Ambassadeur 2500, dålig kastlängd... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 2500, dålig kastlängd...

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur 2500, dålig kastlängd...

    Har funderat på vad jag skall göra med min Ambassadeur 2500 som jag inte är riktigt nöjd med...Alla verkar ju lovorda den så mycket.
    Jag har den idag i hop med ett Beastmaster 8´spö 15-40 gr. Tycker inte att jag får upp någon direkt kastlängd, fiskar från båt så egentligen är det viktigast för mig att ha en stabil rulle att lita på men kastlängd är ju bra det också.

    Vad göra? Har inte direkt mätt längden men 25-30 med en 18 gr spinnare känns för lite. Använder normalt 12-28 gr men vill komma ner till 7 gr med lite vettig kastlängd. Tekniken är väl OK men visst den går alltid att finslipa. Linan är 0,20 Sufix 832 tror jag.

    Har således funderat på vad jag skall göra och har inte kommit längre än dessa olika förslag:
    1. Byte av keramiska lager (måste ändå bytas då jag sabbade skyddsringarna när jag skulle ta isär rullen)
    2. Byte av lager + lättade spridare och knivbult
    3. komplett trimsats
    4. Byte spö

    Har rivit ner rullen och rengjort+ smörjat med rätt grejer men det hjälpte inte så mycket.

    Inser ju att det "bästa" är att skaffa nytt spö och trimma rullen men då jag är föräldraledig är ekonomiska förslag önskvärda. Är inte ute efter att kasta 3gr beten som påstås att man kan göra i en fulltrimmad UT-rulle utan att få en stabil kombination med vettig kastlängd i viktspannet 7-28 gr

    Tacksam för input, jag vet ju att det finns fullt med rullexperter på detta forum som ändå har svårt att fiska i öppet vatten nu på vintern

    PS är även på jakt efter ett gammalt spö från ca -78 till amb5500 som skall använads vid nostalgifiske med tidsenlig utrustning, om det förmodan skulle vara någon i GBG-området som har ett liggande för en vettig peng

    // Vikkan

  • #2
    Hej Viktor!
    Börja med att byta lager om det hänt något med de. Har du möjlighet så köp spridare med knivbult. Skall du gå ner i vikt så behöver du ett annat spö till vikter runt 7g. /Ingemar

    Kommentera


    • #3
      Har rivit ner rullen och rengjort+ smörjat med rätt grejer men det hjälpte inte så mycket
      Dom är inte bättre, det krävs trim för att få fart på den.
      Min tjänstgör som metrulle, den duger inte till något annat.
      (Tycker jag)

      Kommentera


      • #4
        Hej!
        Jag håller med wiloboken, förslag 2 låter bra.
        Du skriver inget om det men jeg utgår från att du inte har någon mek.broms?
        Bör vara ställd med ett mycket litet glapp i spolen.
        Har du en eller två c-vikter?
        Har du två, prova att ta bort en av dom.
        Kolla att allt löper lätt, mina 25'or matar lätt ut lina med endast ett litet lekande i linan.
        /Kenneth

        Kommentera


        • #5
          Ingemar: Jag är inte helt utan pengar men det är ju mindre nu när jag är hemma (och det finns ju andra saker som skall in i prioriteringen). Hur mycket gör det med lättad spridare och knivbult. Jo spöt skulle nog behöva bytas...när vi båda jobbar igen.

          Jörgen: alla andra verkar ju hylla denna rulle till skyarna även som original skall den vara helt OK enligt de flesta, jag måste ha missat något.

          / Vuikkan

          Kommentera


          • #6
            KeBa: Just nu ligger rullen bara i delar men kan inte minnas att den ar varit så lättrullad. Har du orginalspole? Har kört med två bromsvikter, vet ej storleken. Mekbromsen brukar vara ställd lite glapp.

            Är den "blå spolen" så fantastisk som alla säger?
            Är det Reelman som gäller på delar?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Dom är inte bättre, det krävs trim för att få fart på den.
              Min tjänstgör som metrulle, den duger inte till något annat.
              (Tycker jag)
              Självklart blir den klart mycket bättre med trim. Men lite mer än 25m otrimmad borde den klara med en 18g.
              Den kastar faktiskt helt okej utan trim. Du borde gå igenom din 25a. Tycker du den är så dålig är det nog något fel på den...

              Kommentera


              • #8
                Trodde inte du var utan men det är en prioritering. Ursäkta om min kommentar var konstig. Det var länge sedan jag fiskade med en helt otrimmad. Jag är i träsket nu med en liten röd med allt utan enkelvev just nu. Börja med de delarna. Mailat uffe (reelman) om det så hjälper han dig. / Ingemar

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Vikkan Visa inlägg
                  KeBa: Just nu ligger rullen bara i delar men kan inte minnas att den ar varit så lättrullad. Har du orginalspole? Har kört med två bromsvikter, vet ej storleken. Mekbromsen brukar vara ställd lite glapp.

                  Är den "blå spolen" så fantastisk som alla säger?
                  Är det Reelman som gäller på delar?
                  Om den inte rullar lätt kan det kanske vara något med evighetsskruven...
                  Jag har blåa spolar men så väldans stor skillnad borde det inte vara vid frikoppling.
                  Blå spoles skillnad märks mest vid lättare beten.
                  Japp, absolut reelman, han fixar allt du behöver, och mer:-)

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av wiloboken Visa inlägg
                    Trodde inte du var utan men det är en prioritering. Ursäkta om min kommentar var konstig. Det var länge sedan jag fiskade med en helt otrimmad. Jag är i träsket nu med en liten röd med allt utan enkelvev just nu. Börja med de delarna. Mailat uffe (reelman) om det så hjälper han dig. / Ingemar
                    Nejdå inget konstigt med din kommentar, har allt funderat på att beställa en helt ny 25á från Reelman men skulle tveksamt överleva det när jag skall förklara det för hustrun som faktiskt är väldigt förstående ändå

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 278 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 125 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 959 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 350 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X