Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Det var en här på FS som länkade mig till artikeln och där stod det en jäkla massa matnyttigt om trim, optimering av vevsidan och högfartssystemet :-)

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

      Nope inga tester, men läste en artikel om trim och tydligen gör det inte någon skillnad enligt dom testerna som utfördes. Har för mig att det stod i artikeln att mellanhjulet gör större skillnad än både kullagrad skruv och lättad linspridare. Däremot så gör allt tillsammans att man kan kasta lättare beten med mindre kraft och en längre distans.
      Aha! Jo alla bäckar små..
      Men känslan veta det sitter lättare prylar, gör mycket..
      Men kanske får skruva dit originalet på Orbis igen.

      Kommentera


      • Själv tycker jag tumstödet av modernt snitt är skitfult på Orbis, men många tycker säkerligen mina olika rullar är ruskigt fula.
        Fyller stödet sin funktion, estetiskt och/eller funktionsmässigt, så kör på bara!
        Allt för mycket retrofascism som det är ändå bland ABU-pojkarna, behövs lite kontraster.
        Sätt bara inte Beast-vevar på alla rullar, tack.

        Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
        Någon som gjort tester hur mycket en lättad linspridare gör skillnad?
        Jag gjorde tester där jag skalade bort del för del av så kallat trim på en 4500 Sunset Orange, en Pro Rocket 5500 Champagne samt en 6500 Sunset Orange men det var för över 10 år sedan och det enda jag har kvar är kladdiga anteckningar. Ska därför inte uttrycka mig om resultaten, ut och pröva själv, mät och publicera!
        Tror Mankan i någon tråd skrivit om rullars prestanda med olika trim monterat, värt att leta efter kanske.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

          Nope inga tester, men läste en artikel om trim och tydligen gör det inte någon skillnad enligt dom testerna som utfördes. Har för mig att det stod i artikeln att mellanhjulet gör större skillnad än både kullagrad skruv och lättad linspridare. Däremot så gör allt tillsammans att man kan kasta lättare beten med mindre kraft och en längre distans.
          Jag kastar längre med en 6500 rulle en med en 4500 rulle och spridarens vändningar är en stor del av anledningen till det så visst tusan har en lättad lagrad spridare betydelse framförallt på en mindre rulle där spridaren måste vända många gånger per kast.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Själv tycker jag tumstödet av modernt snitt är skitfult på Orbis, men många tycker säkerligen mina olika rullar är ruskigt fula.
            Fyller stödet sin funktion, estetiskt och/eller funktionsmässigt, så kör på bara!
            Allt för mycket retrofascism som det är ändå bland ABU-pojkarna, behövs lite kontraster.
            Sätt bara inte Beast-vevar på alla rullar, tack.


            Jag gjorde tester där jag skalade bort del för del av så kallat trim på en 4500 Sunset Orange, en Pro Rocket 5500 Champagne samt en 6500 Sunset Orange men det var för över 10 år sedan och det enda jag har kvar är kladdiga anteckningar. Ska därför inte uttrycka mig om resultaten, ut och pröva själv, mät och publicera!
            Tror Mankan i någon tråd skrivit om rullars prestanda med olika trim monterat, värt att leta efter kanske.
            Tumstödet är redan borta...
            Även om det är en nyproduktion så var ju syftet att hylla den klassiska ambassadeuren, försöker hålla den i retrostuket så mycket det går.

            Nä har oerhört svårt för dessa vevar och kommer inte på någon.
            Jo läst lite i tidigare trådar och här att du och även Mankan hållt på och testa analysera osv.

            Nja har nog inte tålamod kompetens att skruva kasta analysera och kasta igen, skulle bli för stora variationer. Dock märkt mina Ambassadeur kastar något kortare när det blivit kallare.
            Eftersom jag i stort sett bara kastar bombadobb 25-30g så blir det extra tydligt mot tidigare när jag hade mer variation på betestyper och vikter.

            Rullarna är genomgången och service gjord regelbundet så någon avvikelse där borde inte påverka. Jag experimentera dock endel med kastvinkeln och vad som blir mest optimalt för mig att få långa kast.

            Kommentera


            • Fortfarande off-topic, men en i högsta grad relevant fråga.

              ”Någon som gjort tester hur mycket en lättad linspridare gör skillnad?" (Willer 75)

              Jag tror att det vanligaste är att man knölar in allt trim på samma gång och då blir det svårt att säkert veta vad som egentligen gör vad. Det går inte heller att bortse från placeboeffekter. Mina egna tester tyder dock på att lättade linspridare ger längre kast. Förmodligen beror det på att rörelsemomentsmängden minskar, vilket gör att man kan ta i lite mer och därmed tar i lite mer. Jag bidrar med ytterligare länk till en kort betraktelse av Olle Tivenius: http://www.sensibus.se/upl/10984/Ombackslag.pdf. Betraktelsen talar visserligen bara om betydelsen av spolens vikt, men i den sammanlagda rörelsemomentsmängden ingår naturligtvis även linspridarens vikt. Av resonemanget framgår dock att evighetsskruvar av aluminium är fullständigt verkningslösa i det avseendet. Man ska dock läsa betraktelsen utifrån att resonemanget i högsta grad är teoretiskt. Även Ulf Tingsström har förklarat saken på ungefär samma sätt.

              Ännu tydligare blir skillnaden om man tar bort linspridaren och mellanhjulet helt. Då framträder skillnaden ännu tydligare.

              Rimligen är livslängden på evighetsskruvar av aluminium mycket kort. Exempelvis ser man skillnad på nya och gamla som har en helt annan härdning, vilket ABU gärna bortser från eftersom sådant inte syns – för att nu återvända till trådens ämne. Att döma av hur ABU:s modellprogram utvecklas verkar det visuella ha tagit överhanden när det gäller såväl rullars yttre som inre.

              I det sammanhanget kan det vara intressant att peka på skillnaden mellan engelskan begrepp ”design” som betyder utformning och det svenska ”design” som betyder formgivning. Detta visar i åtminstone någon mening hur formgivningen dominerar över utformningen (?).

              Skitfiske
              Biff

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Biff Visa inlägg
                Fortfarande off-topic, men en i högsta grad relevant fråga.

                ”Någon som gjort tester hur mycket en lättad linspridare gör skillnad?" (Willer 75)


                Jag tror att det vanligaste är att man knölar in allt trim på samma gång och då blir det svårt att säkert veta vad som egentligen gör vad. Det går inte heller att bortse från placeboeffekter. Mina egna tester tyder dock på att lättade linspridare ger längre kast. Förmodligen beror det på att rörelsemomentsmängden minskar, vilket gör att man kan ta i lite mer och därmed tar i lite mer. Jag bidrar med ytterligare länk till en kort betraktelse av Olle Tivenius: http://www.sensibus.se/upl/10984/Ombackslag.pdf. Betraktelsen talar visserligen bara om betydelsen av spolens vikt, men i den sammanlagda rörelsemomentsmängden ingår naturligtvis även linspridarens vikt. Av resonemanget framgår dock att evighetsskruvar av aluminium är fullständigt verkningslösa i det avseendet. Man ska dock läsa betraktelsen utifrån att resonemanget i högsta grad är teoretiskt. Även Ulf Tingsström har förklarat saken på ungefär samma sätt.

                Ännu tydligare blir skillnaden om man tar bort linspridaren och mellanhjulet helt. Då framträder skillnaden ännu tydligare.

                Rimligen är livslängden på evighetsskruvar av aluminium mycket kort. Exempelvis ser man skillnad på nya och gamla som har en helt annan härdning, vilket ABU gärna bortser från eftersom sådant inte syns – för att nu återvända till trådens ämne. Att döma av hur ABU:s modellprogram utvecklas verkar det visuella ha tagit överhanden när det gäller såväl rullars yttre som inre.

                I det sammanhanget kan det vara intressant att peka på skillnaden mellan engelskan begrepp ”design” som betyder utformning och det svenska ”design” som betyder formgivning. Detta visar i åtminstone någon mening hur formgivningen dominerar över utformningen (?).

                Skitfiske
                Biff
                Jo evighetsskruven och effekten där tror jag är försumbar, endå sitter värstingskruven i flertalet av mina Ambassadeur numera.
                Är väl känslan åter igen, att det ska vara det lättaste och i teorin det bästa. Även detta med keramiska knivbulten som sitter i alla ambassadeur som jag fiskar med. I teorin minska friktionen.

                Att linspridare mellanhjulet osv bromsar blir ju väldigt tydligt när man drar ett rejält backslag, okej ingen lina som bromsar betet heller.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
                  Någon som gjort tester hur mycket en lättad linspridare gör skillnad?
                  40 cm har jag hört av en säker källa ;-)

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

                    40 cm har jag hört av en säker källa ;-)
                    Haha
                    Behövde detta, jävla skitväder och 1/1 är det inte direkt bättre väder.

                    Kommentera


                    • ”Är väl känslan åter igen, att det ska vara det lättaste och i teorin det bästa.” (Willer 75).


                      OK, det lättaste. Men inte ens i de vildaste teorier det bästa. Som Tivenius visar i sin betraktelse har viktminskning så nära centrum en helt försumbar effekt. Och just evighetsskruven är väldig hårt belastad för slitage. Ganska strax kommer den att öka på friktionen.

                      Men om din känsla bejakar saken så gör du naturligtvis rätt.

                      Skitfiske
                      Biff

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 149 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X