JB5601 kastbromsproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

JB5601 kastbromsproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• JB5601 kastbromsproblem

Hej.

Har någon här haft problem med kastbromsen på sin JB?

Jag justerar på den lilla ratten så att den är precis så att spolen inte glappar. Kastar ett par kast och sedan är jag tvungen att justera igen för att bromsen gängat upp sig och spolen är glapp, igen.. Så har det blivit ganska nyligen och förra säsongen gick den klockrent.

Rullen är smord, genomgången av redskapshandlare som inte hittade något konstigt och jag har ju också dragit åt kastbromsen hårdare men ändå gängar den upp sig. Jag använder ej c-vikterna men kan inte tänka mig att det har någon betydelse för problemet.

Om någon haft samma problem och löst gåtan så var vänlig och berätta för mig hur ni gjorde.

Mvh

Ursprungligen postat av nilsson761 Visa inlägg
    Hej.

Har någon här haft problem med kastbromsen på sin JB?

Jag justerar på den lilla ratten så att den är precis så att spolen inte glappar. Kastar ett par kast och sedan är jag tvungen att justera igen för att bromsen gängat upp sig och spolen är glapp, igen.. Så har det blivit ganska nyligen och förra säsongen gick den klockrent.

Rullen är smord, genomgången av redskapshandlare som inte hittade något konstigt och jag har ju också dragit åt kastbromsen hårdare men ändå gängar den upp sig. Jag använder ej c-vikterna men kan inte tänka mig att det har någon betydelse för problemet.

Om någon haft samma problem och löst gåtan så var vänlig och berätta för mig hur ni gjorde.

Mvh
    Låter nästan som att du tappat den lilla o-ringen som sitter i gängen till kastbromshatten.

Kommentera

Den är kvar, nybytt och fin. Även plast-clipset som sitter under själva bromshatten och nyper åt kring spolaxeln är hel och fungerande. Detta fenomen driver mig till vansinne! :'(

Kommentera

Ursprungligen postat av nilsson761 Visa inlägg
        Den är kvar, nybytt och fin. Även plast-clipset som sitter under själva bromshatten och nyper åt kring spolaxeln är hel och fungerande. Detta fenomen driver mig till vansinne! :'(
        Det låter onekligen lite konstigt. Symtomet måste ju vara att hatten till kastbromsen backar på sin gänga, men orsaken känner jag mig lite osäker på.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
          Det låter onekligen lite konstigt. Symtomet måste ju vara att hatten till kastbromsen backar på sin gänga, men orsaken känner jag mig lite osäker på.
          Jo den backar på gängan, o-ringen och clipset är nya och hela. Obegripligt

Kommentera

Om du bara sätter en smal pappersremsa (du får pröva dig fram men börja med låt säga 5 mm bredd) mellan bromshatten och den gängade hylsan. Eller med sånt gängtejp som används inom VVS. Jag vet inte! Men kanske ska du kolla upp vad detta beror på. Lycka till!
            Tight lines!
            CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Hej Erik !

Liknande har hänt mig med nån gång. Vad som är helt säkert är att det är något som driver runt hatten till mekbromsen. Sedan är den svåra frågan vad detta något är ? ? ?

Om vi tittar under hatten så finner vi bara en rörlig del, nämligen spolaxeln som har kontakt mot hatten. När du vevar så roterar du vevaxel och huvud-drev som driver pinjongen som i sin tur driver runt spolen, när du kastar så är det linan som drar runt spolen. Spolen sitter mot spolaxeln med 2 st glidlager som i sin tur roterar runt den stillastående axeln.

Detta är nu en ren gissning, men det kan vara så att du har någon form av skada i lager/axel, deformation i spole/stativ/axel, tröghet eller bara dålig eller för tjock smörjning i dina glidlager. Så när spolen med sina glidlager roterar runt axeln så överför den lite, lite av sitt vridande moment till axeln som i sin tur roterar och gängar upp hatten.

Någon annan förklaring rent mekaniskt är svårt att finna. Men problemsökande kan ibland finna dom mest märkliga förklaringar till olika fel. Tex. kolla att din axel är helt rak,

Som sagt detta kan vara helt galet tänkt, men jag tror i alla fall inte på nån lösning där du börjar att låsa hatten med olika tejper mm. Något är fel och detta felet bör finnas för att erhålla en så bra rulle som möjligt.

Anders
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Exxet, du ska inte vara så försiktig: du tänker rätt. Det kan vara just det som är felet. Eller kanske det inte är tillräckligt smörjning just där i bromshatten: där finns 2 kopparlameller och det ska vara lite fett under och mellan lamellerna, men oxå mellan den översta lamellen och axeln.

Men jag skrev inte att man ska strunta i att hitta felet. Mitt råd var tänkt för att han ska inte tappa bromshatten om han väljer fortsätta använda rullen så länge.

Men vänta: TS skriver att han drar åt kastbromsen hårdare och problemet finns kvar! Det bildas mer friktion om man drar åt bromsen hårdare. Försök släppa på bromsen helt och se om fenomenet består. Om det är så då kanske kan du se till att smörja lamellerna i bromshatten. Om det inte blir bättre kan du gå vidare med felsökningen.

Lycka till!
                Tight lines!
                CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Explore Abu Garcia’s wide range of high-quality rods, reels, and gear designed for anglers of all levels. Elevate your fishing experience with innovation and reliability from Abu Garcia. Free Standard Shipping On Orders Over $50.

Provar med ny spolaxel, nya lager och Rocket Fuel Red Label-olja.. I hopp om bättring

Kommentera

Eller så lägger du lite propelleraxelfett på gängan, helst det där kletiga blå. Se bara till att hålla det borta från alla rörliga delar inne i rullen. Funkar för övrigt bra på skruvar och annat som ska sitta fast lagom hårt och ändå gå att lossa.
                    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 332 visningar
                    18 gillar