Fyra rullar ska bli två, vilka? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fyra rullar ska bli två, vilka?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fyra rullar ska bli två, vilka?

Hejsan.

Detta må vara lite av ett angenämt i-landsproblem men...

Sitter och funderar på om jag bara ska klara mig på 2 rullar till gäddfisket. Kan dock inte på något vis bestämma mig vilka 2 som ska ryka.

Att jag är en hamstrare är inget jag sticker under stolen med men det känns lite fånigt ibland då det som oftast bara är två spinnspön med i båten.

Anledningen till att jag inte kan bestämma mig är väl för att jag trivs med alla rullar, alltid. Har nog aldrig haft en gäddrulle som jag tyckt illa om tidigare heller.

Så nu skulle jag gärna vilja ha lite åsikter från både rullnördarna samt även lite hederliga "jag har kört med den rullen utan att serva den i 6 år, går som tåget" kommentarer.

Jag själv är ingen bryta ner i molekyler rullnörd, gillar bara att fiska med någorlunda schyssta sylar.

Rullarna det gäller är….

Från vänster.

-Curado 301dsv
    -5601 vc pike UT
    -Calcutta 301D
    -Pluton 2000

Mvh Matte

My 2 cents.... VC Pike kommer vara med dig hela livet om du vill, så de är en självklarhet. Personligen är älskar jag idén av att den kan gå i generationer. Sen har du bara 1 lågprofilare, så då faller röst 2 på den. Alternativt Calcuttan för den är förbaskat skön!

Kör själv en VC Pike och en Daiwa Lexa 300HL.
    Senast ändrad av Tuff; 2013-12-06, 18:21.

Kommentera

Ursprungligen postat av MFEGFT
      Tycker du enbart ska köra den gamla röda längst upp i högra hörnet. De 4 andra kan du lämna till myrorna.
      Den "Gamla" Röda ser ut som en 5601 Jerk(?) som är alu och känns småtrist kontra VC Pike...

Kommentera

-Curado 301dsv
        -5601 vc pike UT
        -Calcutta 301D
        -Pluton 2000
        Usch vilket problem.

Pluton ska väl ha några problem med dreven till spridaren och skulle av den anledningen kunna gå bort.
        Personligen gillar jag inte LP så Curadon går av den anledningen plus åldern bort.

Då finns 2 kvar och dom är så pass nya att jag inte hunnit bilda mig en ordentlig uppfattning ...

Kommentera

tycker du ska behålla VC pike och calcuttan.
          har själv dessa 2 och är mycket nöjd med min VC, börjar vänja mig vid shimanon,

Kommentera

Jag skulle behålla de två i mitten, dom står över dom andra på min personliga "vill ha" -lista.
            Gillar inte Curado till gäddfisket riktigt och Pluton ser bara stor o tung ut.

Om det var mitt val så skulle jag sälja dom och köpa en tredje rulle, antingen en Revo Toro NaCl 51 som blivit min nya favorit eller en Daiwa Lexa som jag inte skaffat än.
            Jag kör tre separata kit: Heavy spinn, medium heavy spinn och jerkbait.

Kommentera

Det är ju lite kul att du av fyra rullar har tre märken så för att inte byta trenden så får du helt enkelt sälja ena Shimanon och behålla tre rullar.
              Skulle sälja Curadon, jag tycker inte den är inte lika sexig som Calcuttan (få rullar har för övrigt gett mig så mycket ha begär tätt följd av en Daiwa T3 men det hör hemma i en annan tråd). De tre kvarvarande är det ju tre grymma exempel på vad de tre stora kan prestera i rullväg, kanske inte absoluta "topp of the line" från Shimano och Daiwa men bra nära, och en UT trimmad VC pike är inte fy skam från lilla Sverige.

Kommentera

Jag ahr ju aldrig testat Curadon så i grund och botten känns nog VC Pike och Calcuttan som de absolut säkraste valet.

Kommentera

Titta även på vad de var för utväxling.
                  Kan ju vara en plan att ha en lågväxlad och en högväxlad för att täcka fler olika metoder!?
                  Lr så vevar man helt enkelt långsamt/snabbare för att uppnå det istället.

Min röst landar på VC & Calcutta!

Kommentera

Min personliga åsikt. Behåll dem alla. Om du nu inte behöver pengarna.
                    Ombyte förnöjer! Brukar själv växla mellan mina rullar.
                    Allt efter tycke och smak för stunden.
                    Sälj bara om någon rulle alltid blir liggande..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 392 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S