Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Isfiskerullar - In Line (OKUMA TF 270 - vad används den till?)
Collapse
X
-
Isfiskerullar - In Line (OKUMA TF 270 - vad används den till?)
Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-04-14, 11:42.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!Taggar: Ingen
-
Knudor, nu missade jag ditt cyklande inlägg.
Jag har sett rullen innan på E-bay med utförlig text. Åldern sätter sina spår och jag kommer inte ihåg vad texten sa. Då var den dyr och jag fick intrycket att den var lite ovanlig och "kultig".sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
-
Så här va;
Jag kollar en del amerikanska isfiskeforum, o på andra sidan atlanten har det varit en "fluga" att isfiska med flugrulle. Flugrullen ska bl.a. ha fördelen att linan inte blir tvinnad (straight line reel kallas den ibland) något som gör att betet snurrar, något som i sin tur har negativ inverkan på fisket berättar flertalet vittnesuppgifter när de detaljstuderat effekten via kamera.
Ofta håller de spö o rulle i ett pistolgrepp/palmvariant. Ser inte helt otrevligt ut.
http://www.youtube.com/watch?v=qqWiagd7E-M (bra snabbkurs i modern amerikanskt isfiske).
Det ultimata är ju då en flugrulle med möjlighet att frikoppla spolen, broms samt utväxling.
De rullar som blivit populära i sammanhanget har tagit slut i affärerna, Eagle Claw sålde ut sina Inline Ice reel innan säsongen ens börjat, och top of the line är 13 Fishing´s 6061 Black Betty som oxå är tvärslut sen november typ.
Jag har letat runt lite och förstått att rulltypen kallas raft reel men har inte lyckats googla fram hur fiske tekniken (raft) går till. Har det nåt med gummibåt (raft) att göra? Inkenanink.
Söker man på raft reel på aliexpress.com får man en hel del träffar på rullar som liknar rullarna ovan, ibland är det helt klart samma rulle fast med annan text.
Rullen du länkade till har alla de egenskaper man efterfrågar i en sån rulle o till det priset köpte jag en på studs. 3,1:1 utväxling, frispole och broms. Tack för tipset. Dessutom grafit så den lär ju bli varmare att hålla i än lättalu.
Således; RAFT reel. Primärt användningsområde oklart, sekundärt användningsområde; amerikanskt isfiske med tunna linor och lätta beten (mellanting mellan jigg o mormyska) efter bluegill, crappie o andra arter som oftast inte kommer över kilot ungefär.
Färdigcyklat.[FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
-Ta med skräpet hem.
-Var ödmjuk.
-Njut. Sluta hetsa o stressa.
-En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]
http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...
Kommentera
-
Ser ut som en variant på "centre pin reel". I princip en flugrulle men som även används till annat. Sök på centre pin på youtube så får man ganska mycket träffar. Det är ju den äldsta rulltypen i princip.A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
Kommentera
-
En centrepin till trotting är det definitivt inte. Dessa rullar är jag väl förtrogen med. De bygger ju på helt andra principer än en flugrulle. Det står ju trout reel på den så arten den är avsedd för är ju definierad. Då är det väl en mooching/trolling reel. Tror jag...
Fin artikel om mooching (ett fiske där man firar ner betet till rätt djup och samtidigt fiskar från en drivande båt). Jag tror att detta (eller variant av detta) fiske även kallas rafting eller drifting. Raft reels är som jag förstått det starka/stora moochingrullar.
Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-03-23, 18:48.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Rullen refereras i ett franskt öringfiskeforum.
http://pechetoc.bbfr.net/t394-moulinet-paolee-tf270bd
Svårt att förstå allt via Google translate men det handlar om fiske i floder och åar. Rullen verkar ha tillverkats av "Paolee" för att sedan tas över av Okuma. Rullen jämförs sedan med rullar av märket Ritma. Dessa hittade jag på en annan sajt.
"Used for float fishing in torrents, rivers and streams. They are very light and retrieve the line without spinning or tangling.
This is the perfect fishing reel for catching fresh water trout and white fish."
http://www.peerless-bam.com/index.ph...=gb-ritma-72-gA thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
Kommentera
-
Jag ber Kalle om ursäkt för vad som kunde uppfattas som besserwisserfasoner. Visst kallas även en vanlig flugrulle för centrepin ibland. Just för att den inte har utväxling och att spolen snurrar runt på en "spindle" (svenskan räcker inte till) eller liknande. Därav centrepin - rullen snurrar på en pinne i mitten av "sideplaten" (skicka mig på en kurs i svenska fisketermer).
Jag hittade en ursnygg mooching-rulle från Okuma. Ingen utväxling så det är precis som med en "vanlig" flugrulle eller centrepin lite extra skoj att veva in fisken. Mooching bedrivs ju på ibland 100 meters djup... måste vara urjobbigt att få upp en stor lax från det djupet med en sån här:
OKUMA FISHING offers a comprehensive range of high-quality fishing gear, including spinning reels, baitcast reels, and specialized rods for both freshwater and saltwater anglers. Our products are designed to enhance your fishing experience with precision and durability. OKUMA FISHING is Taiwan high-quality Spinning Reel, Baitcasting Reel, Trolling Reel, Fly Reel, Fishing Rod, Freshwater Fishing, Saltwater Fishing, Surf, Jigging, Fly Fishing, Poping, Bass manufacturer WITH 30 YEARS OF FISHING REEL / ROD DEVELOPMENT EXPERIENCE AND PROVIDING A COMPLETED SERVICE THROUGH R&D, PRODUCTION, AND MARKETING. since 1986.
Knudor, jag har ännu inte köpt rullen (Okuma TF270). Skriv gärna en liten recension i denna tråd. Visst 224 kr inkl. frakt är ju inga pengar men jag har många rullar redan. Då kan man lägga de 224 kronorna + lite till på en moochingrulle. Som rullen ser ut invändigt (såg på E-bay) så borde den ju ha "IAR".
Mekanismen består väl av 2 kugghjul och så någon form av knarranordning. Knarren/bromsen funkar väl bara när man inte vevar? Det intressanta hade varit att veta hur den känns vid vevning.
sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Du behöver inte be om ursäkt för någonting!Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggJag ber Kalle om ursäkt för vad som kunde uppfattas som besserwisserfasoner. Visst kallas även en vanlig flugrulle för centrepin ibland. Just för att den inte har utväxling och att spolen snurrar runt på en "spindle" (svenskan räcker inte till) eller liknande. Därav centrepin - rullen snurrar på en pinne i mitten av "sideplaten" (skicka mig på en kurs i svenska fisketermer).
Du vet ändå mer om det här än jag så jag ser det som en liten chans att förkovra mig. Jag var mest förundrad över bristen på imformation om den där rullen. The Internetz var ju näst intill blankt. Och ändå kallades rullen för "klassiker". Och så såg den väldigt knepig ut. Vad är egentligen vitsen med de där långa "linförarrören" som linan träs igenom?
A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
Kommentera
Foton
Collapse
-
Satte in 1x karbonskiva och 1x av orginal 3x filtringar så nu är bromsen helt perfekt så det är redo...3 Foton
-
Kanal: Rullar
2025-09-04, 11:02 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
32 220 visningar