ABU Garcia Orra S - Storlek för havsöring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU Garcia Orra S - Storlek för havsöring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ABU Garcia Orra S - Storlek för havsöring?

Jag ska köpa mig ett nytt set inför vårens havsöringsfiske.
    Tänkte köpa ett ABU Vendetta 10fot 15-50g spö och en ABU Orra S rulle till detta.
    Men jag har svårt att bestämma mig för vilken storlek jag ska välja på rullen.

Passar 30 eller 40 storlek bäst?
    Jag velar mellan att kunna bromsa mer eller att ha en lättare rulle.

Här finns lite fakta om rullen:
    http://www.se.purefishing.com/catalo...ra-s,7730.html

Tacksam för hjälp!

...tycker själv att 30-storlek är fullt tillräckligt...
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av JKD Visa inlägg
      Jag ska köpa mig ett nytt set inför vårens havsöringsfiske.
      Tänkte köpa ett ABU Vendetta 10fot 15-50g spö och en ABU Orra S rulle till detta.
      Men jag har svårt att bestämma mig för vilken storlek jag ska välja på rullen.

Passar 30 eller 40 storlek bäst?
      Jag velar mellan att kunna bromsa mer eller att ha en lättare rulle.

Här finns lite fakta om rullen:
      http://www.se.purefishing.com/catalo...ra-s,7730.html

Tacksam för hjälp!
      Var fiskar du? 10 fot 15-50 låter som ett väl grovt spö för det mesta öringfisket men kräver ditt fiske ett så kraftigt spö så är det nog den större rullen som gäller.

Kommentera

Hej Magnus
        Tror att 3000 rullen är lika stor som 2000 rullen. Det skiljer endast 16 gr och det beror nog på att spolen är lite större på 3000. Med tanke på det stadiga spöet så skulle jag välja en 4000 eller köpa ett spö upp till 30 gr. Men du kanske ska köra med tunga beten. Kör själv med 2000, 2500,3000 rullar beroende på fabrikat och spön upp till 30 gr. Använder oftast beten mellan 15-30 gr.
        m v h
        Bb
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Tack för all info!

Kommentera

Jag har ett 10" 15-55 som jag brukar ha till hö, fiskar ofta med bombard eller lite större beten och då är det underbart. Jag har en Cardinal Sorön STX 60 till det spöt så en 30rulle låter alldeles för litet i mina ögon iaf
            En 40rulle och kanske gå ner till 9" kunde vara nått? Eller fundera på storleken större i rulle så har du ett grymt spö till lax med

Kommentera

Ursprungligen postat av wingren Visa inlägg
              Jag har ett 10" 15-55 som jag brukar ha till hö, fiskar ofta med bombard eller lite större beten och då är det underbart. Jag har en Cardinal Sorön STX 60 till det spöt så en 30rulle låter alldeles för litet i mina ögon iaf
              En 40rulle och kanske gå ner till 9" kunde vara nått? Eller fundera på storleken större i rulle så har du ett grymt spö till lax med
              1 halland? jag fiskar med ett shimano forcemaster 10-30g och en okuma trio 20 till havsöring här jag skulle använt din utrustning till torsk i sundet eller lax i någon å/älv

Kommentera

jag har det även till lax mm. Men jag gillar bombard och det blir helt underbart med detta spö/rulle får en grym räckvidd om jag bara vill. Jag har även mindre rulle o spö om jag hellre vill det

Kommentera

jag har det även till lax mm. Men jag gillar bombard och det blir helt underbart med detta spö/rulle får en grym räckvidd om jag bara vill. Jag har även mindre rulle o spö om jag hellre vill det
                  ok,. tänkte mest på att det är ovanligt att öring blir 2kg här...

Kommentera

Den där rullen väger väger ju nästan 450 gram!? Låter i mina öron väldigt tungt, och snarare som något för typ torskfiske från båt, men det är ju olika vad man gillar. I mitt tycke är storlek 2500 lagom för havsöring eller möjligen 4000 om det är en lätt rulle (motsvarande storlek 20-40 i ABU-världen). En låg vikt är tacksamt vid långa fiskepass, och vid havsöringfiske behöver du ju varken någon särskilt tjock lina eller överdrivet stark broms.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    31 989 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf