Ursprungligen postat av joens
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kullager - rena snurren?
Collapse
X
-
Tror det. Jag har tyvärr ingen record själv men enligt vad jag kan se på sprängskisserna så har den kullager i varje ända.
-
X:et. Du har kört med ditt tal om förväntningar , upplevelser och hur de styr våra beslut ganska länge nu. Visst det ligger verkligen något i det. Vi har fattat. Men har du tänkt på att vissa saker som är dyrare, kanske är bättre oxå? Och då syftar jag inte på att det finns andra något billigare prylar som funkar "lika bra". Det jag menar att dessa dyrare prylar är mer tekniskt fullandade och självklart, alla behöver inte tycka likadant. Dessutom, det är inga stora utgifter vi pratar om här, egentligen handlar det om några kronor mer än mellanmjölksprylarna.
Jag ska inte lägga ord i någon annans mun, men jag kan förklara hur jag upplever "fiskeprylsutvecklingen". Det är ganska enkelt. Jag kan tala om för dig att jag kan inte gå tillbaks och fiska med de prylarna jag fiskade år 2008. Och självklart, du är mer än välkommen att testa "mina nya prylarna" och göra en objektiv bedömning av dom, så jag kanske kan få dig på andra tankar. Inget studie, inga teorier, bara praktiska tester vid vattnet.
//TSenast ändrad av tonyex; 2015-11-09, 12:35.
Lämna en kommentar:
-
Den tanken slog mig faktiskt!Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inläggHelt säker på att du är toknöjd å inte bara förväntar dig själv riktigt hårt att du gillar den?
Höhöhö...
Jag var tvungen att jämföra den med min tidigare förstahandsrulle.... för att jämföra om den verkligen var så bra eller om det är jag som känner att jag måste känna så för den är så satans dyr. . . .
Resultatet var att jag konstaterade att den var så mycket bättre än den förra favvisen!
Den är fan så mycket bättre, men var den 3000sek bättre? Svårt att säga när jag inte jämfört mellanskiftet....
Lämna en kommentar:
-
Helt säker på att du är toknöjd å inte bara förväntar dig själv riktigt hårt att du gillar den?Ursprungligen postat av joens Visa inläggMen samtidigt sitter jag här med en Calcutta Conquest med en massa dyra lager och är toknöjd!
Höhöhö...
Jag var lite sugen på en båt för att de känns lite mer praktiskt när man är 4-5st som ska ut och fiska en runda, men jag kanske köper en kanot istället.
Dem använder nog försäljningsknep när dem säljer båtar, för vem vill lägga mer pengar på en båt när man kan ha en kanot för billigare? Båda flyter ju...
Lämna en kommentar:
-
Har Recorden två lager på linförarmekanismen?Ursprungligen postat av Mankan G Visa inläggDet behövs två lager för att åstadkomma någon skillnad. Recorden har två lager och ett kullagrat mellandrev. Ännu bättre. Men Recorden har även lager på spolaxeln. Lager på en axel som inte snurrar?. Varför kullagra en axel som inte snurrar? Det finns faktiskt en nytta med det på "palmsidan". Pluppen, dvs drevet som är fasttryckt i spolen kan skapa friktion mot bronsbussningen på en C3. På Recorden snurrar pluppen mot ett lager. Men på vevsidan finns det ingen som helst nytta med ett lager tekniskt sett. Enbart marknadsföringsmässigt.
Det vore ju skoj då jag just köpt en
Lämna en kommentar:
-
Detta är lite beroende på vad det är för sorts fiskare, vissa är ju mer materialister än andra. Medans vissa fullständigt skiter i vad sakerna kostar, märke, rykte osv.Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggDu kan få många fiskare att hylla RonTompson spön om du bara klär dom i StCroix kläder, bara tron på att dom håller i nått dyrt och exklusivt får personen att uppleva just det.
Utan tycker man en grej är bra/bäst så tycker man det oavsett vad det har för prislapp.
Jag tror det främst handlar om osäkerhet. Osäkerhet huruvida man känner rätt eller om man inte känner rätt.
Är det "fina" saker så borde man ju känna att de är bättre och på så sätt så intalar man sig att de är bättre, just för att man vet att det förväntas av en. Känner man inte att det är bättre så känner man fel.
Dvs, man vågar inte lita på sin egen känsla.... vilket är tråkigt i många fall.
Nu har jag aldrig testat ett St Croix så jag kan inte yttra mig just om det men i många fall stämmer det som du säger.
(jag har faktiskt ägt en RT och varit väldigt nöjd med det och nu funderar jag lite på var det tagit vägen, det hade varit kul att testa nu när man har lite andra preferenser.)
Lämna en kommentar:
-
Du har helt rätt med förväntningarna och hela den biten att man inbillar sig saker för "dyrare är bättre".Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
En massa text om olika saker jag tog bort för att slippa en massa citat
Men samtidigt är det så många fall, men svårt att säga hur mycket bättre.
Du kommer in på det att man tror det är fantastiskt, att man TROR på sakerna. Detta är sin tur är ju något bra.
På samma sätt att man fiskar bättre med ett bete om man tror på det så fiskar man bättre med utrustningen om man tror på den. Det är ju inget konstigt med det.
Det med hundra kullager i en rulle är ju samma sak. En billig kinesrulle med 18 kullager är ju inte bättre än en välplanerad Shimano/Abu med 3-5 kullager. Men nu är vi ju inne på en annan sak, detta är ju inte välplacerade kullager utan det är ju så att mer än hälften sitter stackade i veven bara för att det ska vara många. Rent som du säger, försäljningsknep. Det är ingen som ifrågasätter detta här.
Sen resten av diskussionen är inget jag orkar lägga mig i
Jag personligen tycker det har varit intressant att läsa vad du skriver här. Många bra punkter om hur och varför.
Men samtidigt sitter jag här med en Calcutta Conquest med en massa dyra lager och är toknöjd!
Lämna en kommentar:
-
Intressant blogg! Jag har sedan länge noterat att folk i efterhand är groteskt nöjda med sina beslut.
Lämna en kommentar:
-
Hej igen ! Jag ska inte bråka mer med er. detta är mina sista ord här
Jag har absolut inte haft för ögonen att påvisa att ni har fel å jag rätt. Min avsikt har varit att ge en annan syn på det vi säger och upplever.
Att Calcuttor och alla dessa fantastiska rullar är så mycket bättre tar jag inte ifrån er. Ni har helt rätt. Kullager är bättre än glidlager. En bra rulle är bättre än den dåliga. Men kan vi känna den skillnaden. Titta på mina exempel om I-phone och HDMI kablarna, verkliga försök.
Inom psykologin så skrivs en hel del om hur förväntningar styr våra val, beslut och upplevelser. Vi tror att vi väljer fritt och vi tror att vi upplever det vi gör, men mycket av det är planterat genom våra förväntningar på VAD vi ska uppleva. Om detta känner naturligtvis tillverkare och marknadsförare väl till. Varför säljs skitrullar med 12 kullager. När den blivit 10x bättre gjord utan den kostnaden. Jo kunderna förväntar sig att den med kullager är så mycket bättre och därför säljer de bättre och tillverkarna gör som kunden vill.
Jag ville bara ge er en annan bild av det ni upplever. I alla fall jag och jag tror många av er kommer att få en aha upplevelse om man vill ta del av detta.
Men om man nu upplever det så gör man. för vissa räcker det. Och det är sant och inget man ska ta ifrån vederbörande. Men vill man så kan den nyfikne titta djupare i frågan och kanske få en inblick dels i varför människor säger och gör som dom gör men framförallt en inblick i sitt eget agerande.
Det finns en intressant del i en Studie från Lunds universitet om detta med förväntningar och hur det styr våra val och beslut. Det är tom så att många av oss nekar att acceptera verkligheten när vår förväntade bild rycks bort. Och istället ägnar vi all kraft åt att tvista verkligheten till att bli som våra förväntningar.
Vad som är vad i den del av världen vi kallar sann vet jag inte. Men jag vet att allt som jag tror mig uppleva, se och besluta av fri vilja inte alls är som jag tror.
Några ord från Lunds studie:
Omvänt kommer förväntningarna att styra vad jag kommer att
vilja veta . Det är rent av så att jag har intresse av att det ska bli
som jag förväntar mig, om mina förväntningar ligger till grund för
andra förväntningar. Om något som jag baserar min världsbild på
rycks undan för mig blir det svårt att reparera världsbilden igen så
att den hänger samman tillräckligt. Det kan gå så långt att jag vill
påverka världen för att den ska se ut som jag vill att den ska...
Förväntningarna verkar alltså i två riktningar. Dels styr de vår
varseblivning, så att vi på induktiv väg skapar en hypotes som styr
vad vi ser i fortsättningen. Dels återverkar de så att vi hellre
förändrar världen än att ge upp någon av våra grundläggande
förväntningar, som vi kanske har byggt upp många andra
förväntningar på. Förväntningar är krav.
Alla bryr sig inte men för den som är mottaglig så tänk på detta nästa gång ni står där med ett StCroix och en Calcutta för runda 9000:- och intalar er så FANTASTISKT det är.
Är det verkligen så ? ? ?
Lite för den intresserade:
Senast ändrad av Exxet; 2015-11-09, 10:19.
Lämna en kommentar:
-
I så fall skulle jag villa ha allt du nämnder [inkl kullager på rätt plats] i ett paket tillsammans med högeffektiva drev, minskad friktion på spolaxeln, mer invevningskraft , mer vrid, osv. Listan kan göras långt, men du vet att jag vet vart allt detta finns rätt paketerat.Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggHar du aldrig varit med om att det sitter något i andra änden på linan och håller emot som gör att du skulle önska en längre vev och större spole istället för alla kullager ?
. Kan jag få lägga till vibrationsfria trimmade spolar som standard och lättjusterad kastbromsen oxå?
Det finns något som är värre än att veva som en duracellkanin och det är att veva som en duracellkanin med "ineffektiva" drev och glappande glidlager, men säg inte det till någon för att då kallas det för "känsla".Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inläggNe, är de så stort så blir de oftast å pumpa upp den... Då är de skönt om man får in fler varv på spolen vid varje vevtag än å behöva veva som en durassel kanin.
//TSenast ändrad av tonyex; 2015-11-08, 23:59.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
|
231 svar
31 953 visningar