Kullager - rena snurren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullager - rena snurren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Barabajare
    replied
    Helt klart så kommer man ju i "självsvängning" ju mer kullager en rulle har. Men det är bara att erkänna att man inte vet vad alla är till för.
    Det här med att serva sina rullar går helt bort för min del eftersom jag får svår ångest när jag öppnar en rulle och ser alla delar. En gång så plockade jag isär en amba. Den hamnade i en plastpåse och vart inskickad till Abu för hopsättning.
    Jag brukar väl dutta lite olja om veven gnisslar. Ska försöka vara på plats när rulldoktorn är i stan.
    På flera av mina Shimanohasplar sitter det en liten skruv vid veven. Den skall man öppna och droppa lite olja i då och då. Är det sant att det skall räcka för att hålla innanmätet i trim.
    Självklart är man innehavare av en M 300 och även ett antal av Cardinal 50 serien.
    Kom att tänka på att det kanske finns någon här på FS som bor i södra Stockholm och dessutom kan tänka sig att serva rullar mot en avgift.
    m v h
    Bb

Lämna en kommentar:

• Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
    Eh,vad händer efter 50?Något man bör veta eller? :-P

Hej Mats Lindkvist;

Det kan jag svara på! Åren accelererar.... När du fyllt 50 år kommer åren att gå dubbelt så snabbt som tidigare. När du fyllt 60 år går åren tre gånger så snabbt osv...

Nobody & Nothing is forever!

Old Firehand

Lämna en kommentar:

• Hippo
    replied
    Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
    Omräknat enligt KPI kostade på femtiotalet en ambassadeur ca 2000kr. Jag håller med om att det är fantastiskt på alla sätt och vis att vi fortfarande har kvar svenskbyggda rullar till pris t.o.m under det. Jag har inte imponerats av mörrumrullarna, eller de factory tunade. Men det vore kul att se mer sådant!
    Håller med om att det hade varit kul med mer svenskbyggt än det som nu görs. Men allt landar nog i den bistra verkligheten att du ska kunna tjäna pengar på din verksamhet...

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Jag vet inget om just Stella rullarna, men det skulle inte komma som en överraskning heller.

Shimano "äger" en ganska stor del av marknaden i USA, vet inte hur det är i Japan, Asien eller Europa och de rullarna som säljer bäst är de som ligger runt ca 200 USD. Det går inte att jämföra i svenska kronor för att priserna här hemma kan variera väldigt mkt. Varför just rullarna runt 200 USD säljer bäst, det är ingen som vet. Det jag har tänk på är att det gick att bygga en mkt bra fiskerulle för de pengarna förut och som både bass-proffsen och bass-fritidsfiskaren kunde unna sig. Muskie fiskaren var tvungen att punga ut lite mer pengar för att kunna köpa en fiskerulle med samma finesser och kvalité.

Abu och daiwa har inte uttalat sig om deras nya rullarna , fast Shimano support i USA har meddelat att den nya calcutta d blev som det blev pga av den skulle bli för dyr annars. Det är värt att nämnda att "over there" det är vänstervevarna som diskrimineras och detta beror på försäljningssiffror ännu en gång.

//T
    Senast ändrad av tonyex; 2013-01-29, 20:33.

Lämna en kommentar:

• lausvik
    replied
    Jag har en sjuttiotals Amba 5000 som fungerar och känns hur bra som helst (sedan jag plockat isär, gjort rent, smort och monterat ihop den). I kartong har jag en 5000 Classic (som förmodligen är ca tio år gammal men oanvänd). Den äldre rullen ger ett mer kvalitativt intryck när man ser på och tar i den men till sommaren ska jag göra en grundligare jämförelse.

Lämna en kommentar:

• barnmorskan
    replied
    Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
    Det har man till viss del, Mörrum IVCB -rullarna görs i Svängsta och du kan även få en fabrikstrimmad rulle. Då kostar de därefter.. Men återigen, det är % sett inte så många som köper de lite dyrare rullarna. Kan minnas fel (tonex kanske vet) men jag har hört att ex. Shimano går back på sina Stella-rullar trots en häftig prislapp..de är flaggskeppen som bidrar till att hålla kvalitetsstämpeln uppe medan vinsten tjänas in på Svensson-rullarna.
    Omräknat enligt KPI kostade på femtiotalet en ambassadeur ca 2000kr. Jag håller med om att det är fantastiskt på alla sätt och vis att vi fortfarande har kvar svenskbyggda rullar till pris t.o.m under det. Jag har inte imponerats av mörrumrullarna, eller de factory tunade. Men det vore kul att se mer sådant!

Lämna en kommentar:

• ElCamino
    replied
    Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    Du sa det...jag tänkte det.....egentligen mot mina principer.....vågar vägra UT får väl duga som avlat..??
    ABU har faktiskt fina trimgrejer.
    Men de skyltar ju inte med dem direkt...

Lämna en kommentar:

• Hippo
    replied
    Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
    Allt behöver inte tillverkas med den precisionen, men det vore intressant med en avdelning på abu som istället för att tillverka guldpläterade 50-talsrullar utan det 50-tals hantverksmässiga. En avdelning som gjorde precisionsprylar för dom som faktiskt hellre köper en jävligt fläskig amba med superprecision för en femtusing än fem-sex för samma peng som känns ok vilket en hel del fiskare verkar göra.
    Det har man till viss del, Mörrum IVCB -rullarna görs i Svängsta och du kan även få en fabrikstrimmad rulle. Då kostar de därefter.. Men återigen, det är % sett inte så många som köper de lite dyrare rullarna. Kan minnas fel (tonex kanske vet) men jag har hört att ex. Shimano går back på sina Stella-rullar trots en häftig prislapp..de är flaggskeppen som bidrar till att hålla kvalitetsstämpeln uppe medan vinsten tjänas in på Svensson-rullarna.

Lämna en kommentar:

• Silverbågen
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Ja, du hamnar i klassen prylb..., du vet. //T
    Du sa det...jag tänkte det.....egentligen mot mina principer.....vågar vägra UT får väl duga som avlat..??

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    Jag är tydligen inte heller sportfiskare.....

Trots en DC av annan modell och ett gäng otrimmade ambassadeurer som sköter sitt jobb utmärkt trots att de saknar blå spole.....(revosarna tar jag inte ens upp.....)
    Ja, du hamnar i klassen prylb..., du vet. //T

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
231 svar
31 911 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Gösalf