Tillverka egna rulldelar med cnc maskiner - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillverka egna rulldelar med cnc maskiner

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag ska iallafall försöka pressa i ti, går det inte så går det inte
    vilken tjocklek lämpar sig att pressa i ? tänkte mäta på en gavel när jag kommer hem. Men kanske kan få förslag
    Senast ändrad av sLp; 2014-05-06, 15:19.
    Gädda : 7,95 kg

Kommentera

Tror gavlarna är pressade i 1mm plåt. Vet dock inget om hur det skulle funka med titan, bara att det väldigt lätt spricker så det är nog rätt svårt men det finns säkert någon legering som kan fungera. Gavlarna är nog en rätt svår detalj att göra också då det är många hål som måste stämma överens med varandra, 3 skruvhål, ett hål för spolaxelupphängningen, ett för en styrpinne och ett hål för mellandrevet. Svårt att få allt det att stämma. Jag kan försöka rita upp en gavel ändå men jag tror inte att det kommer bli rätt hålavstånd så den kommer nog inte passa perfekt. Inom tiondelar kanske det går att få det om man mäter noga.

Jag ritar upp en lättviktsspole också hur som helst, det är nog det som jag är mest intresserad av. Betydligt lättare att tillverka och känns som en del som faktiskt gör skillnad på rullen. Kan man dessutom eloxera och färga i någon unik färg så kan det nog bli riktigt bra.
      Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Ursprungligen postat av sLp Visa inlägg
        Det var dåligt med radie mått på böjar och hål :P
        Vetetusan hur man mäter eller gör sånt i SketchUp, är ingen konstruktör direkt

Kommentera

Jag gör ett gäng customvevar i aluminium 3mm om någon vecka. Så om du vill få med en vev till dig själv så vill jag ha en design eller alldra helst en måttsatt ritning.

Kommentera

Rent titan är ju mer lättbearbetat än titan legeringar.
            Varför inte vanligt bonnjärn? Är ju trots allt ambassdeur vi pratar om.
            Behöver du bearbetnings tips tveka inte att fråga mig, jobbar som skärteknisk säljare.

Kommentera

Gaveln är för att den "ska" kännas varmare i kylan. Pressverktyg kan jag göra och ska försöka fixa inna semestern iallafall. Om jag ska pressa grad 2 titan är det att föredra 1mm eller ska man köra tunnare ? Är det mer lättpressat när det blir tunnare ?

Kommentera

Slänger upp en supersnabb skiss. Ville inte lägga för mycket jobb eftersom min licens verkar ha gått ut så filerna går inte att öppna sen. Något sånthär hade jag tänkt mig fast är ju en del jobb kvar innan man kan börja tillverka. Slängde bara ihop lite snabbt så du är med på tanken.

Kommentera

Hade du fått tag på nån bit 3 mm titanplåt eller blir vevar bara i alu?

Om någon har förslag på en bra design på vev så skissa upp något enkelt så skulle jag kunna göra underlag till vattenskärning från skisserna.

Hur ska man få tag i vevknoppar på ett smart sätt? Bra att veta i förväg vilken knopp som ska på och hur dom monteras.

Kommentera

Jag har 3mm titan, grad 2. Snordyrt. Så jag ska köra lite i Alu först.
                    Om dom blir bra så kan ni få köpa samma i titan. Tror det handlar om 200kr/vev i materialkostnader på titanet).

Aluvevarna är gratis, skickar dom med brev sen. Skulle kunna skära dom imorgon men vill ge folk lite tid att designa/rita dom. Kör alla olika vevar från samma plåt vid samma tillfälle

Kommentera

En sak till. Du hade en rocket sa du, då har du tänkt raka gavlar antar jag? Det är väl även lättast att pressa kan jag tänka mig. Jag äger en JB med kupade gavlar men jag kan nog låna en rocket av en vän för att mäta på.

Man måste ju antagligen slakta en gavel från en rocket för att få tag på centeringsvredet och spolaxelupphängningen där, kanske även niten till mellanaxeln. Egentligen borde man väl i och för sig kunna svarva till alla dessa delar själv om man orkar det. Är det någon som vet om spolaxeln skiljer sig mellan en JB och en rocket? Är det olika längd på dom? Tänkte om det går att montera en gavel från en rocket direkt på en JB utan att byta spolaxel.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 430 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf