Serva Ambassadeur. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Serva Ambassadeur.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kan testa både med ketchup och pizzasallad, blev ju sallad över efter pizzan ikväll ;-)
    Maskindiskmedel vågar jag mig inte på, kan nog ställa till det en del.....tror jag.

Kommentera

Jaja, ambitionen fanns där i april men det blev inte av förrän nu i lördags
      Ketchupen gjorde susen, all oxid försvann utan ytterligare bearbetning, tyvärr är det så illa att kromen är genomfrätt på några småställen.
      Allting flöt på bra med servicen ända till jag skulle flytta en fjäder eftersom jag glömt montera backspärrshaken, swiiish så flög den sin kos, ut i rabatten eller ut på gräsmattan eller kanske in till grannen, vem vet.
      Nåja, det är semester och jag har beställt ny fjäder plus en del annat smått å gott, bl.a. bromsvikter (tre storlekar) och bromsbelägg till gamlingen plus två nya lättare linspridare och två backspärrshakar som jag ska komplettera två nyare rullar med.
      Blir en liten utflykt till Svängsta imorgon.

Kommentera

Lycka till! Återkom med resultat (och bilder!)!

Kommentera

Då är det klart
          Allting rengjort och smort, på bilden med innanmätet har jag dock inte smort pinjong och huvuddrev ännu, och ny fjäder är på plats.
          Delarna är smorda med Cal´s Universal Reel & Star Drag Grease, Rocket Fuel Liquid Grease och Rocket Fuel Red Label.
          Vid närmare kontroll nu så såg jag att kromet är borta på flera ställen på rullfot och de nedre tvärstagen, men oxiden försvann åtminstone :-)
          Rullen går mjukt och fint igen, och tyst, hördes och kändes när jag vevade att det var ganska torrt på pinjong och huvuddrev.
          Angående huvuddrev, är detta av aluminium eller rostfritt? Känns som det är av aluminium.
          Om jag tröttnar på patinan, går det att köpa ett kromat mässingsstativ till en 6500 Rocket och bara byta rakt över? Denna rulle är stämplad med 791101 på rullfoten.

Nu ska det bara på en ny lina så är den fit for fight igen, naturligtvis en Abulon Top 0,40 för att hålla flaggan i top ;-)
          Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av Mansson Visa inlägg
            Då är det klart
            Allting rengjort och smort, på bilden med innanmätet har jag dock inte smort pinjong och huvuddrev ännu, och ny fjäder är på plats.
            Delarna är smorda med Cal´s Universal Reel & Star Drag Grease, Rocket Fuel Liquid Grease och Rocket Fuel Red Label.
            Vid närmare kontroll nu så såg jag att kromet är borta på flera ställen på rullfot och de nedre tvärstagen, men oxiden försvann åtminstone :-)
            Rullen går mjukt och fint igen, och tyst, hördes och kändes när jag vevade att det var ganska torrt på pinjong och huvuddrev.
            Angående huvuddrev, är detta av aluminium eller rostfritt? Känns som det är av aluminium.
            Om jag tröttnar på patinan, går det att köpa ett kromat mässingsstativ till en 6500 Rocket och bara byta rakt över? Denna rulle är stämplad med 791101 på rullfoten.

Nu ska det bara på en ny lina så är den fit for fight igen, naturligtvis en Abulon Top 0,40 för att hålla flaggan i top ;-)
            Hej, vackert! En riktig kanonrulle! Ja du kan köra ett Rocketstativ. 6500 fanns dels med rött stativ, dels med kromat så det misspryder inte allt för mycket

Kommentera

Jag hatar sådana här trådar! Inte f-n har jag några gamla Ambassadeurrullar som trillar fram ur gömmorna:-( Men för att återknyta till topic så var Cola (alltså drycken ;-) ) ett erkänt bra medel för att lösa oxid i hopbekade bromsok och annat oxiderat på den tiden stora delar av min fritid ägnades åt att skruva på gamla Alfa Romeo. En fastnad bromskolv kunde efter att oket fått bada ett par dygn lätt tryckas ut med hjälp av kompressorn.
              Men som sagt mitt huvudsyfte var att få gnälla lite på er som hittar Ambor både här och där...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
              Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
              41 svar
              31 918 visningar
              18 gillar
              Senaste inlägg Micki.S