Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

    Jag har börjat bygga lite på ett verktyg för att enkelt kunna montera kullager på dom här standardvevarna för att kunna bygga om mina egna vevar till priset av kullagren som går åt.
    När du har övat klart på dina egna vevar så skickar vi våra vevar på för kullagring hos dig ;⁠-⁠)

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

      När du har övat klart på dina egna vevar så skickar vi våra vevar på för kullagring hos dig ;⁠-⁠)
      Perfekt, jag som älskar att jobba gratis ;-)

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

        Perfekt, jag som älskar att jobba gratis ;-)
        Haha.. Vi får se till att kompensera dig för ditt arbete då :⁠-⁠)

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av olivar Visa inlägg

          gillar du att fiska den med original veven ?
          mina 2 öre om originalvevarna, de funkar bra till småbeten om jag får kalla dem så, t ex på de rullar som används till öringfiske där betena gör väldigt lite motstånd i vattnet, den mindre kraften med kort vev kan öka känslan något med den typen av beten.

          på alla klassiska amba som jag använder som gäddrullar byter jag alltid till någon av de längre 48mm vevarna som passar, powerveven med t-handtag, beastveven med runda foamknoppar eller min absoluta favorit som är predatorveven, den som ser ut som de klassiska originalen men den är längre och har perforeringar, den som sitter original på "Predator" rullen. den extra längden gör en grym skillnad för komforten vid fiske med stora gäddbeten i mitt tycke.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

            mina 2 öre om originalvevarna, de funkar bra till småbeten om jag får kalla dem så, t ex på de rullar som används till öringfiske där betena gör väldigt lite motstånd i vattnet, den mindre kraften med kort vev kan öka känslan något med den typen av beten.

            på alla klassiska amba som jag använder som gäddrullar byter jag alltid till någon av de längre 48mm vevarna som passar, powerveven med t-handtag, beastveven med runda foamknoppar eller min absoluta favorit som är predatorveven, den som ser ut som de klassiska originalen men den är längre och har perforeringar, den som sitter original på "Predator" rullen. den extra längden gör en grym skillnad för komforten vid fiske med stora gäddbeten i mitt tycke.
            Jag håller delvis med dig, men tycker även det beror på vilken utväxling man har på rullen.
            Men över lag föredrar jag en större vev ihop med en högre utväxling.

            Kommentera


            • Kimmen

              Välanvänd :-)
              Mekaniskt i toppskick
              Lättad linspridare och mellandrev i övrigt orginal


              ​​​​​​​ Click image for larger version

Name:	IMG_0296.JPG
Views:	320
Size:	2,66 MB
ID:	2616226Click image for larger version

Name:	IMG_0297.JPG
Views:	318
Size:	2,36 MB
ID:	2616228Click image for larger version

Name:	IMG_0298.JPG
Views:	317
Size:	2,68 MB
ID:	2616230Click image for larger version

Name:	IMG_0301.JPG
Views:	319
Size:	2,26 MB
ID:	2616232Click image for larger version

Name:	IMG_0302.JPG
Views:	324
Size:	3,00 MB
ID:	2616234
              Click image for larger version

Name:	IMG_0295.JPG
Views:	327
Size:	2,52 MB
ID:	2616224
              Bifogade filer

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Smolt Visa inlägg
                Kimmen

                Välanvänd :-)
                Mekaniskt i toppskick
                Lättad linspridare och mellandrev i övrigt orginal
                Kul med lättad linspridare och det lättade linförardrevet :-) Tillför det någonting i kombination med linan som ligger på spolen? :-)

                Kommentera


                • Knappast linförardrevet, men förmodligen linföraren. Den får vända många gånger. För gäddfiske tror jag mest på lättad spole och lättad linförare/keramisk knivbult. Den här rullen är mera en robust och stabil kompis för 50-80g jiggar/jerks än en kastkanon

                  Kommentera


                  • Xerup Fredag idag, kanske dags för lite champagne

                    https://www.tradera.com/item/1001139...t-pike-edition

                    Om du kan leva med att veven sitter på rätt sida :-)

                    Kommentera




                    • Hej på er i ruskvädret!

                      Böckerna:
                      Har under de senaste runt 5 åren tänkt att jag skulle ge mig på att läsa min högt uppskattade ”ABU bibel” av Lennart Borgström en andra gång, men har inte kommit till skott än.
                      Nu efter att äntligen ha kommit över boken om den eminente Henning Hammarlunds livsverk ska det bli ändring på detta!
                      En viss sportfiskare vid namn Carl August Borgström var för övrigt verkmästare i Halda fabriken, och köpte senare nödvändiga maskiner och kvarvarande lager av urdetaljer. I egen regi startade han sedan sin egen verksamhet 1921 under namnet AB Urfabriken…
                      Så givetvis blir det först Halda boken, och som fortsättning sen ABU boken.

                      Känner att en mkt minnesvärd anekdot i sammanhanget här bör nämnas:
                      I slutet på 90 talet hade jag det makalösa flytet att vid tillfället bli den ende besökaren på ABUs museum. Efter ”rundturen” hade jag och den genomtrevlige och mkt humoristiske dåvarande intendenten Henning Karlsson hunnit bli typ ”förbrödrade”. Till min förvåning blev jag inbjuden till hans gamla verkmästare kontor på en kopp kaffe.
                      Efter lite historiskt betonade diskussioner fick jag frågan om jag möjligen var intresserad av att se hans rova som han fått efter 25 år i Urfabrikens tjänst. Tagen av stundens allvar och fylld av vördnad för denne åldrade kämpe med så gedigen kunskap så kraxade jag ”torr i näbben” givetvis JAA!
                      Henning stack ner näven i fickan på sin väst och halade fram sin rova, varpå han sträckte armen över skrivbordet och lade den i min utsträckta hand. Jag drog näven till mig och stirrade förundrat, där låg alltså mästerverket till fickur med länk och allt! Ett mkt rikt och vackert ornamenterat ur märkt med Halda och 25 års gravering…
                      Ska kanske nämna att det var nästan dubbelt så tungt än vad jag trott, möjligen beroende på att både uret och den mkt vackra länken var tillverkat av 24 karats guld….
                      En dag man inte glömmer…

                      70:
                      Märkligt detta!
                      Efter intensiva inre överläggningar för ett antal år sen kom jag fram till att det fick vara nog med ”bumlingar”, och satsning på 40 storlek och mindre i fortsättningen. Hur detta har fallit ut? Inget vidare.
                      Tycks ha fastnat i ngn form av självdestruktiv åkomma på rullfronten då det blivit flest av just ”bumlingar” efter mina inre överläggningar…
                      Fast vem är jag att kunna motstå en grön 70? En kulör jag alltid varit svag för. Grönt är skönt sägs det ju, och det instämmer jag i till 100%
                      Fick den dessutom till ett överkomligt pris.
                      Då prisbilden för högervevade verkar ha en nedåtgående trend som kan ha samband med ett ökat vänstervevande, vill jag som rättrogen med anledning av detta passa på att rikta en tacksamhetens tanke till vänsterorienterade element i allmänhet, och den självskrivne galjonsfiguren för denna rörelse, Xerup i synnerhet!

                      Trevlig helg på er gott folk!

                      Click image for larger version  Name:	741CE3C7-E98C-4DF3-B029-EDB81356CE40.jpeg Views:	0 Size:	1,74 MB ID:	2616466Click image for larger version  Name:	01E9CDEE-5132-49F2-9624-62A1AE8B4FCA.jpeg Views:	0 Size:	1,40 MB ID:	2616467

                      Senast ändrad av Piscantur stercore; 2023-02-03, 13:05.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 494 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 826 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 644 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 653 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 547 svar
                      228 737 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Arbetar...
                      X