Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    En 5000c i sin naturliga miljö :-)
    Sorry för den skitiga båten men det är trots allt vinter ute.
    Najs! Sitter den på ett Onyx-T eller Obsidian? Har båda, störtsköna klingor.

    Kommentera


    • Obsidian 150g. Håller med, riktigt sköna klingor. Lite överklassat dock, skulle säga att det kastar upp till 120g innan det blir lite svampigt, sen är jag också van med kralligare spön.

      Är det ett gäddspö som ska med i båten så är det Obsidian som åker med, trots alla "dyrare" spön jag har hemma :-)

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
        Obsidian 150g. Håller med, riktigt sköna klingor. Lite överklassat dock, skulle säga att det kastar upp till 120g innan det blir lite svampigt, sen är jag också van med kralligare spön.

        Är det ett gäddspö som ska med i båten så är det Obsidian som åker med, trots alla "dyrare" spön jag har hemma :-)
        Ja de är lite överklassade, dock inte så mycket. En skön kastegenskap med den tycker jag är att den laddar ordentligt reda vid låga vikter , säg 50gr och i början tror man att det är ganska mycket överklassat av den anledningen "hur ska det klara 120gr?" ... men , sen blir det inte jobbigare för spöt även om du går upp till det dubbla och en bit däröver för den kraftiga botten 2/3 av klingan går in och trycker ifrån. Så det är bara den mjukare toppdelen som lurar en i början. Jag har kastat 140gr utan problem på mitt och det är en liten aha upplevelse eftersom du tror redan väldigt tidigt i registret att det jobbar fullt ut. Det är en slags hybrid aktion, moderate karaktär på övre 1/3 delen och rappt med bra tryck i bottendelen.
        Jag har lillebror Onyx-T också och det är ett helt underbart downsize spö. Slider 10cm flyger till månen t ex. Sen är de sköna att drilla på också.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

          Ja de är lite överklassade, dock inte så mycket. En skön kastegenskap med den tycker jag är att den laddar ordentligt reda vid låga vikter , säg 50gr och i början tror man att det är ganska mycket överklassat av den anledningen "hur ska det klara 120gr?" ... men , sen blir det inte jobbigare för spöt även om du går upp till det dubbla och en bit däröver för den kraftiga botten 2/3 av klingan går in och trycker ifrån. Så det är bara den mjukare toppdelen som lurar en i början. Jag har kastat 140gr utan problem på mitt och det är en liten aha upplevelse eftersom du tror redan väldigt tidigt i registret att det jobbar fullt ut. Det är en slags hybrid aktion, moderate karaktär på övre 1/3 delen och rappt med bra tryck i bottendelen.
          Jag har lillebror Onyx-T också och det är ett helt underbart downsize spö. Slider 10cm flyger till månen t ex. Sen är de sköna att drilla på också.
          Jo det laddar redan vid 50g. Älskar spöt tack vare den speciella aktionen. Intressant det du säger angående högre vikter. Ska prova nästa gång jag är ute :-)

          God jul på dig

          Kommentera


          • Väljer att visa upp mina CT-konverterade rullar.

            På goda grunder vill de flesta fiskare kunna kasta långt. Det vanligaste sättet är att reducera dels sådant som bromsar spolen, dels systemets rörelsemängdsmoment. Därför sätter man in kullager på alla möjlig ställen i det så kallade högfartssystemet. Därigenom kan man reducera friktionen och förlänga kastlängderna, vilket funkar bra så länge man ser till att hålla dessa lager rena och smörja dem omsorgsfullt. Jag vet inte hur mycket man verkligen förbättrar rullen, men jag vet att det kostar skjortan.

            Jag har optimerat fenomenet. En CT-konvertering inte bara reducerar högfartssystemets friktion utan tar bort det helt. Detta till en blygsam kostnad på någon hundring. Utöver radikalt förbättrade kastlängder blir underhållet inte alls lika kinkigt. Nackdelen kan vara att man får sköta linuppläggningen manuellt, vilket är ett litet problem eftersom det till största delen sköter sig självt så länge linan är sträckt. Man kan dessutom när som helst ändra tillbaka om man vill.


            ABU Ambassadeur 2500CT har en CT konvertering från Sensibus och är försedd med UT-lager och Carbontex slirbromslameller. Den bromsas i kastet med två pyttesmå bromsklutschar.


            ABU Ambassadeur 6000CT Direct har ett ABU original 6000CT stativ. I Övrigt är den en 5000D som är försedd med Carbontex bromslamell och OT Wheel. Den har högglanspolerade spolaxeländar som lagrar i invändigt högglanspolerade bronslager och piniondrev, eftersom kullager med plan yttersida gör sig mindre bra i rullar med lagring i knopparna.

            Skitfiske
            Biff

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Biff Visa inlägg
              Väljer att visa upp mina CT-konverterade rullar.

              På goda grunder vill de flesta fiskare kunna kasta långt. Det vanligaste sättet är att reducera dels sådant som bromsar spolen, dels systemets rörelsemängdsmoment. Därför sätter man in kullager på alla möjlig ställen i det så kallade högfartssystemet. Därigenom kan man reducera friktionen och förlänga kastlängderna, vilket funkar bra så länge man ser till att hålla dessa lager rena och smörja dem omsorgsfullt. Jag vet inte hur mycket man verkligen förbättrar rullen, men jag vet att det kostar skjortan.

              Jag har optimerat fenomenet. En CT-konvertering inte bara reducerar högfartssystemets friktion utan tar bort det helt. Detta till en blygsam kostnad på någon hundring. Utöver radikalt förbättrade kastlängder blir underhållet inte alls lika kinkigt. Nackdelen kan vara att man får sköta linuppläggningen manuellt, vilket är ett litet problem eftersom det till största delen sköter sig självt så länge linan är sträckt. Man kan dessutom när som helst ändra tillbaka om man vill.


              ABU Ambassadeur 2500CT har en CT konvertering från Sensibus och är försedd med UT-lager och Carbontex slirbromslameller. Den bromsas i kastet med två pyttesmå bromsklutschar.


              ABU Ambassadeur 6000CT Direct har ett ABU original 6000CT stativ. I Övrigt är den en 5000D som är försedd med Carbontex bromslamell och OT Wheel. Den har högglanspolerade spolaxeländar som lagrar i invändigt högglanspolerade bronslager och piniondrev, eftersom kullager med plan yttersida gör sig mindre bra i rullar med lagring i knopparna.

              Skitfiske
              Biff
              Ser inte bilderna. Verkar ha blivit något fel. Har du lust att lägga upp igen?

              :-)

              Kommentera


              • Här kommer några oldies. Är på väg att utöka :-)


                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                  Här kommer några oldies. Är på väg att utöka :-)

                  Väldigt fina!
                  Tänk att man själv är lika gammal som rullen från 1975.


                  Beställde en röd kullagrad 35 mm vev från Sportfiskeboden här om dagen.

                  Skulle hålla min Orbis så mycket original på utsidan som det gick, bytte direkt till lättad linspridare och Abu's trimspole dock.
                  Men kommer inte överens med vevknoppen, den är dock läcker trots fejk pärlemor.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

                    Väldigt fina!
                    Tänk att man själv är lika gammal som rullen från 1975.


                    Beställde en röd kullagrad 35 mm vev från Sportfiskeboden här om dagen.

                    Skulle hålla min Orbis så mycket original på utsidan som det gick, bytte direkt till lättad linspridare och Abu's trimspole dock.
                    Men kommer inte överens med vevknoppen, den är dock läcker trots fejk pärlemor.
                    Tänk om man kunde leva lika länge som en välvårdad ambassadeur :-)

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                      Tänk om man kunde leva lika länge som en välvårdad ambassadeur :-)
                      Haha ja det vore något det!
                      Försöker hålla utsidan värdig men insidan och främst hjärtat gör sig påmind, dock klappar det på för våra Ambassadeur..

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 153 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X