Hur vet man vilken rulle som passar till vad? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur vet man vilken rulle som passar till vad?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vill hålla budgeten och det är bra jäkla svårt att hitta multiplikatorrulle och spö för budgeten jag har. Sen är jag ju inskolad med haspel också!

Kommentera

Kör med sorön sx 40 och stx 40, supernöjd med båda, upp till 60 gr beten gör de säkert sitt jobb, men om de gör det i 30 år som en stor amba e jag kanske tveksam till. Men riktigt riktigt nöjd med sorörullarna men fiskar mest havsöring och torsk här nere i blekinge , de finns ju i 60 o 70 storlek också om du vill köra haspel......

Kommentera

Det funkar utmärkt att använda haspel till gäddfiske, i Tyskland t.ex. är det standardvalet. Använder man rullen på rätt sätt (t.ex. att man inte fäller bygeln mitt i kasten) och den är av bra kvalitet kommer den hålla länge. 4000-storlek är lagom till de beten du nämner. Hasplar i 60-/70-storlek är oftast rejält tunga och blir jobbiga att fiska med i längden. De är snarast avsedda för att ta stora mängder kraftig flätlina som behövs vid vissa former av havsfiske. Vid gäddfiske behöver du absolut inte mer än 100 meter lina däremot.

Kommentera

Det har skrivits spaltmeter om det innan men man ska ju inte låta sig luras av angiven mängd/längd lina man får på spolen. Angivelserna gäller nylonlina.
          Vill man ha på 100 meter flätlina i vettig tjocklek (0,16-0,28 mm) så måste spolen rymma minst 150 meter nylonlina. Flätlinan "bygger på" mer på spolen!
          Och för all del - glöm inte att grunda med omkring 10 varv nylonlina i botten så inte hela "linpaketet" börjar snurra när man fajtar fisken.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
            Det funkar utmärkt att använda haspel till gäddfiske, i Tyskland t.ex. är det standardvalet. Använder man rullen på rätt sätt (t.ex. att man inte fäller bygeln mitt i kasten) och den är av bra kvalitet kommer den hålla länge. 4000-storlek är lagom till de beten du nämner. Hasplar i 60-/70-storlek är oftast rejält tunga och blir jobbiga att fiska med i längden. De är snarast avsedda för att ta stora mängder kraftig flätlina som behövs vid vissa former av havsfiske. Vid gäddfiske behöver du absolut inte mer än 100 meter lina däremot.
            Jag kastar själv beten upp mot 100 gr ibland med mina Sorön 40 rullar och det har inte varit några problem hittills. Men huvudsakligen fiskar jag med beten mellan 15 och 60 gram och där är rullarna suveräna. När det gäller linkapacitet kan jag ju nämna att på de speciella flätline spolarna som finns till Sorön har jag lagt på 0.16 tracer braid och de rymmer en bra bit över 200 meter av den dimensionen. På standardspolarna har jag lagt grövre flätlinor och någon nylonlina. Bromsen är mjuk och fin och har ännu inte fått någon fisk som satt rullarna på riktigt svåra prov så nog klarar de att hala hem grova gäddor.
            Sen vet jag inte hur man ska fundera på det här med hur mycket tyngre beten eventuellt sliter på en rulle? OM det lönar sig att gå upp i storlek av den anledningen? Men en 40 rulle räcker bra långt tillsammans med en modern flätlina....det är min erfarenhet också.......

Kommentera

hahaha blev mycket offtopic nu men! Erbjudandet på Sorön är slut så alternativen är de två andra rullarna, Orra s40 eller Okuma trio 40?

Kommentera

Bättre rulle än så får du svårt att hitta för dom pengarna.......

Grabben har haft några okuma rullar min erfarenhet är att de inte är att rekommendera....

Kommentera

Tyvärr är priset på den rullen för högt. Budgeten är runt 600-700.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                    Det har skrivits spaltmeter om det innan men man ska ju inte låta sig luras av angiven mängd/längd lina man får på spolen. Angivelserna gäller nylonlina.
                    Vill man ha på 100 meter flätlina i vettig tjocklek (0,16-0,28 mm) så måste spolen rymma minst 150 meter nylonlina. Flätlinan "bygger på" mer på spolen!
                    Och för all del - glöm inte att grunda med omkring 10 varv nylonlina i botten så inte hela "linpaketet" börjar snurra när man fajtar fisken.
                    Helt sant att flätlinor bygger mer på spolen än nylon. Men du får fortfarande lugnt på 100 meter 0,20 Fireline + nylonbacking på en haspel i 4000-storlek, och det är en perfekt lina i sammanhanget.

Kommentera

Barramundi, jag håller absolut med. Var mer ett förtydligande så ingen får för sig att krypa ner under 3000-storlek.
                      Jag fick ingen känsla för hur mycket TS vet om detta men det är fler (kanske även nybörjare) som läser tråden så jag fläskade på lite.
                      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 002 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf