Kullager - rena snurren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullager - rena snurren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mankan G
    replied
    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Det har jag aldrig lyckats med och har inga trimmade rullar så det måste va trimmets fel, om inte måste det va skit bakom spakarna och det tror jag inte om dig.
    Haha. Det blir lätt skatbo om man blir för övermodig. Skulle testa med alla 6 bromsarna inaktiverade. Inte den smartaste idén jag fått....

Måste annars säga att den största fördelen med att trimma är att rullen blir lättare att kasta med. Mindre nervös. Stod idag utvadad till midjan i jakt på en gäddusling som inte ville hugga. Såg henne gång på gång men det gick inte idag. Hade mitt blå spö med 56:an i handen med en Mc Rubber jr i ändan på linan. Inga som helst bekymmer att pricka en femkrona mellan vasstråna. Gång på gång. Helt enastående vad lätt det blir när allt lirar. Spöt är underbart, rullen bara fungerar men gäddskrället bara tittade på Jr. Inte ett dugg sugen på att smaka på en trekrok.

I nästa vik hittade jag en till svårtrugad madam. Igår när jag enbart hade en stinger högg dom på huvudet. Idag när jag kompletterat med en krok i shallowskruven högg fanskapet i stjärten istället. Aldrig får man vara glad. Men jag vann i alla fall till slut. En enorm gädda på 45 cm togs stolt upp. Självklart åkte hon tillbaks efteråt.

Blev visst lite OT så för att knyta ihop säcken så skulle jag ta med mig en virknål. Ja inte en riktig utan en avsedd för att reda ut skatbon. Såg en youtubefilm där en man använde ett litet verktyg som påminde om en virknål för att rensa ett skatbo. Såg helt brilliant enkelt ut.
    Senast ändrad av Mankan G; 2015-11-12, 22:01.

Lämna en kommentar:

• joens
    replied
    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Jag har lyckats tappa några mek-broms hattar ,

vet inte varför dom envisas med att hamna i vattnet ?

Ja, en sådan extra är inte fel att ha.
    Min rulle lirade bra efter lite lim där i skogen så det var lugnt.

Bara en gång som jag blivit stående men genom att doppa rullen var annat kast så kunde jag fiska mina timmar ändå

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    Jag skruvade sönder min kinamulti första gången jag testade den ute.
    Jag har lyckats tappa några mek-broms hattar ,

vet inte varför dom envisas med att hamna i vattnet ?

Lämna en kommentar:

• joens
    replied
    Jag skruvade sönder min kinamulti första gången jag testade den ute. En skruv och en fjäder flög iväg. gick bra ändå. Lagade det med lim

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    Dock har jag faktiskt klantat till det då att bägge rullarna var obrukbara vid ett tillfälle. På raketen skapade jag ett präktigt skatbo under inkörningen av trimmet och strax efter lyckades jag tappa vevgaveln till 56:an med fel sida ner i sanden.
    Det har jag aldrig lyckats med och har inga trimmade rullar så det måste va trimmets fel, om inte måste det va skit bakom spakarna och det tror jag inte om dig.

Lämna en kommentar:

• Mankan G
    replied
    Jag har oftast med mig två utrustningar vid gäddfiske. De överlappar varandra så att jag i värsta fall kan byta rulle på resp spö. Ett Abu Vendetta med en toktrimmad 6500 cs pro rocket med Svartzonkers lina 0.35 för tyngre gäddfiske med stora gummibeten eller annat tungt. Fungerar även att jerka med. Tar även med mig ett St Croix spö klassat upp till 40 g. På detta sitter en lika toktrimmad 5600 c5 mag laddad med Berkley braid 0.25 tror jag att det är. Till dessa tar jag aldrig med mig några reservdelar. Skulle kanske göra det om jag skulle på mitt livs fiskeresa till Sibirien eller så men till vardags så behövs det inte. Rullarna går inte sönder. Däremot har jag knäckt två spön i höst.

Dock har jag faktiskt klantat till det då att bägge rullarna var obrukbara vid ett tillfälle. På raketen skapade jag ett präktigt skatbo under inkörningen av trimmet och strax efter lyckades jag tappa vevgaveln till 56:an med fel sida ner i sanden. Ville inte fortsätta fiska med sand inne i växeln.... så klantigt. Satt på en sandstrand och skulle justera bromsarna under inkörningsperioden efter att rullarna trimmats. Tänkte faktiskt att jag inte borde lägga gaveln i knät där jag satt för den kunde ju rulla av benet. Och givetvis hände det strax efter......

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Still Searching Visa inlägg
    Men måste fixa nya lager/bussningar. För dom börjar bli lite slitna efter 1500timmars fiske.

Har ni några tankar kring detta.

Jag kommer aldrig kasta med dom bara trolla/flötestrolla.
    Bussningar fungerar alldeles utmärkt, till rena trollingrullar går det annars ta ett par begagnade originallager i bra skick, rengöra och trycka i lämpligt fett innanför sköldarna.
    Billigt (om man har lager liggande) och fungerar bra över tid, även om fettade spollager kanske kan tyckas vara lite okonventionellt.

Lämna en kommentar:

• joens
    replied
    Ursprungligen postat av Still Searching Visa inlägg
    Nu ska jag kapa tråden lite.

Jag har 6st 6500c synkro som måste kittas.

Har satt dit UT bromsar i dom och det funkar kanon

Men måste fixa nya lager/bussningar. För dom börjar bli lite slitna efter 1500timmars fiske.

Har ni några tankar kring detta.

Jag kommer aldrig kasta med dom bara trolla/flötestrolla.

Vad är mer värt att tänka på??

Bussningat slits in... Lager slits ut...

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    Har oftast en 6500cs. Den är kanske lite tam då märker jag.
    jag har 9 olika varianter och ingen av dom är tama jämfört med andra rullar jag testat, 2 C-vikter aktiva och ingen mek-broms så ska du kasta minst lika bra som dom andra otrimmade rullarna som nämnts här, och om du kastar vikter över 60 gr kastar du säkert lika bra som dom trimmade också

Lämna en kommentar:

• Jester Burk II
    replied
    Nya originallager så är rullarna fit for fight i 1500 timmar till. Jag ser iaf ingen vits med dyra speciallager om rullarna inte ska kastas med.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
231 svar
32 099 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Gösalf
av Gösalf