Ambassadeur 5601c går inte i friläge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5601c går inte i friläge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

I ett annat fall som liknade detta så vill jag minnas att plastdrevet för linspridaren inte passade riktigt på spolen som därmed satt snett. Nu är det en spole med fast spolaxel, men kan det ändå vara så att plastdrevet på spolen lossnat lite och hamnat snett?
    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Eller är det så att vi letar helt på fel ställe, om det nu hände spontant under en fisketur, vad kan gå snett? Sitter det på linspridarsidan?
      Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Jag har någonstans i bakhuvudet ett svagt minne av att det var problem med de första predator rullar. Något i stil med att pinjongen var i rostfritt för att tåla allt, men det gjorde att det kunde plötsligt nypa fast på spolaxeln pga att både var i samma matrial.

Är inte 100% men ett samtal till Svängsta borde kunna kasta klarhet på det.

Kommentera

Eller är det så att vi letar helt på fel ställe, om det nu hände spontant under en fisketur, vad kan gå snett?
          Då letar vi kanske som du säger på fel ställe, jag förstod det först som att det uppstod efter en service

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
            Jag har någonstans i bakhuvudet ett svagt minne av att det var problem med de första predator rullar. Något i stil med att pinjongen var i rostfritt för att tåla allt, men det gjorde att det kunde plötsligt nypa fast på spolaxeln pga att både var i samma matrial.

Är inte 100% men ett samtal till Svängsta borde kunna kasta klarhet på det.
            Jodå du har helt rätt, rostfritt mot rostfritt kan skära ihop. Därefter belades axeln för att motverka den risken. Men skulle det va orsaken skulle inte spolen lossna när han drar i lina och därefter löpa fritt. Samma sak med linspridardrevet, problemet skulle vara konstant !

Övertygad om att han har problemet vid pinjongen, men det kanske vi aldrig får veta

Hejda er lite kära kollegor, läs vad han sagt. Han har alltså inte haft isär rullen, alltså inte monterat något fel. Han har inte gjort något utan problemet uppstod bara och är kvar efter att vevgaveln lossats å monterats. Men felet har inget med spolen att göra och därmed inte med den åtgärden. Problemet är inte konstant utan uppstår vid frikoppling, släpper när han tar i linan för att återkomma vid nästa frikoppl.

Vi har ännu inte fått svar på när mekaniken i vevgaveln rengjordes och smordes, många pinaler där som måste löpa fritt och välsmort för att allt ska funka bra.
            Senast ändrad av Exxet; 2013-03-12, 22:52.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Om jag nu efter många turer förstått det rätt så frikopplar spolen som den ska fast sedan händer inte mer om man inte rycker i linan för hand ??

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                Jodå du har helt rätt, rostfritt mot rostfritt kan skära ihop. Därefter belades axeln för att motverka den risken. Men skulle det va orsaken skulle inte spolen lossna när han drar i lina och därefter löpa fritt. Samma sak med linspridardrevet, problemet skulle vara konstant !

Övertygad om att han har problemet vid pinjongen, men det kanske vi aldrig får veta

Hejda er lite kära kollegor, läs vad han sagt. Han har alltså inte haft isär rullen, alltså inte monterat något fel. Han har inte gjort något utan problemet uppstod bara och är kvar efter att vevgaveln lossats å monterats. Men felet har inget med spolen att göra och därmed inte med den åtgärden. Problemet är inte konstant utan uppstår vid frikoppling, släpper när han tar i linan för att återkomma vid nästa frikoppl.
                Trögt eller nästan skuret lager?

Jag har faktiskt haft liknande problem med en viss ökänd revo s, tyvärr har jag aldrig brytt mig om eländet, jag har beställt en pro rocket till som ersättare istället. När rullen ligger några dagar beckar något ihop, men går oftast att dra loss. Sen funkar den en tur för att göra likadant efter några dagar igen.
                Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Om jag nu efter många turer förstått det rätt så frikopplar spolen som den ska fast sedan händer inte mer om man inte rycker i linan för hand ??
                  Okej då har jag missförstått. Tolkat problemet som att frikoppling inte sker fast tumtang. och allt går som det ska, först efter att han påverkat spolen genom att dra i linan så släpper det och spolen löper fritt och drivning slår till när han vevar. För att sedan återupprepas igen.

Svenska språket är en gåta
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
                    Trögt eller nästan skuret lager?

Jag har faktiskt haft liknande problem med en viss ökänd revo s, tyvärr har jag aldrig brytt mig om eländet, jag har beställt en pro rocket till som ersättare istället. När rullen ligger några dagar beckar något ihop, men går oftast att dra loss. Sen funkar den en tur för att göra likadant efter några dagar igen.
                    Svaret på dessa problem heter "UNDERHÅLL"

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                      Okej då har jag missförstått. Tolkat problemet som att frikoppling inte sker fast tumtang. och allt går som det ska, först efter att han påverkat spolen genom att dra i linan så släpper det och spolen löper fritt och drivning slår till när han vevar. För att sedan återupprepas igen.

Svenska språket är en gåta
                      Så har jag också till slut förstått det hela...
                      Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 386 visningar
                      18 gillar