Daiwa jbraid x8. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa jbraid x8.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har kört med denna ett tag nu och är nöjd. 0.18mm eller 0.20mm, minns inte vad ärligt talat.
    Sen en 0.42mm med men det räknar man ju inte in direkt.

Jag är helnöjd måste jag säga. Gjorde en räd för något år sedan där jag testade en del.
    Priset har inget med att göra när det gäller hållbarhet enligt mig. Iaf inte med de linorna jag har testat.
    Sen suger vissa mindre vatten än andra, vissa är tystare osv osv

Vissa linor går av när man kastar helt normalt, vissa vid minsta bottenkontakt.

Kör oftast runt 0.15-0.20mm och då räknar man med att man ska kunna dra av lite näckrosor utan problem.
    Vissa linor klarar det, vissa inte.

Har kört I två år med kinalina som fungerar hur bra som helst. Men mest för jag intr hittat något prisvärt alternativ I Sverige som håller måttet.
    Med J-braid så finns det nu en bra lina, för en rimlig peng, som håller måttet.

Det jag tycker är intressant är att jag har haft mindre problem med kinalina än flera märkeslinor.
    Handhavande och felaktig slutsats, där jag försvarar mina köp? Kanske, men flera vänner har gått över på kinalina med och är lika nöjda.

Jag personligen anser inte att det är rimligt att betala 3kr/m för en lina som man, med lite otur kan sätta 40m av på två turer.

J-Braid är enligt mig ett solklart köp. Är helnöjd tills dess att motsatsen är bevisad.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

@ Morta.
      Man kan inom lagens råmärken säga nästan vad som helst till dem som inte svarar i sak utan går på person, mig själv inkluderad... Men nu har vi inte sagt vadsomhelst om Buster utan om hans svar, det är en jävla skillnad. Att ni inte ser den skillnaden är häpnadsväckande.

Tycker du Morta att signalerna kring aktuell lina initialt hanterades bra? Hur då? I så fall vill jag gärna veta var du jobbar...

"Såga Buster istället för att problemlösa"?
      Det är ju ni som inte hanterar problemet! Läs dig själv och Buster och berätta hur ni bidrar i god anda... saknar helt konstruktiv konkretion..

Det är nog så att de som jobbar med en sak torde veta bättre om saken, så varför inte förmedla det, ta input på allvar, berätta vad vi gör fel om vi nu gör fel istället för att reflexmässigt raljera om kundens och deras utrustnings eventuella tillkortakommanden?

Han du bytte lina åt, blev han nöjd? Hur kommer det sig? Om inte tipsade du om att han kan ha haft t ex utrustningsfel eller fel knutar eftersom den funkade så bra för dig eller kommer kunden leva vidare i upplevelsen att J-braid e skit? Kanonbra.

Intressant anekdot du berättar men hur i din expertis, förklarar du att någon annan får 3 spontana linbrott med en lina men lyckas kalas med nästa lina på samma utrustning?

Kan du berätta om det har nån betydelse hur man hanterar, lägger på J-braid eller vill du hellre fortsätta gnälla på kunder och insändare som tydligen i dina ögon, är med förklenande ordalag "experter" om de har synpunkter på produkter och redskapsrepresentanters svar? Problemlösning som nån sa...
      Senast ändrad av anteman; 2017-12-29, 14:14.

Kommentera

Ojdå ?

Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
        Hej Jonas. Linan kan väl knappast bestämma vem som köper den?alla linor passar inte alla konsumenter å deras utrustning och det var det jag menade med ojämnt användande, även om du vet hur man spolar på en lina vet inte alla det. Linan tillverkas på ett rätt simpelt sätt, spinns å coatas. Så jag tror inte det är problemet. Där emot så vet inte alla hur man ska spola på en lina, med trassel som följd. Inte alla rullar klarar av en mjuk flätlina, de har helt enkelt en för dålig linuppläggning för det. Oftast på billigare rullar. En del rullar har skadad lintrissa som gör att linan nöts ut snabbare en del har spön med sämre ringar som nöter lina etc. det finns massor men en lina är en lina med dess egenskaper.
        Ledsen att du inte vill köpa våra grejor efter detta. Men vet du vad jag tror du klarar dig i alla fall. Lycka till!
        OK.
        Kanske borde ge linan en chans till då.

(Nu har jag ju egentligen inte klagat på själva linan i sig. I mitt första inlägg beskriver jag ett annat amatör-problem än att själva *linan* skulle vara icke-optimal. Jag tycker nog bara att den levereras på en för mig "tokig" rulle. Nåt gjorde att det strulade på ett sätt det aldrig gör annars. (Och *rullen* som linan är uppspolad på skiljer sig faktiskt från de flesta andra jag kör med.) Vilket jag skrivit om. Och *därför* väljer annat. Och ja, jag är en glad amatör. Inbillar mig inget annat. Jädrigt glad dessutom. Fiskar för att det är kul helt enkelt.)

En möjlig förklaring kanske, eller iaf en amatör-teori.
        Jag upplever att linor "snärtas" av numer på ett sätt som de aldrig gjorde förr. Min "teori" är att vi med moderna spön (och moderna, läs; "felaktiga", kasttekniker ) utsätter linorna för mycket högre "momentana krafter" (spikar) som inte alls otroligt kan överstiga linornas "dragstyrka" som mest troligen är tämligen "statiskt" testade och uppmätta.
        Dvs, vi utsätter linor för (kanske helt) andra krafter idag än förr. Vissa linor klarar detta bättre, andra sämre. Dessutom kan detta troligen också skilja både mellan kastare (läs; amatörfiskare) och även från kast-till-kast för en och samma person. Utan att veta, så skulle jag tro att modern (eller om det nu är felaktig, ) kastteknik medför mycket större variation mellan kasten. Dvs, ibland uppstår enorma krafter på linan, ibland inte. Och så var det inte förr då kraften på linan var mer lika för varje kast. Detta skulle eventuell kunna leda till att vissa upplever vissa linor som skit. Inte omöjligt, iaf.

Och finns det minsta möjliga rimlighet i denna amatör-teori så är det ju en sorts "ojämnt användande", kan man säga.
        Helt rätt. Jag håller med.

Dvs,
        Moderna spön kanske är boven att vi upplever att linor går av.
        Vi kanske kastar dåligt (även om vi tror annat). *duckar*
        Dagens linor kanske inte är designade för moderna spön.
        Linor kanske har viss variation i hållbarhet över batcher.
        Kanske t.o.m. längs med en lina inom samma batch. Dvs, under 100 meter väldigt stark, men nästa 100 m betydligt svagare. (Som amatör vet jag inte om detta är ett rimligt antagande.)
        F*n vet.

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        ... /bortklippt/...

Hej Jonas;
        Du får inte leka i min sandlåda längre
        Det var synd. Men du får gärna komma till min och leka. Jag bjuder på gott kaffe! Och ibland bra "fiskelycka". Så det så.

Kommentera

Jag har (tror jag iaf?) redan skrivit tidigare i den här tråden om mina erfarenheter med linan. Och, vet inte om jag la nåt slags "slutord" efter säsongen kom till sitt slut här uppe med is å skit...
          tror jag glömde ge ett "slutord" om den faktiskt (mest pga min säsong tog slut en del mentalt tidigare än fisket egentligen var helt över, pga "yttre omständigheter" ).
          Men, kort och gott, för min egen del har den här linan skött sig ypperligt över säsongen. Har gått igenom ~600m av den, multicolor 0.42, ja, som synes, jag har använt mig av en grov lina, men, jag ser heller ingen anledning att nånsin använda nåt tunnare än 0.4 för min egen del och mitt egna fiske. Hade J-braid X8 funnits i 0.5 multicolor hade jag kört på den liksom.
          Dels tycker jag att den är trevlig att fiska med, skön, trevlig, samt, för mig som blandar hejvilt både spinn och trolling så tycker jag det vis som Daiwa valt att göra sin "multifärgning" på är den bästa av alla de jag kört genom åren (brukar nästan alltid välja multifärgade linor pga vill gärna ha möjlighet att räkna lite på lina ute).
          Sen har jag aldrig heller haft oväntade linbrott (utan de ytterst få linbrott som faktiskt skett har varit mitt eget fel och krävts en ansenlig kraft att framtvinga, oftast med följd att jag knäckt tafsen före linan dessutom). MEN! då, återigen, jag väljer en grov dimension (på alla linor jag fiskar med dock så jämgförelsen är ändå mot likvärdigt) samt är ytterst nojjig och brydd över min lina så kontrollerar, kortar av och vänder och/eller byter rätt ofta ändå! Men, återigen, det har jag ändå "alltid" gjort så jämförelsen mot allt annat jag använt genom åren i linväg är fortfarande rimlig och i mina ögon "korrekt"

kontentan är väl den att om jag inte (som vanligt brukar alltid misslyckas med det, blir aldrig) lyckas få tummen ur i god tid och beställa mig nån bulkspole kina-lina kring ~0.5 som hinner komma fram till mig innan isen släpper så är jag helt säker att jag kommer köra med J-braid även nästa säsong (om inte nån plötslig prishöjning sker eller om nån annan intressant lina i samma prisklass råkar släppas lagom till säsongen 2018, alltid kul å testa nytt jue!)

mvh/peter

mvh/peter
          https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Jag har oxå testat denna en halv säsong. Måste säga att jag tycker den är helt ok. Stort plus för smidigheten. Vet många andra som kör den i grövre diameter till gäddfisket. Men jag gillar hur den känns i handen jämfört med många andra linor och kommer nog fortsätta av den anledningen.

Jag tror generellt sett att många spunna linor gör sig bäst i mellansegmentet 0.30mm +. Har testat många dyrare linor runt 0.20mm och mindre och ingen av dem har levererat tyvärr. Många som gick av i utkasten. Min slitstarkaste lina var tuf line 0.36. 5 säsonger körde jag med den, men vilken var dess egentliga diameter ?

Som sporadisk haspelfiskare så har jag för vana att oaktsamt dänga iväg drag, dvs jag använder mer kraft än situationen kräver och då krävs ibland ingenting för att linan ska gå av. För att slippa ett linbrott måste jag upp i diameter oavsett fabrikat.

Till sist vill jag också nämna att hela denna lindebatten blir snedvinklad med tanke på tillverkarnas förmåga att felaktigt uppge lindiameter. Fram tills dess att vi konsumenter får exakta uppgifter är det som att jämföra tävlanden i öppna viktklasser. Vem är då bäst pound for pound?

Jag gillar Buster, han känns som en av "oss".

Nackdelen som jag ser det med att beställa från Kina är att det krävs rejäla efterforskningar angående diametern. Linan jag fick hem var urstark, jättesmidig men tyvärr alldeles för grov och hade mått bra av att stå i en hink vatten i några veckor för att den färgade av sig så extremt mkt.
            Senast ändrad av gabbu; 2017-12-29, 21:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg

Jag gillar Buster, han känns som en av "oss".
              Håller med !

Mvh. HenkeW

Kommentera

Ja nu gör vi som Birgit Friggebo och fattar händerna och sjunger "We shall overcome"

Jättebra att det finns nöjda J-braid användare men däri finns inget problem.
                De flesta, alla (?) här i tråden som har haft problem med J-braid har använt andra flätlinor på samma utrustning, sannolikt flera gånger om och under flera år.

Jag har lagt på fused, 4x och 8x på rullarna sen superlina kom till Sverige. Det gör mig inte till expert men om en ny lina plötsligt går av vid kast eller lätta bottennapp på sätt som aldrig har hänt förr trots samma linpåläggning, knutar och utrustning så nog sjutton funderar jag över linan, men kollar utrustningen.

Här i tråden har flera som både förr och senare använt annan flätlina på samma utrustning sagt sig fått problem med J-braid. Då blir svaret från professionella kännare "ojämna användare" eller "experter, he, he." Ingen förklaring eller åtminstone vägledning alls, den väntar vi fortfarande på...

Är det seriösa, respektfulla svar från "en eller två av oss"? Jag tycker inte det.
                Insändare har i förekommande fall kört annan flätlina innan och även efter på samma utrustning och den saken kommenteras inte ens av expertisen...

Menas att just J-braid inte lirar med den personen/utrustningen även om andra linor gör det? Är det för att en J-braid 8 (och andra 8:or) kräver korrekt och extra bra linpåläggning för att inte strula vid kast? Det får vi inte veta, inte heller något om plötsliga linbrott. De kanske inte har ngn förklaring till det och då....?

Eller kan det vara så att J-braid likt vissa andra flätlinor är ojämn i kvalitén?
                Jag tycker det är stötande att inte ens reflektera i den riktningen utan endast skylla på amatörer och att "linan inte kan välja sin köpare/utrustning"...
                Däremot kommenteras Kinalinor, vad det har med J-braid att göra är oklart... är det J-braid fake som spökar för de olyckliga?

Jag har aldrig under 15-20 år köpt en flätlina som "fuckat up" ordentligt, om en tunnare J-braid 8 gör det framöver på min kontrollerade utrustning som klarat 8 strand förr - beror det helt enkelt på dålig personkemi då?
                Cosmoz 08 hade strul med J-braid 8 men SW Stealth Smooth 8 funkade utmärkt på samma utrustning... linan, amatör, eller dålig kemi måtro?

Något annat vettigare än de senare har vi tyvärr knappt fått trots att flera av oss efterfrågat det från expertisen och det är svagt tycker jag. Vi får väl fortsätta gissa, tycka, chansa och dissa linor...
                Senast ändrad av anteman; 2017-12-30, 02:51.

Kommentera

Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                  Hej Jonas. Linan kan väl knappast bestämma vem som köper den?alla linor passar inte alla konsumenter å deras utrustning och det var det jag menade med ojämnt användande, även om du vet hur man spolar på en lina vet inte alla det. Linan tillverkas på ett rätt simpelt sätt, spinns å coatas. Så jag tror inte det är problemet. Där emot så vet inte alla hur man ska spola på en lina, med trassel som följd. Inte alla rullar klarar av en mjuk flätlina, de har helt enkelt en för dålig linuppläggning för det. Oftast på billigare rullar. En del rullar har skadad lintrissa som gör att linan nöts ut snabbare en del har spön med sämre ringar som nöter lina etc. det finns massor men en lina är en lina med dess egenskaper.
                  Ledsen att du inte vill köpa våra grejor efter detta. Men vet du vad jag tror du klarar dig i alla fall. Lycka till!
                  För vilka/vilken typ av användare funkar J-Braid 8?
                  Hur ska man spola den på sin haspelrulle för att slippa trassel?

Kommentera

Jösses ?!

Kommentera

Jag har fiskat med flätlinor dom sista 3 säsongerna sen jag återupptog mitt fiskeintresse. Har aldrig testat Daiwa J-Braid men ska göra det bara för att jämföra.
                      Jag kanske inte är så kräsen och min referens är egentligen dom gamla nylonlinorna från 70-talet. Då kunde man verkligen snacka o sköra linor som gick av i tid och otid för minska lilla. Stela och trasslade sig lätt också och kastlängderna var minst sagt usla.
                      Har nu mest kört med olika billiga kinalinor 4 och 8 trådiga (har svårt att tänka mig att dom skulle vara sämre än Daiwa 8x J-braid).
                      Jag är minst sagt helnöjd med dom billiga kinalinorna. Har aldrig sumpat någon fisk pga linbrott i alla fall. Bottennappen är jobbiga från kajaken för man får ta i o dra så hårt att kajaken nästan kantrar. Ofta lyckas man inte dra av linan utan har man tur så lossnar draget och man får upp en bit avbruten rutten trädgren eller så har man rätat kroken. Har aldrig tappat så få drag som nu när jag använder flätlina. Visst dom tappar färgen lite av sol o saltvatten men jag klipper av några meter lina eftr varje fisketur så den håller sig fräsch. Jag har en liten logg i mobilen för varje rulle så jag vet hur mkt jag fiskat med linan som ligger på (ett bra sätt att ha koll på när det e dags för service på rullen också). Jag byter ut hela linan varje säsong om jag fiskat intensivt med just den linan. Jag kollar också alltid mina spöringar före och efter varje fisketur så att inga spräckta keramikinlägg eller vassa kanter kan skada linan. Det kan finnas små sprickor i en keramikring som knappt syns. Smeker man runt insidan på ringen med ett vasst skalpellblad brukar det kännas att det hakar i lite.
                      Sen har jag nästan bara rullar med bra kvalite. Linuppläggning, bygelarm, framkanten på spolen och lintrissor måste funka bra annars ökar stess o slitage på linan. Kollar dom delarna på rullarna och smörjer upp allt efter varje fisketur så att inte repor/skador skadar linan. Bromssystemet på rullarna skiljer sig stort och en mjuk och huggfri broms tycker jag är viktigt och minskar säkert risken för linbrott en del också. Dessutom är det otroligt kul att drilla en fisk när bromsen kan jobba mjukt o fint. Knarrrrrrrr..... ja ni fattar nog!
                      Jag har testat spiderwire och powerpro o visst dom är helt ok (och säkert bättre) men för den kostnaden det skulle kosta att byta ut all mina på mina rullar känns det roligare att köpa nya drag o beten. Köper man kinalina på storrulle är den nästan "gratis" jämfört med "kvalitetslinorna"
                      Och som sagt jämfört med 70-talets nylonlinor är fisket nu med flätlinorna rena drömmen. Kastlängderna är ju ljuvliga.
                      Risken för lintrassel med flätlinor (särskilt tunna dimensioner) ökar när linan blir sliten eftersom den blir mjukare och lite "flaxig". Ytterligare en anledning att klippa av några meter efter varje runda. Det tog några veckor innan jag lärde mig att inte stressa vid kast. Kolla att linan ligger rätt innan kast. Det är inte ovanligt att vinden lindar linan runt en spöring och då blir det ju tvärstopp vid kastet. Om linan inte går av blir den troligen skadad i alla fall. Fram med saxen i så fall!
                      Vid tackling/byte av beten måste man ha koll o helst hålla linan spänd så att inte vind trasslar till linan. Håller man bara koll är det sällan problem trots att jag använder "skitlinor".
                      Men visst blir det ibland ett rejält ormbo... suck... i regel klipper jag bort skiten om det är för illa. Man behöver ju inte gråta när linan är nästan gratis och jag har sällan tålamod att sitta o trassla upp skiten.
                      Vid påspolning av ny lina så rullar jag alltid av linan rakt från bulkspolen oavsett den ska på en multi eller haspelrulle. Bulkspolen sitter på en axel med en fjäderbelastad broms för att hindra backslag. Jag använder en speciell trådspännannare som jag klämmer på spöt framför rullen och lägger på mina linor mkt hårt. Sen ärmdet bara att veva som -f-n! Jag grundar med ca 10-20 meter nylon i botten för att hindra linsläpp och som en sista varning om jag nu skulle få på en monsterfisk som håller på att spola rullen tom på lina (det var alldeles för länga sen det hände föresten hehe!)

Som sagt jag tycker inte linorna är något problem. Betydligt värre är bristen på tid så man kunde få fiska mer!!

/Skitfiske
                      Senast ändrad av Husse0416; 2017-12-30, 11:11.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sonnny, 2024-06-18, 07:32
                      13 svar
                      700 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Koster
                      av Koster

Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:31
                      17 svar
                      736 visningar