Enkel knivkunskap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enkel knivkunskap

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av EdgePal Visa inlägg
    För er som vill veta mer av Chef har jag nu lagt ut 5 nya videofilmer på min hemsida.

Tar gärna emot kritik av filmerna - de är de första jag har gjort :-)

Thomas
    Slipar man sina fiske knivar med Chef tror jag man kan kasta rakknivarna i sophögen.
    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

• Allmänna bruksknivar = hårda blad, köksknivar = rostfria men mjuka blad, sen beror det förstås på användningsområde, t.ex så bör en slaktkniv för storvilt ha ett hårdare blad, men för styckning ett mjukare, fast i köket är hårda blad ett dåligt val..

Kommentera

• Ursprungligen postat av EdgePal Visa inlägg
        För er som vill veta mer av Chef har jag nu lagt ut 5 nya videofilmer på min hemsida.

Tar gärna emot kritik av filmerna - de är de första jag har gjort :-)

Thomas
        Som jag skrev tidigare är jag jätte imponerad av dina slipverktyg. Att jag är imponerad av dina slipkunskaper behöver jag inte säga: för att komma på den nivå du är och att kunna utveckla sådana slipverktyg man måste kunna mycket.

Och dina videor är jätte bra: de förklarar viktiga användningstips. Bravo!
        Tight lines!
        CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

• Vilka begränsningar Basic Hunter har? Hur stora blad kan den slipa? Vilka knivar klarar den av? Hemma har man små knivar med blad från låt säga 7 - 20 cm långa och 1,5 - 5,0 cm bredda. För att täcka så många fall man ska köpa Chef, när vi pratar om dina verktyg, eller?

Och när vi pratar om mindre knivar som fallknivar, klarar av Chef dessa? Eller behövs nån tillbehör?
          Tight lines!
          CDan

Kommentera

• CDan, tack för ditt beröm om filmerna (och mina slipverktyg) , de är det första filmer jag gjort i mitt liv – så jag skall lära mig mer och göra ännu bättre filmer!

Jag har ju arbetat med knivar i över 50 år – så jag borde ju faktiskt ha lärt mig lite under dessa år – men jag måste erkänna en sak, vad jag har lärt mig genom att använda Chef har lärt mig mycket mer om eggar än vad jag lärt mig under dessa 50 år… Lite svårt at erkänna – men så är det.

Chef ger fakta. Jag vet grader och delar av grader, jag känner hur eggen arbetar, jag kan slipa om den uppåt eller nedåt i graderna, använda kniven igen – och känna hur den har förändrats – och jag förstår då orsak och verkan. Bättre ”skola” i knivkunskap går inte att få – och man lär sig snabbt! Du får alltså snabbt en mycket hög slipkunskap med Chef. (Läs min Gästbok, läs var Aaron skrev – jag håller med honom fullständigt. Aaron är uppväxt på en fårfarm på Nya Zeeland och har slaktat och styckat tusentals får i sitt liv – och är en van knivanvändare och även knivmakare).

För att utveckla slipverktyg måste man kunna slipa, det är liksom en förutsättning. Slipkunskapen medför att jag kan identifiera ett slipproblem. När det väl är identifierat kan jag sedan lösa det tekniskt genom att konstruera ett slipverktyg som löser problemet.

Alla slipverktyg har begränsningar. Basic slipar enbart parallella knivblad upp till ca: 12 cm i längd. Med gradskalekittet ökar bladlängden till 18 cm för Basic.

Chef slipar i princip alla knivar, oavsett storlek – upp till ca 25 cm bladlängd (liggande fast på slipbordet och utan att bladet flyttas ur sin position under slipningen). Små fällknivar kan slipas – men mini-fällknivar (smalare blad än 10 mm)och mycket tunna knivblad, t.ex laxknivar, är lite svåra att slipa eftersom magneternas ”sug” går igenom bladet och suger även fast diamantbrynet. Använder man keramiska brynen (eller icke magnetiska brynen) är det inga problem. Är magneterna för starka kan man sätta lite eltejp över dem – men då måste man hålla kniven med ena handen och slipa med den andra, lite problem när man slipar med ”fel” hand. Det finns många trix man kan använda för att åstadkomma det man vill.

Har du knivar mellan 7 och 20 cm bladlängd bör du välja en Chef för att slipa dem. Chef klarar dessa bladlängder – och både längre och kortare bladlängder, även både parallella och trekantiga bladprofiler.

När det gäller utländska slipverktyg skall man se upp med graderna, de brukar börja där våra grader slutar, alltså runt 11 grader per eggsida. Det innebär att lägsta slipvinkel blir 22 grader. I t.ex USA har man eggar på upp till 50 grader! 35-40 grader är normalt (det har vi på våra yxor). I Skandinavien är ca 20 grader normalt, Moraknivar ligger oftast på ca 11 grader per sida = 22 grader. Skall du slipa en rak egg på 19 grader (för täljning i mjukt trä) klarar du kanske inte detta med ett USA-slipverktyg. Skall du slipa rakknivar så ligger dessa på ca 10 - 12grader total egg, alltså 5-6 grader per eggsida. Vi har alltså en helt annan knivkultur här i Europa/Skandinavien än vad man har i Amerika.

Thomas
            Jag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.

Kommentera

• Jag tänkte fortsätta genom PM. Vi hörs!
              Tight lines!
              CDan

Kommentera

• Jag har tidigare nämnt att det kommer ett gradskalekitt till Basic - nu finns detta kitt på min hemsida!

Thomas

Kommentera

• Fint kit! Nu kompletteras Basic perfekt.

På din sida skriver du att kitet passar bl.a. slipverktyget Edge. Vad är det för verktyg?

Alltså nu: Basic + kitet + handtaget = ett fulländat slipverktyg. Bravo!
                  Tight lines!
                  CDan

Kommentera

• Tack CDan! Roligt att höra!

Edge var det första slipverktyg jag konstruerade, det tog mig 3 år att konstruera Edge. Jag gjorde två andra slipverktyg efter Edge, Knife och AxePal – och gjorde ett system av dessa tre slipverktyg – det hetta EdgePal Sharpening System och levererades i ett träskrin med läderväska att ha i bältet. Ett makalöst system! Jag har inte ställts inför ett enda eggverktyg som det systemet inte kunde slipa! Men, det var för dyrt att tillverka – och jag kunde inte få ut rätt pris för det – så jag har lagt ned det, tyvärr måste jag säga.

Ja, kittet gör Basic till ett mycket mer avancerat slipverktyg!

Jag har idag skapat ett forum på min hemsida där man kan diskutera slipning osv fritt, alltså inte enbart mina slipverktyg, alla är välkomna att bli medlemmar!

Thomas

Kommentera

• När man fäster kniven i slipverktyget fäster man den på mitten av bladets längd. Alltså i praktiken, om man vill slipa med Basic+gradskalekit längre blad än 18 cm kan man inte flytta på kniven några cm åt sidan? Jag förstår att man kan ändra slipvinkeln men är man uppmärksam skulle man kunna slipa med bra resultat även längre blad. Eller?
                      Tight lines!
                      CDan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 983 visningar