Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

    Fina rullar!
    Och vad kul att du blev nöjd med grejerna i dom :-)
    Nu vill vi se något stort i gäddfemman! ;-)
    Tack.

    Uppsakatta att du tog dig tid att hjälpa mig. Slutresultatet blev riktigt bra. Jag är nöjd som fan. Ska ut och jaga lite gädda, skickar bild ifall det blir något värt att visa upp ;-)

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
      Undrar varför det Alltid blir sånt liv när man snackar Trim och Magnetbroms....
      Nu gissar jag friskt här men det kan ju vara för det är ett diskussionsforum och folk faktiskt har olika åsikter.
      Välkommen till valfri "rullmärke mot rullmärke"-tråd så får du se på liv! ; )


      Efter att bara ha bytt lite lager och borrat hål i spolar satte jag igång min "trimkarriär" på allvar runt 2005-2006.
      Har ägt en uppsjö modifierade Ambassadeurer och uppskattningsvis byggt åtminstone ett hundratal åt andra till allt möjligt fiske från ädelfisk i fjällbäck till lax i älv.
      För vissa tillämpningar är en del modifikationer ytterst lämpliga, för den typiska gäddnötaren ser jag personligen inga större fördelar rent generellt.

      Avails magnetbroms plockade jag hem min första 2007 eller 2008 har jag för mig. Denna satt monterad i två stycken 4500 (en Sunset Orange och en Pro Rocket champagnefärgad), en 5500 Sunset Orange samt ett par olika 6500.
      Fungerar gör den definitivt men jag tycker en hederlig tvåstiftbroms kastar längre i rätt händer samtidigt som sexstiftaren är ungefär lika trygg.
      Har sedermera byggt ett par ytterligare rullar med Avails broms samt runt 5-6 rullar med ABU's egna Magtrax-broms, den sistnämnda bromsar relativt kraftigt även på lägsta inställning men just möjligheten att justera bromsen externt tycker jag är en egenskap vilken gör denna broms ett bättre val än Avail-typen.

      De två mest "lyckade" rullarna jag byggt är en 6500 från tidigt 90-tal med grunda Record-spolen, ett par inslitna keramhybrider och inte så mycket mer samt en 2501C i princip i fabriksspecifikation men ihopsatt på mitt sätt.
      Dessa rullar både fungerar och kastar makalöst bra. 6500'an bättre än vissa betydligt mer trimmade, den är dock alldeles för snabb för mig att hantera.

      Den största anledningen till att jag är tveksam till trimgrejen är att runt 75% av trimmade exemplar jag kikar (och det har blivit många genom åren) i är slarvigt underhållna och/eller har bromsar åtdragna såpass att trimmet inte får chansen att göra särskilt stor nytta.
      De främsta kastarna jag känner använder i princip uteslutande lite äldre 6500'or, väl inkörda med få modifikationer och tvåstift med vävbakelitvikter. Det handlar då främst om rullar för havsöring eller insjölax där kastlängder kan vara kritiska.

      Click image for larger version

Name:	AmbPRsvart01a.jpg
Views:	376
Size:	498,2 KB
ID:	2544295
      Här en dagsfärsk Ambassadeur att visa upp.
      Så rejält fiskad att kuggarna vikt sig på både pinjong- samt huvuddrev.
      Det är ju så här de gör sig allra bäst! : D

      Kommentera


      • Håller mig utanför diskussionen angående trim och hjälpmedel pga trim för att tygla rullen.

        Dock ger jag mig in i denna diskussion.
        Overrun varför ska engelska leta sig in överallt!
        Detta extremt irriterande moment som kan uppträda på en multiplikatorrulle har väl alltid kallats för backslag eller skatbo!


        Brickan kom idag och nu sitter 35 mm klassiska veven på min C3, får se hur jag kommer överens med den.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
          Håller mig utanför diskussionen angående trim och hjälpmedel pga trim för att tygla rullen.

          Dock ger jag mig in i denna diskussion.
          Overrun varför ska engelska leta sig in överallt!
          Detta extremt irriterande moment som kan uppträda på en multiplikatorrulle har väl alltid kallats för backslag eller skatbo!


          Brickan kom idag och nu sitter 35 mm klassiska veven på min C3, får se hur jag kommer överens med den.
          Nu missade du något viktigt. De riktigt häftiga säger inte multirullar längre. Heter baitcaster...

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

            Nu missade du något viktigt. De riktigt häftiga säger inte multirullar längre. Heter baitcaster...
            Haha aldrig varit häftig.
            Stilig däremot försöker jag vara!

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
              Håller mig utanför diskussionen angående trim och hjälpmedel pga trim för att tygla rullen.

              Dock ger jag mig in i denna diskussion.
              Overrun varför ska engelska leta sig in överallt!
              Detta extremt irriterande moment som kan uppträda på en multiplikatorrulle har väl alltid kallats för backslag eller skatbo!


              Brickan kom idag och nu sitter 35 mm klassiska veven på min C3, får se hur jag kommer överens med den.
              Fin rulle. C3 står för tre kullager antar jag? Två sitter i spolen och den tredje? Är det IR lagret man räknar med?

              Har varit sugen på en C3 eller kanske en C4, vad är skillnaden förutom att det är 4 kullager istället för 3?
              Vart sitter dessa kullager förutom spolen?

              Mvh Alan

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                Fin rulle. C3 står för tre kullager antar jag? Två sitter i spolen och den tredje? Är det IR lagret man räknar med?

                Har varit sugen på en C3 eller kanske en C4, vad är skillnaden förutom att det är 4 kullager istället för 3?
                Vart sitter dessa kullager förutom spolen?

                Mvh Alan
                Sedan 2014 har C3 och C4 tre respektive fyra riktiga kullager.
                Två i spolen, C3 har ett i evighetsskruven och C4 har dubbel där.
                Rocket Black Edition har två i spolen ett i mellanhjulet och ett i evighetsskruven.
                La ut frågan om C4 för en tid sedan, efter det har jag öppna och titta i rullarna.
                C3 tycker jag är oerhört prisvärd, gillar den bättre än högre utväxling på C4.

                Kommentera


                • Lite si och så hur ABU räknar lager.
                  Förra C4 hade ett lager på evighetsskruven, två i spolen samt envägs/IAR-lager.
                  Nya har som Wilier skriver en dubbellagrad skruv.

                  Gamla Record C6 hade ett kullager i mellanhjulet, två i spolen samt två i gavlarna. Utöver dessa det sedvanliga IAR-lagret men även ett envägslager gömt i spolen.
                  En C7 om nomenklaturen ska stämma således.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

                    Sedan 2014 har C3 och C4 tre respektive fyra riktiga kullager.
                    Två i spolen, C3 har ett i evighetsskruven och C4 har dubbel där.
                    Rocket Black Edition har två i spolen ett i mellanhjulet och ett i evighetsskruven.
                    La ut frågan om C4 för en tid sedan, efter det har jag öppna och titta i rullarna.
                    C3 tycker jag är oerhört prisvärd, gillar den bättre än högre utväxling på C4.
                    Hur är Rocket black edition i jämförelse med C4 och C3? Är det mässings stativ, mässingsbottenplatta och dubbla backspärrar på den?

                    Det blev lite mycket frågor men jag hittar inte så mycket info om den. Funderar nämnligen på att beställa en ikväll då det är bra pris på just nu.

                    Den är jävligt snygg, gillar däremot inte plastmuttern till handtaget men den kan man alltid byta.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                      Hur är Rocket black edition i jämförelse med C4 och C3? Är det mässings stativ, mässingsbottenplatta och dubbla backspärrar på den?

                      Det blev lite mycket frågor men jag hittar inte så mycket info om den. Funderar nämnligen på att beställa en ikväll då det är bra pris på just nu.

                      Den är jävligt snygg, gillar däremot inte plastmuttern till handtaget men den kan man alltid byta.
                      Hur det är med dubbel backspärr vet jag inte. Tror knappast det. Eftersom den både här alustativ och alubottenplatta.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 496 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 833 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 656 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 666 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 549 svar
                      229 434 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Retroräven  
                      Arbetar...
                      X