Köpråd Multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd Multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja predatorn kan du ta i med så du skiter på dig utan att skatbon
    Räkna in Recorden i alla storlekar till den kategorin också,, behöver inga C-Vikter alls den stoppar ändå snällt innan betet når vattnet,, ibland får man för sig den är besläktad med haspel med tanke på all slaklina man får

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Räkna in Recorden i alla storlekar till den kategorin också,, behöver inga C-Vikter alls den stoppar ändå snällt innan betet når vattnet,, ibland får man för sig den är besläktad med haspel med tanke på all slaklina man får
      Slaklina ? Har du inte förstått vikten av att hålla linan spänd ? Slaklina får man när draget inte far så långt som rullen vill tillåta, med andra ord så har du siktat lite för kort i kastet. Man kan också se det som att linan är lite för lång mot vad avståndet från rulle till dragets nedslag är.

Men du glädjer oss andra med att dela med dig av dina misstag
      Senast ändrad av Exxet; 2012-10-08, 15:08.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Slaklina får man när draget inte far så långt som rullen vill tillåta,
        På en pro rocket hade det betytt en olycka om man glömt tummen.

Recorden är så pass trög i sig sig själv att man inte behöver tummen även om man är nere på 0 C-vikter.. (30 gr beten)
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-10-08, 15:52.

Kommentera

På en pro rocket hade det betytt en olycka om man glömt tummen.

Recorden är så pass trög i sig sig själv att man inte behöver tummen även om man är nere på 0 C-vikter.. (30 gr beten)
          he he det gick inte att reta dig med slaklina tydligen

Jag håller med dig och SimpZen om detta med dessa rullars tröghet. Jag kan bara inte få ihop det konstruktionsmässigt. Om det är stort tröghetsmoment i dom roterande delarna så borde det generera skatbon då massan vill fortsätta rotera när draget bromsas upp. Men det gör den inte.

SimpZen har helt rätt i sin beskrivning och upplevelse av rullen. Men vad och hur konstruktionen spelar in kan jag fasiken inte bena ut. I vilket fall så är det ingen nämnvärd skillnad i kastlängder ( i mitt fall med 100 gr). Och då är min C3:a på gränsen till overrun i hela kastfasen, får tom snudda spolen under kast för att den inte ska överrotera. Behövs aldrig på predatorn men ändå kastar den helt okej med tunga beten.

Hållbar, Stolpskott, Fluga, Utgående, Tröga osv, det intressanta är om rullen presterar det du begär. Och är det en kastmaskin man kräver så finns det bättre. Är kravet en stabil rulle, blir svaret ett annat.

En kompis otrimmade Rocket ger honom ideliga skatbon, trodde han va helt SBS men har provat och insett att den rullen kräver mekbroms för att inte överrotera, och minsta miss i kastet så är skatbo modell jä.... ett faktum.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Det enda man kan konstatera när man läser en sådan här tråd är att ungefär samma saker debatteras om och om igen..med ungefär samma argumentation = ) Sedan är källkritiken ibland under all kritik... Om en handlare hört från ABU i Svängsta att LP rullar (som görs i Korea) är överrepresenterade på service (vilket jag iofs tror att de är) så kan det faktiskt bero på att man i Svängsta INTE tillverkar dessa rullar där, dvs man vill lyfta fram det man själv tillverkar som en bättre produkt! OBS detta är bara lite reflektioner från mig... Samma gäller ang. en viss rulltrimmares synpunkter på Predator/Inshore, kan han vara färgad av att hans trim inte passar dessa modeller?!?!?!? Nu råkar jag känna denne rulltrimmare rätt så väl personligen och ska tvinga honom att fiska med en Predator nästa gång vi ses, så att han får känna på kvaliten och den inbyggda urkraften = )

Kommentera

Om det är stort tröghetsmoment i dom roterande delarna så borde det generera skatbon då massan vill fortsätta rotera när draget bromsas upp.
              Om det är så att rullen aldrig kommer upp i en hastighet som gör att spolen roterar av sig själv utan hela tiden måste ha draghjälp av betet för att röra sig ??

Kommentera

Om det är så att rullen aldrig kommer upp i en hastighet som gör att spolen roterar av sig själv utan hela tiden måste ha draghjälp av betet för att röra sig ??
                Precis ungefär så upplever jag Predatorn / Inshoren, att dom nästan kräver att draget drar ut linan för att spolen skall rotera, Visst trycker man till med tummen på slutet, men inte mycket.

På C3an upplever jag det som att spolen har en tendens att övervarva istället om man krämar på lite.

Kommentera

Hälsa kompisen att han ska kolla att han inte fått kransen till c-vikterna på fel håll, den är inte symmetrisk och den ska sitta FRÅN spolen så att den räcker in till bromsbanan ordentligt.

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg

En kompis otrimmade Rocket ger honom ideliga skatbon, trodde han va helt SBS men har provat och insett att den rullen kräver mekbroms för att inte överrotera, och minsta miss i kastet så är skatbo modell jä.... ett faktum.

Kommentera

På C3an upplever jag det som att spolen har en tendens att övervarva istället om man krämar på lite.
                    Har en 60 HC till fiske från turbåtarna i sundet där är den hur bra som helst, man behöver inte röra någonting när man går från 40 gr upp till 150-200 gr man får än då inga tendenser till skatbo.

Det är dom mindre modellerna 51 och 40 som jag har till lättare beten som känns riktigt tröga..

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
                      va händer?? alla är överens om samma rulle. det är ovanligt på detta forum
                      Alla var överens på sida 1 men på sida 3 så kan man börja ana att de ordnar upp sig, dvs att vi är oense...

Jag lägger min röst på CS ProRocket 5601 Den ser inte lika illa ut i verkligheten som den gör på bild, fast fjolårets är vackrare...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 234 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf