Ursprungligen postat av engqvist
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Visa upp era ambassadeurer
Collapse
X
-
Köp en sån här eller en C5:a om ni vill ha en inbyggd, utifrån ställbar magnetbroms och 2-pinnars centrifugalbroms... sen kan man plocka på vev, spole, drev, tumbrygga m m som man vill, min i original hittade jag i USA till en vettig slant, men minns ej exakt, under 1000kr iaf.
Fast den kan nog ha aluminium här och där vilket inte håller för alla.
- Gillar 2
Kommentera
-
God kväll mina herrar!
Jag tänkte höra med er hur ni polerar era mässingstativ, samt gavlarna? Har sett att vissa rullar glänser väldigt fint på bilderna. Själv får jag inte dom och glänsa något märkbart.
Så kan ni komma med lite tips på metoder och medel som används blir jag väldigt glad och tacksam.
Kommentera
-
Jag tycker att i princip alla Ambassadeurer jag gör i ordning glänser fint efteråt.Ursprungligen postat av Alman Visa inläggJag tänkte höra med er hur ni polerar era mässingstativ, samt gavlarna? Har sett att vissa rullar glänser väldigt fint på bilderna. Själv får jag inte dom och glänsa något märkbart.
Så kan ni komma med lite tips på metoder och medel som används blir jag väldigt glad och tacksam.
Kör stativen i ultraljud med vanligt handdiskmedel (varumärket Neutral är särskilt effektivt, vet inte varför) borstar alla skrymslen med tandborste och torkar noga med mikrofiberduk.
Ytterst sällan jag polerar kromstativen eller eloxerade gavlar.
Metallpolermedel skulle jag definitivt undvika då dessa kan göra mer skada än nytta.
Jag har på vissa saltfiskade rullar använt skonsamma medel avsedda för billacker, det fungerar ibland riktigt bra på lättare fläckar konventionell rengöring inte
biter på.
Produkten jag främst använder är då Autoglym Super Resin Polish.
Avverkar ytterst lite och enkelt att påföra samt polera bort med mikrofiberduk.
Kommentera
-
Ok, jag får nämligen avlagringar på mässingstativet som sitter på nästan helt nya rullar. Får inte bort det med diskmedel och tandborste.Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggJag tycker att i princip alla Ambassadeurer jag gör i ordning glänser fint efteråt.
Kör stativen i ultraljud med vanligt handdiskmedel (varumärket Neutral är särskilt effektivt, vet inte varför) borstar alla skrymslen med tandborste och torkar noga med mikrofiberduk.
Ytterst sällan jag polerar kromstativen eller eloxerade gavlar.
Metallpolermedel skulle jag definitivt undvika då dessa kan göra mer skada än nytta.
Jag har på vissa saltfiskade rullar använt skonsamma medel avsedda för billacker, det fungerar ibland riktigt bra på lättare fläckar konventionell rengöring inte
biter på.
Produkten jag främst använder är då Autoglym Super Resin Polish.
Avverkar ytterst lite och enkelt att påföra samt polera bort med mikrofiberduk.
Jag fiskar inte ens i bräcktvatten och förstår inte hur skiten kan samlas där. Går inte heller att skrapa bort med nagel.
Jag tar isär rullarna och torkar dom med handduk och sen låter jag dom även lufttorkad över natten.
På min helt nya svartzonker edition fans det något halvsvart gunk från den svarta bottenplattan redan från köp.
Man kan tycka att ett kromatmässinstativ ska vara blank och fin men på vissa ställen är ytan skrovlig av någon slags skit eller avlagring?
Störigt är det iallafall.
Kommentera
-
Är det främst nyare rullar det gäller?Ursprungligen postat av Alman Visa inläggMan kan tycka att ett kromatmässinstativ ska vara blank och fin men på vissa ställen är ytan skrovlig av någon slags skit eller avlagring?
Störigt är det iallafall.
Har liknande problem ibland på just nyare mässingdelar.
Äldre rullar blir nästan alltid totalt fläckfria enbart efter diskmedel och ultraljud.
Kommentera
-
Jo dom rullarna jag äger är nya i princip. Dom äldre beganade är från typ 2010 och knappt använda av tidigare ägare. Sen är 2010 kanske inte direkt äldre.Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggÄr det främst nyare rullar det gäller?
Har liknande problem ibland på just nyare mässingdelar.
Äldre rullar blir nästan alltid totalt fläckfria enbart efter diskmedel och ultraljud.
Sen har jag ingen utraljudstvätt, utan jag lägger stativet i varmt vatten med diskmedel och borstar sen med tandborste.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Peter BTillhör begåvningsreserven sen ngr år , bidrar med denna devis.
Peter b1 Foto-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-07-02, 20:28 -
-
av SpiN.Hej jag är ny här och har en hel del fiske drag och försöker hitta information från vart dom kommer...4 Foton
-
2026-06-02, 09:20 -
-
av KigNågon som känner till om Zalt 14 någongång tillverkats med fenor?3 Foton
-
2026-04-11, 13:03 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|