Hur åldersbestämmer jag min ambassadeur 5000 mm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur åldersbestämmer jag min ambassadeur 5000 mm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur åldersbestämmer jag min ambassadeur 5000 mm

    Hej på er!
    Ny medlem i Fiskesnack och jag har några frågor som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.
    Nr. 1 Jag har plockat fram min fars Ambassadeur 5000, rengjort och smort den. Nu undrar jag hur jag tar reda på årsmodellen, om man kan byta bromslamelerna till ngt modernare och var man kan köpa delar?
    Tacksam för hjälp

    Hasse

  • #2
    Rullfotsnumret avgör årsmodellen.
    Tror det finns nån i nån av alla trådar om rullar här.
    Skriv in det så kan säkert nån berätta årsmodell.
    Ola

    Kommentera


    • #3
      skriv rullfots nr här och hoppas på att någon kunnig svarar. som jag förstått det ska rull fots nr även avläsas olika beroende på när den är tillverkad. finns 2 eller 3 sett det ska läsas på.

      angående delar kontakta håkan på abu shopen: hssvensson@se.purefishing.com

      edit: hittade detta som mooki skrev i en tidigare tråd:
      länk till tråd: http://www.fiskesnack.com/forum/show...ll-terminologi

      Hehe, en del riktigt finurliga svar ju
      Rullfotsnumret avläses med handtaget mot magen och rullen upp-och-ner.
      Har lite anteckningar vad gäller att dechiffrera rullnummer som du kan suga på
      4-siffrigt rullfotsnummer finns på 5000 DeLuxe och 5000C DeLux från tidigt 1960-tal och genom hela 70-talet. Slät rullfot.
      5-siffrigt rullfotsnummer finns på 50-tals Record/Ambassadeur och väldigt tidiga Ambassadeur 5000. Även på rullar tillverkade på sent 60-tal/tidigt 70-tal (särskilt 5000C). Slät rullfot.
      6-siffrigt rullfotsnummer finns på tidiga Ambassadeur 5000/6000 (räfflade gavlar), sent 50-tal till tidigt 60-tal. Sifferserier från 1***xx till 9***xx. Slät rullfot.
      6-siffrigt rullfotsnummer, sent 60-tal/tidigt 70-tal. Mittre sifferparet ger tillverkningsår (xx08xx => 1968). Slät rullfot.
      1970-tal, 6-siffrigt rullfotsnummer. Antinen första eller andra sifferparet ger tillverkningsår (70***x/xx71xx => 1971). Mönstrad rullfot.
      1980-tal, samma som ovan - dock nästan alltid första sifferparet som ger tillverkningsår. Mönstrad rullfot.
      sent 80-tal/tidigt 90-tal, 3 sifferpar åtskilda av "-". Mönstrad rullfot.
      sent 90-tal , 6-siffrigt rullfotsnummer, sista sifferparet ger tillverkningsår (040006 => 1996). Mönstrad fot.
      Tidigt 2000-tal kom nuvarande numrering, 8-siffrigt med de två sista separerade med "/", tex 180019/17 => designår2008, revision 0, tillverkad 2009 vecka 17. Mönstrad fot.

      Ser alltså ut som 1980 som UT säger, finns sprängskisser lite här å var bl a Mikes Reel Repair, South Western Parts, åsså förstås ABUs amerikanska sida - varför den svenska inte har sprängskisser är ju en för mig obegriplig gåta...

      En gissning ang "00" kan vara att de anger modell-revision, på samma sätt som man idag ger revision som andra sifferparet.
      http://www.realsreels.com/reels/amba...gABUreels.aspx
      Senast ändrad av Krokodiljägaren; 2012-04-16, 18:08.

      Kommentera


      • #4
        Tack för svar från er båda och ett x-tra tack Krokodiljägaren för ett utförlig lektion. jag har bara lite svårt att hänga med i räfflad/slät gavel? Jag länkar in en bild på rullen så kanske det går att få klarhet Den har nr: 208860 Click image for larger version

Name:	amb fram.jpg
Views:	1
Size:	421,3 KB
ID:	1762544Click image for larger version

Name:	amb sida.jpg
Views:	1
Size:	550,1 KB
ID:	1762545

        Vore kanon om jag kunde få hjälp
        Hälsningar

        Hasse

        Kommentera


        • #5
          Fyra skruvar på icke vevsida betyder att den är från 50-talet. I slutet på 50-talet, om jag inte minns helt fel, ändrade man till tre skruvar och ett "stift".

          edit:
          kanske hade fel, enligt denna sida ändrade de inte förrän 1967
          Senast ändrad av Hwergelmer; 2012-04-18, 16:44.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Tyresö Visa inlägg
            Hej på er!
            Ny medlem i Fiskesnack och jag har några frågor som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.
            Nr. 1 Jag har plockat fram min fars Ambassadeur 5000, rengjort och smort den. Nu undrar jag hur jag tar reda på årsmodellen, om man kan byta bromslamelerna till ngt modernare och var man kan köpa delar?
            Tacksam för hjälp

            Hasse
            Hej Hans Berglund;
            Under rullfoten på senare års ABU Ambassadeur multiplikatorrullar finns ett tillverkningsnummer där sifferkombinationen kan berätta vilket år rullen tillverkades. På riktigt tidiga, mörkröda ABU Ambassadeur multirullar, som hos min 5000 Mod. SG från 1952 på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_39.htm, fanns inget tillverkningsnummer under rullfoten.

            Det har skrivits här tidigare på FiskeSnack om hur man på tillverkningsnumret kan se vilket år Ambassadeur-rullen tillverkades...

            Go for the Big Ones!

            Old Firehand
            www.trumman.com - http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm

            Kommentera


            • #7
              Den är i alla fall nyare än -58.Tror att de började med nummer -59.

              Kommentera


              • #8
                Jag forskade lite till...När din rulle tillverkades så märkte man de i nummerföljd.Det gör att man inte kan bestämma datum utifrån det numret,tyvärr.Det kanske finns någon annan som kan fylla på med mer?

                Kommentera


                • #9
                  Tack för hjälpen allihop, jag har blivit lite klokare och skall nu börja att jaga delar. Tack
                  Hasse Berglund

                  Kommentera


                  • #10
                    ABU Ambassadeur 5000 med rullfotsnummer 208860 tillverkades under 1961.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 275 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 950 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X