Ursprungligen postat av Mikael
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Allt om mörtstugor!!!
Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X
-
Om stugan blir proppfull så bruckar det bli så att mört dör. Känner en kille som mörtdet hände för nu. Men hans stuga var väldigt full, typ 500-600 mört i den.
-
små mormyskor bruckat funka bra på mört. Men vanlig pirk funkar med.
Ursprungligen postat av aspvik Visa inläggvad brukar ni använda för utrustning när ni pimplar mört?
Lämna en kommentar:
-
Kan en mörtstuga bli så full av fisk att fisken dör? Någon som varit med om det? Inte för att det gått så bra hitentills, men man vill ju inte hitta sin stuga med 100 döda mörtar!
Det jag tänker på är att jag inte vill vänta för länge innan jag vitjar stugan första gången när jag testar nya vatten, men samtidigt vill jag inte dit och störa för tidigt.
Nu tänkte jag kolla min stuga imorgon, då har det gått ca 2 dygn så då är det nog lugnt...men men.
Lämna en kommentar:
-
Nu är en stuga ute igen efter senaste misslyckandet. Testade en mindre sjö förra gången men jag hittade inget ställe som var djupare än 1,5 m, efter tre dagar var där inte en mört i stugan så jag tog upp den.
Tog en ny sjö idag, där var 3 - 5 meter djupt bara några meter ifrån vassen. Har förhoppningar på lite mört denna gång, det är ju planerat lite ismete på söndag så man hoppas ju på några fiskar iaf!
Lämna en kommentar:
-
Jag har mina stugor ca 15-20 cm från botten. funkar bra i den sjön jag har stugorna i.
pimpla mört går väldigt bra det med
Ursprungligen postat av Gädd_kungen Visa inläggKanske bara fel på mig.. men ja har metet upp ca 120 mörtar på 2 dagar i samma hål som julamjärden låg hur går de ihop all fick högg ca 40 cm från botten då hittar dom ju inte ingångarna
men ja vet inte har lagt lite granrus runt den nu hoppas på bättre resultat hur lång tid bör man vänta..=
Lämna en kommentar:
-
Kanske bara fel på mig.. men ja har metet upp ca 120 mörtar på 2 dagar i samma hål som julamjärden låg hur går de ihop all fick högg ca 40 cm från botten då hittar dom ju inte ingångarna
men ja vet inte har lagt lite granrus runt den nu hoppas på bättre resultat hur lång tid bör man vänta..=
Lämna en kommentar:
-
Har även jag JULAs mörtstuga som fiskat med blandat resultat.
Har sett fisk i den som sen simmat ut innan jag vittjat den.
Innan dess hade jag lagat den för botten hade börjat lossna, efter att de simmat ut spände jag upp strutarna men efter det har den fiskat dåligt. varför vet jag inte men det känns som om alla trådar är ivägen, kanske bara en känsla.
sen undrar jag varför den är byggd i två våningar, har bara haft en fisk i den övre våningen, återigen kanske trådarna som är ivägen.
Någon som har tips för julas mörtstuga.
Lämna en kommentar:
-
Så fan heller att den är skit!!Ursprungligen postat av Gädd_kungen Visa inläggJula mjärden är skit. Har metat på ett och samma ställe och oftast fått mellan 40-70 mötar om dagen. Så ja tänkta perfekt för en stuga köpte en från jula. ja hör och häpna en död mört är allt ja fått och den låg i i ca 4 dygn medan paraplymjärden i ett annat vatten fiskade skitan av den ca 300 mörtar nu på 2 dagar... va beror detta på någon som har en aning? fattar noll.. kan någon förklara detta fenomen för mig.
Jag betvivlar inte att paraplymjärden är bättre. Det är inte där skon klämmer!
Men skulle jag lägga i våran stuga där vi brukar meta på sommaren kan jag ju redan nu berätta hur resultatet skulle bli!! Inte ett jävla liv!
Gäller att det finns bra med mört, oavsett hur mycke stugan kostar.
Tror inte mörten är så modemedvetna att dom tvärvägrar gå in i en modell som fungerat bra i minst 50 år bara för att det kommit en snitsigare modell.
Lämna en kommentar:
-
Bara att lägga i stugorna på ett lämpligt ställe.
Ursprungligen postat av Peltola Visa inläggBehövs det fiskerätt för att lägga i en mörtstuga eller en fiskmjärde? Eller kan man bara slänga i en stuga för sitt eget behov? Hade varit bra det
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Ismotorborr
av Josun
Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
|
8 svar
355 visningar
0 gillar