Ambassadeur 5500 cs pro rocket, låter vid vissa kast! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5500 cs pro rocket, låter vid vissa kast!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Lunuz Visa inlägg
    Köpte mig en sådan rulle för kanske 1 månad sen, fiskad 3 kortare turer. Har märkt att vid vissa kast kan rullen låta som om något sitter löst i den. Skramla typ? Rullen är ny från affär så fattar inte vad problemet är, det låter ju inte hälsosamt iaf ^^, några som har någon aning?
    Hej L.B. Lunuz;

Undersök först din nya, mycket fina Ambassadeur 5500 cs pro rocket rulle utvändigt och se om det är något som sitter löst. Skaka sedan på rullen och lyssna. Skramlar det inuti rullen? Då kan du skruva loss en gavel i taget. Lägg rullen på en stor handduk på bordet framför dig. Lägg upp alla skruvar, fjädrar och andra delar i ordning på handduken. Ser du vad som har lossnat och skramlar är det bara att placera den detaljen på rätt plats och sedan skruva ihop din nya Ambassadeur 5500 cs pro rocket rulle igen .... och njuta av den vid kommande fisketurer 50 år framöver ...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Öppnade och kikade lite. Allt ser förhållandevis bra ut. Men de enda jag reagera över är att spolaxeln trillade ut direkt, misstänker att den ska sitta löst ändå. Samt att det lilla gulddrevet eller vad det är, som sitter runt spolaxeln, går att vicka lite på. Ska det vara såhär?

Centrifugalbromsen på dessa rullar är ju "2-delad" någon som kan ge mig tips om hur jag ska göra? kanske är därför jag får missljud?

Samt att när jag gör ett snabbt vevtag och håller emot låter de som knarren i rullen går ungefär. Bomba mig med svar tack.
      Senast ändrad av Lunuz; 2013-12-04, 19:03.

Kommentera

Vad menar du med tvådelad?

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
          Vad menar du med tvådelad?
          vanliga rullar har ju 1 ratt, min har 1 på varje sida

Kommentera

vanliga rullar
            C-Bromsen är stjärn-hjulet som sitter på spolen med 6 små plastbitar , om dom plastbitarna (C-vikterna) glappar är dom igång och om dom sitter låsta mot mitten är dom inte aktiva.

Dom andra reglagen du pratar om är till för att centrera spolen och även sätta den i kläm (mek-broms) det gör man genom att skruva in hatten på vevsidan så den lilla pluppen på axeln klämmer mot spolen och hindrar den att snurra.

Den lilla pluppen på axeln ska sitta fast.
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-12-04, 19:21.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              C-Bromsen är stjärn-hjulet som sitter på spolen med 6 små plastbitar , om dom plastbitarna (C-vikterna) glappar är dom igång och om dom sitter låsta mot mitten är dom inte aktiva.

Dom andra reglagen du pratar om är till för att centrera spolen och även sätta den i kläm (mek-broms) det gör man genom att skruva in hatten på vevsidan så den lilla pluppen på axeln klämmer mot spolen och hindrar den att snurra.

Kanske är därför jag haft missljud? de jag gjorde me mekaniska bromsen var att skruva ur bägge rattarna helt, bara så inte locken trillade av då. nu har jag centrerat spolen och nu är den stum, innan kunde jag flytta lite på den (såklart)

Kommentera

Ursprungligen postat av Lunuz Visa inlägg
                Öppnade och kikade lite. Allt ser förhållandevis bra ut. Men de enda jag reagera över är att spolaxeln trillade ut direkt, misstänker att den ska sitta löst ändå. Samt att det lilla gulddrevet eller vad det är, som sitter runt spolaxeln, går att vicka lite på. Ska det vara såhär?

Centrifugalbromsen på dessa rullar är ju "2-delad" någon som kan ge mig tips om hur jag ska göra? kanske är därför jag får missljud?

Samt att när jag gör ett snabbt vevtag och håller emot låter de som knarren i rullen går ungefär. Bomba mig med svar tack.
                Solaxeln ska inte sitta löst..pressa in den tills du hör att den klickar i sitt läge.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
                  Solaxeln ska inte sitta löst..pressa in den tills du hör att den klickar i sitt läge.
                  Klickade förut när ja skruvade på mekbromshattarna, misstänker den sitter nu ^^

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

Hej Jörgen;

Jag hoppades verkligen att just du skulle svara L.B. Lunuz. Nu blir både han och jag betydligt klokare när vi ställs inför samma situation....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
                      "Solaxeln" ska inte sitta löst..pressa in den tills du hör att den klickar i sitt läge.
                      Hej Hippo...Sol och vårare! Du är inne på rätt väg. Solen snurrar runt sin egen axel precis som jorden....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      31 893 visningar
                      0 gillar