Vilket trim eller modifikationer kör ni på era rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket trim eller modifikationer kör ni på era rullar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
    Lite surt att idén var tagen men sånt är livet.
    Det är bara att gå vidare och hitta på nåt nytt.

    De skriver i artikeln att de knappt behöver servas, ja så kan det vara.
    Hur kan man då göra det ännu bättre?
    Kan man se till att de smörjs?
    Oljan kommer att minska friktionen men hur ser man till att det får olja utan underhålla för ofta?

    Sintrade oljebrons bussningar är "impregnerade" med olja.
    Kullager har olja i sina lagerbanor.
    Problemet här är att få oljan att stanna kvar, den plasten jag använder tar i princip inte upp någon vätska alls.

    Lösning blev så här:
    4 borrade 1,5mm hål genom lagren där oljan ska "förvaras".
    Det funkar fint att trycka i TG gul och sedan sätta bussningen på plats.
    Hålets lilla diameter gör att det mesta av oljan stannar kvar även när man vänder och vrider på bussningen.

    Oljan har ingenstans att ta vägen när axeln sitter på plats utan kommer att smörja, under lång tid vill jag tro.
    En tanke är att hålen kanske även tar upp eventuella föroreningar?

    Till våren så får vi se hur det funkar i praktiken.
    Eventuellt får jag runda av bussningarna så de blir "självcentrerade" men är stativet rakt så ska det funka ändå.

    Så här ser de ut nu.
    [ATTACH=CONFIG]98226[/ATTACH]
    Borde det inte fungera att använda Teflon till bussningarna
    //Göran

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av G.Adolf Visa inlägg
      Borde det inte fungera att använda Teflon till bussningarna
      //Göran
      Friktionsmässigt är det säkert toppen!
      Frågan är de andra egenskaperna men det går ju att googla.
      ...och då ser man att nötningsegenskaperna och längdutvidgning som något som eventuellt skulle kunna påverka.
      Kanske funkar jättebra, testa gärna!

      Kommentera


      • Svarvarna jag har är egentligen för stora för så små bussningar men jag ska göra ett försök, Teflonstavar har jag redan.

        Kommentera


        • Lyfter den här tråden lite

          Har ett par frågor till er gurus:

          1.Jag har ett lättat mellandrev som ligger och ska i en 5500CS ProRocket, frågan är hur drevet sitter fäst i gaveln? Är det bara att "bända" loss det eller hur ska det tas bort/sättas i?

          2.Har även ett UT(tror jag) bromskit som ska i samma rulle. Kitet består av 3st lika stora kolfiberlameller och 3st metallbrickor i samma storlek, dessa ser jag var de ska sitta eftersom motsvarande originalgrejor sitter i. Men, det finns även en liten kolfiberlamell och en lika liten metallbricka i kitet, var ska dessa sitta?

          Click image for larger version

Name:	broms.JPG
Views:	2
Size:	36,2 KB
ID:	1787690

          Kommentera


          • På nyare Ambassadeurer är mellandrevet "fast" monterat, d v s det ska inte gå tt ta bort. Men för att få bort det och kunna använda det igen så tar man en skalpell eller annan tunn, vass kniv och lägger mot det mindre drevet och snurrar hela drevet till dess man kommer in till axeln. Sedan är det bara att peta bort den bortskurna "flänsen" och lyfta bot drevet. För att återmontera det eller sätta dit ett nytt behöver du en liten spårryttare, ABU har sådana som sitter i äldre rullar. Det är för övrigt samma som håller vevaxeln på plats...Beställningsnumret är 4490, men tar du det som sitter på vevaxeln och går till lämplig affär (biltillbehör e dyl) så brukar det gå att få dem betydligt billigare och du slipper ABU:s frakt o expeditionskostnad...
            För övrigt är det en god idé att skära loss drevet även om m,an inte ska byta det. Det snurrar nämligen betydligt lättare då!
            Skit fiske!
            Gösta

            Kommentera


            • Hmm ok tror jag fattar men osäker på själva borttagningen... skulle nog behöva en illustration av nåt slag.
              Kollade på en 6500CS PR som jag moddade för ca 10 år sedan med UT reel performance och bromslameller.
              Den har lättat mellandrev och det sitter mycket riktigt fast med en spårryttare, jag kan dock inte påminna mig om att jag fick "skära" loss det gamla den gången.
              Båda rullarna är av liknande årgång, 6500'an är röd med släta gavlar och 5500'an är silver med släta gavlar. Gissar att de är från mitten/slutet av 90-talet. Kan tänkas att 5500'an är nyare då och har det fast monterat men att 6500'an inte hade det.
              Senast ändrad av Kolnej; 2018-10-08, 13:42.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
                Hmm ok tror jag fattar men osäker på själva borttagningen... skulle nog behöva en illustration av nåt slag.
                Kollade på en 6500CS PR som jag moddade för ca 10 år sedan med UT reel performance och bromslameller.
                Den har lättat mellandrev och det sitter mycket riktigt fast med en spårryttare, jag kan dock inte påminna mig om att jag fick "skära" loss det gamla den gången.

                Båda rullarna är av liknande årgång, 6500'an är röd med släta gavlar och 5500'an är silver med släta gavlar. Gissar att de är från mitten/slutet av 90-talet.
                Lägger märke till att han skrev: nyare Ambassadeurer är mellandrevet "fast" monterat.

                Lägg din nya rulles gavel sidan om din gamla å glo, de är flärpen på mellandrevet som går i spåret där din gamla har en spårryttare som du ska skära bort.
                Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
                  Lägger märke till att han skrev: nyare Ambassadeurer är mellandrevet "fast" monterat.

                  Lägg din nya rulles gavel sidan om din gamla å glo, de är flärpen på mellandrevet som går i spåret där din gamla har en spårryttare som du ska skära bort.
                  Japp, tror jag fattar hur det funkar.

                  Någon input om de två mindre lamellerna i UT bromskittet, var de ska placeras? Det sitter inga av den diametern i originalet.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
                    Japp, tror jag fattar hur det funkar.

                    Någon input om de två mindre lamellerna i UT bromskittet, var de ska placeras? Det sitter inga av den diametern i originalet.
                    Beror på hur små dem är? Kan du ta nån bild med nån jämförelse? Om inte, säg mått å vad du tror dem är gjorda av för å få en uppfattning..
                    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
                      Beror på hur små dem är? Kan du ta nån bild med nån jämförelse? Om inte, säg mått å vad du tror dem är gjorda av för å få en uppfattning..
                      Bifogar bild på UT bromsen och spränskiss på original.

                      Click image for larger version

Name:	ut.JPG
Views:	1
Size:	26,6 KB
ID:	1787691

                      Click image for larger version

Name:	broms.JPG
Views:	2
Size:	36,2 KB
ID:	1787692

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 952 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 350 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X