Vilket trim eller modifikationer kör ni på era rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket trim eller modifikationer kör ni på era rullar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
    Hur är det med hybridlager?
    Ska man smörja dem eller inte?

    Köpte ett gäng och det står
    "Stainless Steel, Removable Metal Shields, Ceramic Balls, Without Grease(Lube Dry), ABEC-5(ISO P5)"

    Vilket man kan tolka på två sätt.

    Antagligen är de torra från fabrik och de ska smörjas eller så är de torra från fabrik och de ska fortsätta vara det.

    Råkade nämligen dra på lite olja innan jag läste detta.... så chansen är ju överhängande att jag gjort fel.

    Hur rädda det isf?
    Du kan köra dem torra men slits ut fortare. Helst ska du köra med tunn olja. Du kan göra rent lagerna med isopropanol, detta gör jag även om de är nya direkt "ur kartong" för att få bort orenheter.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
      Du kan köra dem torra men slits ut fortare. Helst ska du köra med tunn olja. Du kan göra rent lagerna med isopropanol, detta gör jag även om de är nya direkt "ur kartong" för att få bort orenheter.


      Ok, så med andra ord så går det att köra dem med rullolja då.


      Att man kan köra dem torra innebär inte att man MÅSTE eller att det är överdrivet bättre?
      När du rengör dina plockar du bort ena gaveln då eller du bara låter dem ligga och götta sig i spriten en stund?
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

      Kommentera


      • Sportfiskeboden säljer ut:s spole separat nu. Snordyrt.
        Det är inte det att jag är dum, har lite otur när jag tänker bara.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
          Ok, så med andra ord så går det att köra dem med rullolja då.


          Att man kan köra dem torra innebär inte att man MÅSTE eller att det är överdrivet bättre?
          När du rengör dina plockar du bort ena gaveln då eller du bara låter dem ligga och götta sig i spriten en stund?
          Jag plockar ut lagerna och låter dem ligga i spriten en stund.

          Så här skrivet Boca om deras hybrid-lager. http://www.bocabearings.com/faq.aspx#help-f3

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Rastlös Visa inlägg
            Sportfiskeboden säljer ut:s spole separat nu. Snordyrt.
            1196:- !!! Det var det jävligaste. Känns om den grunda Record spolen för 180:- + moms är ett riktigt bra köp. Och dom få gramen det skiljer kan väi inte gör SÅ stor skillnad.

            Kommentera


            • Pp min scorpion har jag hedgehog bfs lager o en avail spole. Kastar som en dröm.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av HaDo Visa inlägg
                1196:- !!! Det var det jävligaste. Känns om den grunda Record spolen för 180:- + moms är ett riktigt bra köp. Och dom få gramen det skiljer kan väi inte gör SÅ stor skillnad.
                Så kan det vara om man tycker näst bäst är "good enough" ;-)

                Visst är UT-spolar dyra men man får även ha tillverkningsvolymer i åtanke.
                Record-spolen kastar säkert bra (jag vet att den gör det) men det är en fördel om man tejpar över hålen innan man spolar på lina....vatten ska vara utanför rullen.

                Om man tänker hållfasthet....vet inte exakt utseende på nya Record-spolen men den äldre hade ena gaveln placerad längre in i spolen....jämfört med UT-spolarna som har gavlarna i ytterkant på spolen.
                I mina tankar håller UT-spolen bättre vid ett backslag med tungt bete...eller?

                Uffe Tingström ordade mycket om att hans rulltrim är avsett för riktigt fiske, det tvivlar jag inte en sekund på!

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av HaDo Visa inlägg
                  1196:- !!! Det var det jävligaste. Känns om den grunda Record spolen för 180:- + moms är ett riktigt bra köp. Och dom få gramen det skiljer kan väi inte gör SÅ stor skillnad.
                  NEJ! Skillnaden är marginell. UT spolarna är bra det råder inget tvivel om det. Men de nya spolarna som Abu har i record, c3 och c4 är riktigt bra. Har nu flera rullar som jag satt in de nya spolarna i och de är inte sämre än min UT trimmade. Vill man lägga en förmögenhet på UT spolar så är det upp till var och en. Men jag tycker inte de är värda det..
                  Sen är jag frågande till varför man behöver en lättare spole till tungt fiske. Lätta och svårkastade beten har man nytta av det men till tunga vobbler och jerk beten är det helt onödigt. De är ju nästan självkastande..

                  Kommentera


                  • Ut spole 5000 strlk väger 12.5gr "ren"
                    Grunda recordspolen 15.5 gr "ren"
                    Vill oxå tipsa om den grunda recordspolen som ett väldigt bra trim till billigt pris. Samt att den nya varianten saknar hål.

                    Kommentera


                    • Väljer du c3/c4 spole så är den lättare än recordens. Finns någon uppgift här på forumet. Men det är väldigt liten viktskillnad mot UTs..

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 289 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 282 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 267 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 367 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X