en ambassadeur inshore 5500/5501 inkl lina för 995:- måste vara det mest prisvärda jag sett på länge.!! Sen hur företaget är som rear ut den har jag absolut ingen aning om hur dem är.. http://www.happyangler.se/sv/ har lovat mig själv att inte köpa bara för det e billigt men e svårt låta bli haha..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Köpråd Multirulle
Collapse
X
-
Visst är det så, jag va tvungen att driva lite med er. Flytten sker i samband med att man gör klart för kast, Men visst lät det bra ?
Men en sak som kvarstår är att du flyttat spöt 10 000 ggr om du fiskar den mängden på ett år. Och i mina öron låter det HEMSKT jobbigt.
Klart du ska köra in dig på vänstervevat Andreee, Finns bara en sak du ev. kan ångra med det, och de är att vissa rullar inte säljs som vänstervevade
christer : Ang Happy Angler och inshore-rullen kolla här så får du snart svar på dina funferingar.
Senast ändrad av Exxet; 2012-10-07, 18:20.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
SimpZeN
Jag ska bara här nämna att om du köper en Inshore så begränsar du dig en del i och med att dessa liksom predatorn inte har ultra-cast designen som t.ex. Pro rocket, c3, c4 mfl. har.
Du kan inte trimma dessa rullar med t.ex. UTreel eller UTpike satserna utan diverse modifieringar på rullen. Dessutom upplever jag att dessa rullar kastar lättare beten aningen sämre.
Exxet: Jag hade tänkt att se ut som karl alfred om några år så lika bra att byta arm ofta
Kommentera
-
öööö Nu känner jag mig helkorkad men vad menar du med ultra-cast design ?
Övrigt kan jag hålla med om, men jag har predatorn till tungspin 70-80 gr och uppåt, i samarbete med ett LF chopper så kastar jag Hellhound till månen med den rullen, behövs inget trim då.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggOm vi leker med tanken på att flytt av spö från en hand till den andra tar 1 sek, Det blir 2 flytt per kast, till Hö för kast å sen tillbaka till Vä för att veva. 10tim fiske med ca 50 kast /timme ger 500 kast x 2 sek = 1000 sek = 16,6 min
16,6 min förlorat fiske på grund av att flytta spö mellan händerna 1000 ggr under dagen. har du sen 100 fiskedagar på ett år 16,6 x 100 = 1660 min = 27,6 tim förlorat fiske / år
oj oj oj Tänk även på att du då har flyttat ditt spö fram å tillbaka ca: 10 000 ggr under året

Den här kalkylen är uppåt väggarna fel!!! Det skiljer i stort sett ingenting i tid mellan högervevad och vänstervevad multirulle....känn efter vad som funkar bäst
Själv föredrar jag högervevad för spinn och vänstervevad vid jerkfiske. Vid spinnfiske funkar dock vänstervevad medan motsatsen inte gör det för mig vid jerkfiske.
Därför skulle jag personligen ha valt en vänstervevad rulle om det var tänkt att den skulle tjänstgöra som både Jerk och spinnrulle...
Är högerhänt och tycker därför att det är lättare att jobba med spöt med höger hand vid jerkfisket...i princip vevar jag med spöhanden och vänsterhanden på veven är i princip still..Senast ändrad av Silverbågen; 2012-10-07, 18:35.
Kommentera
-
De va då fasiken att du ska in med sanningen som en råsop i solarplexus. Ja ja ja ! jag vet.Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggJag hade för mig att man får mer fisk med högervevade rullar är det inte så ??
Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Kommentera
-
det är helt fel. det är den kullagrade enkelveven i matchande färg som fångar mer fisk:PUrsprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggJag hade för mig att man får mer fisk med högervevade rullar är det inte så ??
Kommentera
-
SimpZeN
Det är jörgen bra på att förklara, har jag för mig, jag blandar bara ihop det! Men gör ett försök.Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggöööö Nu känner jag mig helkorkad men vad menar du med ultra-cast design ?
Ultra-cast designen bygger på att spolen roterar runt spolaxeln vid fri koppling, dvs lagren sitter i spolen som sedan roterar runt axeln vid utkast.
Predatorn och Inshoren har fast spole (på spolaxeln) vilket gör att när du frikopplar och kastar så roterar både spole och axel i lagret som sitter i icke vev gavel samt det andra (vart det nu sitter) Detta i sig tycker jag leder till en liten tröghet i accelerationen då spolen skall dra runt hela axeln. istället för en fritt flytande spole (Ultra-cast)
Tror detta kallas fixed- och free-spool på engelska men där kan jag ha helt fel xD
Kommentera
-
Tusen tack Simpzen ! 25-öringen har fallit ner.
Men jag bara måste näbba emot lite
Att axeln roterar med kan inte ha någon nämnbar påverkan, dess massa från rotationscentrum är nästan noll jämfört med allt annat, spole, lina mm. (massan x distans från centrum ger trögheten, om jag nu minns detta rätt)) Så den tröghet du upplever kan rimligen inte bero på det tycker jag. Annars håller jag med att dessa rullar jobbar bäst vid tunga beten, men vad det beror på vet jag inte, borde INTE va att axeln roterar.
Nu när du säger det, så kommer frågan, vad va det ABU ansåg att man vann med den konstruktionen.
Andreee ! Sorry för att vi pladdrar i din tråd, Men jag fick intryck av att du bestämt dig ? Raketen är ett ypperligt val, men även C3 och C4 är bra lättkastade rullar. Ang. Hö - Vä ska du välja själv, jag är insnöad på vä så mig ska du inte lyssna på.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
|
231 svar
32 117 visningar