Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kullager - rena snurren?
Collapse
X
-
I gamla rullar (i mitt fall främst abu 1500c och 2500c) så har original kullagren en lite radie på utsidan, inte helt plana utsidor som nya kullager. Förstår ni vad jag menar? Finns det någon fördel med det här?
-
Den går väl bara o pressa ut åt ett hållUrsprungligen postat av Snajg3l Visa inläggDet blev Air HD från Hedgehog. Blir nog bra, nu ska jag bar lista ut hur jag ska få ut spolaxel sprinten utan specialverktyg, men det ska nog gå..
Lämna en kommentar:
-
Det blev Air HD från Hedgehog. Blir nog bra, nu ska jag bar lista ut hur jag ska få ut spolaxel sprinten utan specialverktyg, men det ska nog gå..
Lämna en kommentar:
-
Lutar väl åt Air HD.Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inläggAir bfs är för lätta beten. Air o air hd är trevliga lager
. Sen finns ju boca bearings oxå.
Är boca bearings att föredra eller är det samma lika?
Lämna en kommentar:
-
Air bfs är för lätta beten. Air o air hd är trevliga lager
. Sen finns ju boca bearings oxå.
Lämna en kommentar:
-
Tänkte byta lager i en lexa 100 och funderar vilka lager från Hedhehog Studio jag ska byta till.
De som finns att välja på är: http://www.hedgehog-studio.co.jp/product-list/90
Air BFS
Air
Air HD
ZR
ZHi
Tänkte använda den för havsöring så beten mellan ca 15-30gram..
Lämna en kommentar:
-
ca 7-10 med normal frakt , express & du har det på några dagarUrsprungligen postat av Snajg3l Visa inläggTänkte köpa kullager från Hedgehog studio, är det någon som har koll på vad leveranstiden därifrån är?
Lämna en kommentar:
-
Tänkte köpa kullager från Hedgehog studio, är det någon som har koll på vad leveranstiden därifrån är?
Lämna en kommentar:
-
Fick hem min senaste investering. En Record. Har länge trånat efter en sådan. Mest för att logotypen är så underbart snygg. Vilket i-landsproblem.
Hur som helst så rev jag den i atomer. Av gammal vana så där. Jag blir mer och mer förvånad över hur ABU smörjer rullarna vid monteringen. Lågfartssystemet var i denna rulle precis som i alla andra nya jag köpt helt osmort. Det gäller även de två lp rullarna jag har. En Premiere och en MGXtreme. Däremot var linförarskruvens hela mekanism full med ett tjockt blått fett. Varför? Recorden har som bekant lager "överallt" men inte snurrade den speciellt bra när jag provade den. Efter rengörning och olja resp fett på rätt ställe så snurrar allt som en dröm. Tom med originallager i spolen.
Recorden har även som de flesta säkert känner till två extra lager i gavlarna som lagrar spolaxeln. Jag har lekt med dessa för jag förstår inte varför man ska lagra en axel med kullager, en axel som inte snurrar ?! Den snurrar säkert lite men jag har provat att torrsnurra spolen med dessa lager blockerade och fria. Gissa skillnaden: Ingen som helst skillnad vid mina ovetenskapliga tester. För mig så är dessa två lager enbart en marknadsföringspryl. Låter helt enkelt bättre med 7 kullager än "bara" 5 st. Intressant är även att Recorden har ett mellanhjul av självlåsande typ som faktiskt snurrar lätt. Annars brukar den självlåsande flänsen göra att det snurrar trögt.
Ska bli kul att se hur länge det dröjer innan jag börjar trimma Recorden
Jag har ytterligare en rulle på ingång. Ett kap hittat på eBay. En 5600 C4 mag. En av mina favoriter. Har en nästan likadan tidigare men min gamla var en C5 men är nu en C11 eller så. Dessa är mina absoluta favoriter. Att ha både c broms och mag att leka med fungerar perfekt för mig. Denna rulle kommer jag däremot att trimma för jag ska ha den till finessfiske med "lätta" beten till gädda. Prickskytte med hyffsat lätta betenSenast ändrad av Mankan G; 2016-01-27, 13:22.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
32 332 visningar