Ambassadeur 5601c går inte i friläge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5601c går inte i friläge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    Svaret på dessa problem heter "UNDERHÅLL"
    Vi får väl se, nu har den gått ännu en rond med ultraljudstvätten och ska smörjas upp efter konstens regler. Antingen börjar skiten funka som den ska eller så begraver jag den bit för bit i olika delar av landet för att försäkra mig om att den håller sig död.

Så vi ska nog inte jinxa tråden med att diskutera det eländet mer...
    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Tolkat problemet som att frikoppling inte sker fast tumtang. och allt går som det ska, först efter att han påverkat spolen genom att dra i linan så släpper det och spolen löper fritt och drivning slår till när han vevar
      Det är precis som jag också förstått det,, nu kan jag inte predatorn riktigt, spolen sitter fast på axeln så mycket har jag förstått , men när man kastar roterar då bara spolen eller den tar med sig axeln också så dom roterar på gavellagren ?

Kommentera

Tydligen lite oklar info om min rulle och hur den uppför sig och mina förehavanden. För att klargöra lite:
        • Frikopplingsmekanismen fungerar, den slår till och från distinkt.
        • Trots att frikopplingsmekanismen fungerar löper inte spolen fritt vid frikoppling.
        • För att få spolen att löpa fritt får jag antingen dra ganska hårt ut ungefär en meter lina och då släpper plötsligt bromsen och spolen löper fritt, alternativt rulla spolen bakåt ett halvt varv, då frikopplas spolen.
        • Felet är intermitent, ibland funkar allt som det ska, oftast bara en gång men övervägande fungerar det ej.
        • Jag har bara lossat de tre skruvarna på vevgavelsidan och tagit ut de delar som då är lösa för att genomföra enkel smörjning. Detta har jag gjort ett gäng gånger.
        • Felet uppstod plötsligt och inte i direkt anslutning till en enkel smörjning. Rullen hade vid tillfället legat ett antal månader utan att användas.
        • Jag har inte haft isär rullen totalt för rejäl smörjning och infettning.

Mitt nästa steg blir att öppna vevpartiet och smörja loss där.
        Senast ändrad av Demeter; 2013-03-13, 09:34.

Kommentera

Sv: Ambassadeur 5601c går inte i friläge

En rejäl genomgång av hela rullen med rengöring och återsmörjning är det första du borde ha gjort.
          Gör det nu istället så finns det en stor chans tror jag att skiten funkar igen :-)
          En klassisk manöver helt enkelt :-)

Kommentera

Hade samma fel på min predatorulle.

Då var det "Plastbiten" som lyfter pinjongdrevet som hade blivit nött så drevet hamnade för långt ner. Dvs den lyftes inte mycket nog för att frikoppla rullen. Ringde Abu och dom sa då att de var en garantiåtgärd och dom skickade en ny plastbit och drev, sen dess har rullen funkat kanon! På den nya plastbiten så sitter det en liten metallbit där drevet vilar för att det inte ska nötas ner!

Kan tillägga att jag också har en av dom tidigare rullarna.

Kan inte alla fina namn på saker och ting i dessa rullar så PLASTBIT fick det bli!
            Besök min blogg! http://ehnlures.blogspot.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Ehn lures Visa inlägg
              Hade samma fel på min predatorulle.

Då var det "Plastbiten" som lyfter pinjongdrevet som hade blivit nött så drevet hamnade för långt ner. Dvs den lyftes inte mycket nog för att frikoppla rullen. Ringde Abu och dom sa då att de var en garantiåtgärd och dom skickade en ny plastbit och drev, sen dess har rullen funkat kanon! På den nya plastbiten så sitter det en liten metallbit där drevet vilar för att det inte ska nötas ner!

Kan tillägga att jag också har en av dom tidigare rullarna.

Kan inte alla fina namn på saker och ting i dessa rullar så PLASTBIT fick det bli!
              Plastbiten är del 23456 på schemat som jag länkade ovan, fn vet om den har något vettigt namn. Det här är nog bästa ide'n på länge...
              Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Har nu plockat ner min första multirulle, om man räknar bort farsans gamla Record som jag plockade sönder när jag var 10 och aldrig fick ihop igen. Visserligen har jag inte satt ihop denna än men hyser större hopp denna gång än för 28 år sedan ;-)
                Alla delar är rengjorda enligt konstens regler och ligger nu och väntar på fett och olja.

Click image for larger version

Name:	2013-03-13 20.53.45.jpg
Views:	1
Size:	996,0 KB
ID:	1766937

Ganska omgående såg jag att något var fel när jag fick öppnat vevgaveln, fullt med små plastremsor i fettet.
                När jag fortsatte plocka isär hittade jag till slut källan, både till plastremsorna och problemet med frikopplingen. And the Winner is... Ehn Lures! Plastbiten som håller upp pinjongdrevet var helt urgröpt.
                Blir till att kontakta ABU angående reservdel.
                Man kan se på bilden hur urgröpt den är, flera millimeter som saknas, alltså släppte aldrig drevet som det skulle.
                Click image for larger version

Name:	2013-03-13 20.54.52.jpg
Views:	1
Size:	503,5 KB
ID:	1766938

Tack alla för ert engagemang och hjälp! Har lärt mig väldigt mycket och plötsligt vet jag hur en Ambassadeur fungerar mekaniskt och kommer plocka ner och rengöra mina andra rullar med. Tack!
                Senast ändrad av Demeter; 2013-03-13, 22:16. Anledning: Lagt till bilder

Kommentera

Och vi har lärt oss lite till om vad som kan gå fel så vi alla kan hjälpa någon annan stackare när det strular nästa gång, tack för att du publicerade facit
                  Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Fan, nu sitter han där hemma, Ehn Lures, och göttar sig med en whisky och en öl. Men det tycker jag att han är värd

Kul att det ordnade sig!

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                      Vad som är troligt är att det lilla drevet som greppar spolaxelns drivpinne (den som sitter utanför lagret på spolen) inte går ifrån tillräcklikt långt för att frigöra spolen.
                      Jaja då gissade man fel som vanligt

(Måste fasiken gå en språkkurs, hur man gör sig förstådd skriftligt!)
                      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 392 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S