Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
    Inte en bild men en fundering , iar lagret är det en livlina om backspärren ger upp eller vad är grejen för en som inte haft nån rundgavel förut , har en äldre jb utan på väg till min brevlåda så det skulle vara kul att veta
    Innan IAR fanns var det väl endast backspärrshaken man hade att tillgå... med IAR kom ju backspärren att bli väldigt direkt eller hur man ska säga... backspärrshaken kan ju skilja på nån millimeter eller så innan den slår till.

    För riktigt tungt fiske brukar man väl numera eftermontera backspärrshake där dessa saknas.

    Sköter man sin rulle tror jag det räcker med ett av alternativen.

    Kommentera


    • Tvärtom, normalt är det IAR lagret som sköter jobbet, men om det har börjat släppa i kyla pga tjock olja/fett eller slitage så träder backspärrshaken in som backup. Dock med en aning bakåtrörelse tills haken greppar kuggen.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
        Tvärtom, normalt är det IAR lagret som sköter jobbet, men om det har börjat släppa i kyla pga tjock olja/fett eller slitage så träder backspärrshaken in som backup. Dock med en aning bakåtrörelse tills haken greppar kuggen.
        Vilket år kom första rullen med IAR och vilket år kom första rullen med backspärrshake?

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

          Vilket år kom första rullen med IAR och vilket år kom första rullen med backspärrshake?
          Backspärrshake har varit med sedan den allra första record ambassadeuren.
          Den första jbn jag köpte hade inte heller iar, dom första byggdes utan då dessa inte höll för jerkfisket, sedan kom ett uppdaterat iar som enligt utsago ska hålla bättre.

          ​​​​​@Sundström76
          du kan uppgradera din jb med ett iar, jag gjorde det för över 15 år sedan och det håller fortfarande.

          ​​​​​​
          Senast ändrad av Reekie; 2023-01-18, 20:05.

          Kommentera


          • Det fanns ju andra rullar än jb med iar i början på 2000talet så det har iaf funnits så pass länge.
            om det fanns tidigare får dom äldre ambassadeur rävarna på forumet svara på :⁠-⁠)

            Kommentera


            • Någon som vet bakgrundshistorien om denna rulle? snubblade på ett sånt par gavlar och undrar lite vad det var för rulle de tillhörde, hittade dessa bilder på internet

              Ambassadeur Iron Claw Solid Blaze 4601LH
              Bifogade filer

              Kommentera


              • Verkar som om rullen kom med en röd 4000strlk record spole?
                Bifogade filer

                Kommentera


                • Reekie Min röda Amba 5500C från ca 1980 har IAR så det har nog funnits bra länge. Kan ha varit att det kom samtidigt som de gick över till kullagrade spolar. Är själv ingen guru på alla varianter, men det dyker säkert upp någon här förr eller senare som har koll

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Smolt Visa inlägg
                    Reekie Min röda Amba 5500C från ca 1980 har IAR så det har nog funnits bra länge. Kan ha varit att det kom samtidigt som de gick över till kullagrade spolar. Är själv ingen guru på alla varianter, men det dyker säkert upp någon här förr eller senare som har koll
                    Ok det var intressant, min 5500 från 80 har inte iar, kanske var det endast kullagrade rullar som hade det till en början.
                    kullager i spolen kom väldigt tidigt i dom gamla svarta ambassadeurerna men har väldigt svårt att tänka mig iar i dessa.
                    Nu får någon gammal rullräv kliva in här och dela med sig av sin kunskap :⁠-⁠)

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

                      Backspärrshake har varit med sedan den allra första record ambassadeuren.
                      Den första jbn jag köpte hade inte heller iar, dom första byggdes utan då dessa inte höll för jerkfisket, sedan kom ett uppdaterat iar som enligt utsago ska hålla bättre.

                      ​​​​​@Sundström76
                      du kan uppgradera din jb med ett iar, jag gjorde det för över 15 år sedan och det håller fortfarande.

                      ​​​​​​
                      Det är bara att byta lagret i gaveln mot ett iar, inget annat det drar med sig ?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 492 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 826 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 643 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 652 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 547 svar
                      228 686 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Arbetar...
                      X