Köpråd Multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd Multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    Tusen tack Simpzen ! 25-öringen har fallit ner.

Men jag bara måste näbba emot lite Att axeln roterar med kan inte ha någon nämnbar påverkan, dess massa från rotationscentrum är nästan noll jämfört med allt annat, spole, lina mm. (massan x distans från centrum ger trögheten, om jag nu minns detta rätt)) Så den tröghet du upplever kan rimligen inte bero på det tycker jag. Annars håller jag med att dessa rullar jobbar bäst vid tunga beten, men vad det beror på vet jag inte, borde INTE va att axeln roterar.

Nu när du säger det, så kommer frågan, vad va det ABU ansåg att man vann med den konstruktionen.

Andreee ! Sorry för att vi pladdrar i din tråd, Men jag fick intryck av att du bestämt dig ? Raketen är ett ypperligt val, men även C3 och C4 är bra lättkastade rullar. Ang. Hö - Vä ska du välja själv, jag är insnöad på vä så mig ska du inte lyssna på.
    Detta är viktigt vid val av rulle så vi har inte glidit så mycket off-topic!

Abu ansåg att man vann robusthet i konstruktionen, MEN herr Ulf Tingström själv sade (mailade) till mig att predatorn och Inshoren är enligt honom stolpskott från ABU, Han sade även att dom rent ingenjörsmässigt är fel konstruerade så dom får svagheter.

Kommentera

Det där med att högervevad tar mer fisk en vänstervevad grundar jag på statistik utan att ta hänsyn till hur länge rullarna funnits på marknaden

Jag har inte pillat sönder en Inshore eller predator men Recorden har ett nållager i spolen som gör att den låser spolen i spolaxeln vid kast , om man pillar ut spole och spolaxel märker man det på att det inte går att snurra spolen baklänges även om man bara har spole och spolaxel i handen nållagret hindrar det.

det innebär att spolen och axeln roterar på lagren i gavlarna vid kast men när man sen börjar veva snurrar spolen på sina egna lager.

Predatorn har nog en liknande konstruktion som gör dom trimningsbara medan inshoren inte går att trimma (eller tvärt om)

Kommentera

Inshoren och Predatorn är identiska förutom frikopplingen och utväxlingen, just saying

Båda= Otrimbara om du inte byter ut lite grejer (med UT's kit dvs)

(Utseende mässigt skiljer dom men det förstår ni nog)

Kommentera

Jag bytte ut spolaxel och lagret i icke vevsida på min Record 51 sedan var det bara på med en vanlig spole, gjorde det för att få bort tröghetsmomentet .

Man kan nästan inte få skatbo på den men kastlängderna blir lidande.

Tror ABU har tabbar sig lite med Recorden, förutom dålig kvalitet krävs det rejäla vikter för den ska kasta tillfredsställande .

vet inte vad dom tänkt när dom har en lättad spole som tar antingen 80 m 0:30 eller 125 meter 0:35 det frestar ju folk att tro att den duger till lätta beten vilket den inte gör, personligen vill jag i inte kasta med beten under 60 gr ens med den lilla 40 modellen.

Den ända jag tycker är vettig av dom är HC modellen.

Kommentera

Låter jobbigt det där.Verkar bättre att köpa en prorocket.De fungerar ju från start och kan göras bättre med enkla medel. :-)

Kommentera

Håller med dig , sitter och funderar på någon säker metod att få ut nållagret ur originalspolen så man kan testa att köra med den som en vanlig spole (Record 51)

Tycker som dom flesta att TS skall köpa en PRO rocket 5500 eftersom högervevade statistiskt dragit upp betydligt mer fisk en vänstervevade.

Vill även upplysa TS om att man bör undvika Rullarna från Kina/Korea och Afrika som Abu lånat ut sitt namn till

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Håller med dig , sitter och funderar på någon säker metod att få ut nållagret ur originalspolen så man kan testa att köra med den som en vanlig spole (Record 51)
                Jag och en kompis har Record 51-spolar i våra rullar. Med "iar"-lagret borttaget är den en helt vanlig wiffle-spole. Bästa sättet att få ut det är att pressa ut det med två hylsor från en hylsnyckelsats och ett skruvstäd. Ta en hylsa som är lagom stor för att gå in i spolen och ligga an mot lagret. På andra sidan av spolen sätter du en större hylsa som är tillräckligt stor för att lagret ska kunna få plats i den. Sen sätter du upp alltihop i skruvstädet och pressar ut lagret ur spolen och in i den större hylsan. Hylsorna funkar både som presstycke, mothåll och skydd för spolen Hoppas det gick att förstå hur jag menade...

Kommentera

Jag förstår, tack så mycket,,,, Gör det stor nytta ?

Kommentera

Vet inte riktigt, wiffle-spolen är ju lite lättare och sen ger ju den mindre linmängden ytterligare lite viktminskning. Bytte spole samtidigt som jag bytte till keramhybrider, så det är svårt att säga exakt hur mycket bara spolbytet skulle gett. Men tillsammans med de nya lagren tycker jag att det är ganska stor skillnad. Rullen är en 5501 CS Pro Rocket, btw.

Kommentera

Alltid kul att testa jag har ju inte den till något idag, blir att slänga tillbaka den i 51an igen efter ingreppet, har inga raketer i 5500 storlek har fastnat för 6500 CS rocket har 5 st olika varianter 3 av dom för Japanmarknaden, tycker dom känns lite bättre kvalitetsmässigt' men är kanske mest inbillning.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 122 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf