Friktions- vs magnetbromsad spole på multiplikatorrulle. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Friktions- vs magnetbromsad spole på multiplikatorrulle.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Friktions- vs magnetbromsad spole på multiplikatorrulle.

Hej där.
    Har precis fyndat en ny Ambassadeur Orra SX.
    Tog av någon anledning för givet att den var utrustad med magnetbroms men så är inte fallet, finns däremot på den nya Orra 2 SX.
    Köpte rullen mest för att kunna kasta lättare beten, under 15g.
    Använder idag en Ambassadeur 5500c Syncro med 0,30 lina och ett Berkley spö Skeletor Pro 10', kastvikt 8-32g.
    Kastar hyfsat bra med 15g Vicke wobbler men vill kunna skicka iväg även lättare beten och kanske få till bättre kastlängder även med 15 grammarna.
    Nu till min fråga, är det stor skillnad mellan friktionsbromsad spole och magnetbromsad spole med hänvisning till betesvikt och kastlängd?
    Har fått pålagt spunnen lina, Sufix 0,19mm, affärens rekommendation.
    Det som gäller är kustfiske efter havsöring.
    Med vänlig hälsning, Bosse
    Senast ändrad av Mansson; 2014-03-15, 15:01.

Ska man vara noga så är väl alla multiplikatorrullar friktionsbromsade. Orran har dessutom en sk centrifugalbroms (istället för magnetbroms). Vilket man föredrar är egentligen mest en smaksak och när det handlar om maximala kastlängder handlar det om så litet broms som möjligt, dvs att ställa in bromssystemen på rullen - friktonsbromsen och centrifugal eller magnetbromsen - så nära gänsen (för backslag) man vågar och att lita på sin känsliga tumme.

Själv har jag såväl en Orra som dess magnetbromsade kusin SilverMax och jag kan inte säga att den ena eller den andra kastar längre. Så sluta fundera och träna med Orran! Vill du kasta längre med 15-grammarna och lättare kanske det mera är spöet än rullen du ska fundera på. En klinga för beten upp till 20 gram är ett bättre redskap än det spö rullen idag sitter på och göt förmodligen mer för de sista metrarna än vad (den eventuella) skillnaden mellan olika bromssystem gör.

På dem igen!

Kommentera

Jag har tre runda ambor med centrifugalbroms, en promax och en BFT Strike 6000, båda med magnetbroms och jag upplever att risken för overrun är mindre med centrifugalbromsen. Mekbromsen är ett komplement för att "parera" olika kastvikter. Men det är förmodligen en vanesak även om jag tycker det är lättare att kasta lätta beten (12 gram) med min C4 än med promaxen. Så du ska nog inte bekymra dig för att Orran har centrifugalbroms i stället för magnetbroms.

Kommentera

Aktivera bara en kastvikt om du ska kasta lätt. O kastbromsen på sidan brukar jag inte dra hårdare än att spolen kan glappa lite i sidled,dvs bromsen är inaktiv. Tror inte kastlängderna blir något problem.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Okej, tack för svaren.
          Då är det bara ut och på dom med nya rullen.

Kommentera

Då har jag varit ute och testat nyförvärvet.
            Kasten fungerar bra och med som jag tycker bra längd, fiskade mest med 15g Vicke.
            Linan har kanske stor betydelse här även om den är 0,19mm, första gången som jag fiskat med flätlina.
            Har inte gjort några ändringar på antalet vikter som används på spolen, anledningen är att det verkar som man måste plocka ner hela rullen för att komma åt dessa, vad säger ni om detta ni som har erfarenhet av dessa rullar, stämmer det?
            Verkar även som det är en stor operation att komma åt och smörja det vänstra lagret, rullen är högervevad.
            Ett par saker som jag reagerat negativt på och som jag inte gillar är:
            Krävs stor kraft för att få ut lina från rullen även om fightingbromsen står i sitt lättaste läge.
            Stort axialglapp i vevaxeln, dessutom låter det ibland inte bra när man sitter och rör axeln ut och in.
            Mina jämförelseobjekt är en Ambassadeur 6500 från 1979 och en Ambassadeur 5500C-syncro från 1990 någonting.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Ska man vara noga så är väl alla multiplikatorrullar friktionsbromsade.

På dem igen!
              Nja nu vet jag inte vad du menar ! Ett bromssystem med centrifugalvikter som slungas ut av spolens rotation och därmed skapar friktion mot bromsbanan. Denna broms är variabel, dvs. bromsverkan går från mycket till att minska under kastet i takt med att spolens rotation (dragets fart i luften) avtar.

En magnetbromsad rulle har magneter vars bromskraft skapas av ett magnetfältet, styrkan justeras med magneternas avstånd till spolen. Denna bromskraft är linjär, dvs du har exakt samma styrka på bromsen i hela kastet, oavsett spolens rotation.

Helt olika världar i mina ögon, Personligen har jag aldrig kunnat med magnetbroms. Men man kanske måste va smart för att klara av magnetiska fält.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

http://www.japantackle.com/Topics/brake_system.htm har en bra sammanfattning av olika kastbro sår.
                I magnet bromsar blir kraften proportionerlig mot spolhastigheten, så i princip, dubbel spolhadtighet dubbel bromskraft.
                Centrifugal bromsar ger kvadratisk bromskraft mot spolhastigheten så dubbel spolhastighet fyrdubbel bromskraft.
                Bromsratten som sitter på sidan och trycker på spolaxeln ge i princip samma bromskast genom hela kastet.

Båda systemen har för och nackdelar, och det går med lite tekniska trick från rulltillverkarna att minimera nackdelarna med respektive system, och i praktiken är inget av systemen överlägsna det andra.

Kommentera

Precis som lideri beskriver är de flesta magnetbromssystem i princip en linjär funktion av spolhastigheten. Det finns dock en tredje variant, MagForce Z/3D där spolens induktor (magnetiska motstånd) är centrifugalpåverkat och ger fördelar av båda system.

Kommentera

Ursprungligen postat av lideri Visa inlägg
                    http://www.japantackle.com/Topics/brake_system.htm har en bra sammanfattning av olika kastbro sår.
                    I magnet bromsar blir kraften proportionerlig mot spolhastigheten, så i princip, dubbel spolhadtighet dubbel bromskraft.
                    Centrifugal bromsar ger kvadratisk bromskraft mot spolhastigheten så dubbel spolhastighet fyrdubbel bromskraft.
                    Bromsratten som sitter på sidan och trycker på spolaxeln ge i princip samma bromskast genom hela kastet.

Båda systemen har för och nackdelar, och det går med lite tekniska trick från rulltillverkarna att minimera nackdelarna med respektive system, och i praktiken är inget av systemen överlägsna det andra.
                    Tja, båda systemen fungerar. Fördelen med magnetbroms är väl främst bekvämligheten, dvs att man kan justera den med en liten ratt på rullgaveln. Centrifugalbromsar kräver ju, normalt, att man öppnar rullen och sedan pillar med de pyttesmå delarna). Men, om vi nu fastställt att centrifugal- respektive magnetbroms fungerar olika inställer sig ju (för mig i alla fall) frågan när den ena eller den andra är att föredra. Beror det på vad man kastar, hur man kastar eller? Någon som har vettig input?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 363 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S