Daiwa lexa 300 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa lexa 300

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag köpte min från Söders sportfiske. 2000kr Då fick jag lina på köpet och har svensk garanti + konsumentköplagen i ryggen om det blir några problem. Man prioriterar ju olika men jag hade aldrig beställt något från usa för att spara 350 spänn minus kostnaden för linan.
    När jag kollade på rullen verkade det som att man kunde få hem den från usa för 1200kr, då hade det liksom börjat likna något. Jag valde att handla i Sverige eftersom frakttiden över atlanten hade inneburit att isen kanske hade hunnit lägga sig innan jag fick hem rullen. Nu hann jag med några pass med den innan kylan kom.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
      http://www.ebay.com/usr/deepangler riktigt trevlig och tillmötesgående gubbe.
      Ok. Nån skrev på ett inlägg här på fiskesnack att det var liten risk att det blev tull+ moms när dom fraktade med usps. Men du fick betala tullen+momsen tydligen med tanke på priset.

Kommentera

Ursprungligen postat av walle-82 Visa inlägg
        Ok. Nån skrev på ett inlägg här på fiskesnack att det var liten risk att det blev tull+ moms när dom fraktade med usps. Men du fick betala tullen+momsen tydligen med tanke på priset.
        Jag handlar ganska mycket och ofta från både USA och resten av världen. Jag skulle definitivt hävda det omvända. Sannolikheten är mycket stor att man åker på moms, tull och avgift. Jag skulle tro att jag åker på det säkert nio gånger av tio.

Kommentera

Ursprungligen postat av walle-82 Visa inlägg
          Precis, åkte på skiten.

Kommentera

Man kan fråga om avsändaren vill skicka det som gåva, dom gånger jag har beställt har jag klarat mig från moms och tull. Har åkt på tull och moms 1gång och då var det inte märkt som gåva.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
              Man kan fråga om avsändaren vill skicka det som gåva, dom gånger jag har beställt har jag klarat mig från moms och tull. Har åkt på tull och moms 1gång och då var det inte märkt som gåva.
              Absolut! Men man skall ha klart för sig att det är olagligt i båda ändar. Dessutom kan det uppstå problem. Tänk dig att du vill skicka tillbaks en rulle för tre tusen spänn. Du saknar tullhandlingar som bevisar att det är en retur. Det kan då bli knepigt att köpa försäkring för upp till tio tusen kr och samtidigt hävda att innehållet är värt 12 USD. För du vill inte gärna att mottagaren åker på tull och således skiter i att hämta ut paketet. Man kan så klart skriva "return for repair" osv men det förutsätter tur med att inget kontrolleras än en gång. Slutligen har det hänt mig att paket med rullar försvinner i frakten. Då är det inte heller så roligt med deklarerat värde 12 USD.

Allt detta har jag lärt mig av egna erfarenheter. Så det är inte alltid bara så enkelt som att man ibland "har tur" och slipper tull/moms.

Kommentera

Allt detta har jag lärt mig av egna erfarenheter.
                Hur funkar det om du beställer via eBay.uk fast rullen skickas från USA ? det ska ju inte va skatt tull och annat mellan Eu länder.

Ett annat sätt att få ner priset är att be någon man känner som har F-Skatt och momsreg.nr. köpa en rulle från tex. Tyskland, då slipper man moms.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Hur funkar det om du beställer via eBay.uk fast rullen skickas från USA ? det ska ju inte va skatt tull och annat mellan Eu länder.

Ett annat sätt att få ner priset är att be någon man känner som har F-Skatt och momsreg.nr. köpa en rulle från tex. Tyskland, då slipper man moms.
                  Det är samma regler från Tyskland som från UK. Du behöver inte betala svensk moms eller tull på varor därifrån.

Kommentera

Det är samma regler från Tyskland som från UK. Du behöver inte betala svensk moms eller tull på varor därifrån.
                    Det där med England var bara något jag funderade på precis nu, om man köper via en Engelsk säljare på ebay.uk och det står att rullen finns i USA är vi då bara dumma som sitter och beställer direkt från USA eller det kommer några tillägg mellan England och USA som vi åker på att betala ?

Kommentera

Skickas det från USA blir det tull och moms. Spelar ingen roll vilken landsdomän ebay använder. Inom EU är allt tullfritt, men man betalar moms i inköpslandet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 796 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki