger om det helt enkelt (hur tusan kan den ens gå på så låga varv?)
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

[QUOTE=TAMTAM;316504]
                  Har inte just våtsumpen varit problemet även på vissa fyrtaktare? Dvs om du trollar en hel dag på vintern med låg temperatur i vatten&luft så blir oljan trög. När du sedan river spöna och dundrar fullgas hemåt så klarar inte den tröga oljan av att finfördelas över motorn med ras som följd. Känner till minst ett fall - tillfällighet eller generell svaghet? mvh
                  Kör man på "rätt" olja, dv.s. multigrade och inte någon "singlegrade" så har det inte någon betydelse. Tror det är få som är ute och trollar i -10 till -20°C om vintern. Moderna multigrade-oljor skall ha goda smörjande egenskaper i de temperaturerna. Problemet uppstår om man pytsar i en ren singlegrade olja (vanligen för hårt trimmane motorer och dislar) i motorn och sen kör den i kyla, då kan jag tänka mig att det sker som du beskrivit här TAMTAM, men det har ju inget med motorn att göra, men att ägaren changsat och kört utan att byte till rätt typ.

Oljepumpen skal ju förse motorn med tillräckligt oljetryck, inte bara vid gas (högre varvtal) men också på tomgångskörning. Trollingfarten (tomgång och däromkring) belastar inte motorn nämvärt, all friktion i lager, generator, växlar m.m. belastar säkert motorn mer än själva framdriften av båten tror jag.

mvh
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Är väl inget nytt att en fyrtaktare som ligger och puttrar på tomgång i timmar ruttnar till slut. Finns ingen bil som mår bra av det heller. Ingen motor är gjord för det. Att påstå nåt annat är ju ren dumhet. Är ju inte tänkt till nåt sånt. En motor ska köras med varierat gaspådrag. Är lika korkat som att alltid ligga på fullgas.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Nähä, nu får det bli en god fredagswhisky...
                      Nä whiskyn får vänta tills imorgon, övertid imorgon börjar jobba vid 05:00 sen ska jag ut och tafsa lte på båten

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      432 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X