JB5601 kastbromsproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

JB5601 kastbromsproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tror att du skall aktivera,säg fyra c-vikter.Då slipper du ansätta mek bromsen såpass att risken för att spolaxeln följer med ökar.
    Alternativet är ju att börja högerveva

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
      Jag tror att du skall aktivera,säg fyra c-vikter.Då slipper du ansätta mek bromsen såpass att risken för att spolaxeln följer med ökar.
      Alternativet är ju att börja högerveva
      Högerveva ! du menar att då skruvar han fast istället för loss ? ? hmmm den va bra.

Annars förstår jag inte vad du menar med resten. Har du läst hans öppning ? Han har ju inte mekbromsen åtdragen alls och ändå lossar hatten, och den ska inte gänga upp sig oavsett hur hårt du har ansatt den. Eller menar du att den gör det i åtdraget läge ? Inget jag kan hålla med om är normalt.

Provar med ny spolaxel, nya lager och Rocket Fuel Red Label-olja.. I hopp om bättring
      Låter lite desperat att börja köpa nya delar, behöver inte vara något fel på dessa. kolla om axeln är rak, görs lätt genom att rulla den på bordet. Kolla lager å känn hur dom roterar på axeln om dom glappar mycket och har tendens att nypa typ byrolåde-effekt. kolla om du ser några nötmärken mm på axel eller pinjong eller av spolen i stativet mm.
      Senast ändrad av Exxet; 2014-06-03, 21:46.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jo jag såg det...men att inte ha några c-vikter eller ha mekbromsen åtdragen alls?Inget jag rekommenderar i alla fall.Vet att på de tidiga med endast två vikter är det vanligt att folk får lägga på mekbroms så det vita drevet i spolen nöts ner...Så,mer vikter tycker jag.
        Själv har jag alla sex igång på min custom camo jerkhistoria med bussningar.Funkar bra och,ja det blir långa stabiiila kast

Kommentera

Snart kommer "haspel entusiasterna" att säga: släng sk1ten i sjön bara och köp en haspelrulle istället. //T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            Snart kommer "haspel entusiasterna" att säga: släng sk1ten i sjön bara och köp en haspelrulle istället. //T
            Ja...eller en Abumatic

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
              Högerveva ! du menar att då skruvar han fast istället för loss ? ? hmmm den va bra.

Annars förstår jag inte vad du menar med resten. Har du läst hans öppning ? Han har ju inte mekbromsen åtdragen alls och ändå lossar hatten, och den ska inte gänga upp sig oavsett hur hårt du har ansatt den. Eller menar du att den gör det i åtdraget läge ? Inget jag kan hålla med om är normalt.

Låter lite desperat att börja köpa nya delar, behöver inte vara något fel på dessa. kolla om axeln är rak, görs lätt genom att rulla den på bordet. Kolla lager å känn hur dom roterar på axeln om dom glappar mycket och har tendens att nypa typ byrolåde-effekt. kolla om du ser några nötmärken mm på axel eller pinjong eller av spolen i stativet mm.
              Jag hade lager och axel hemma så jag tänkte prova. Kastbromsen har jag alltid haft åtdragen precis så mycket att spolen ej glappat, varken mer eller mindre. Men jag får väl kanske prova att använda dessa c-vikter också för att utröna om det gör någon skillnad för mig.

Mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av nilsson761 Visa inlägg
                Kastbromsen har jag alltid haft åtdragen precis så mycket att spolen ej glappat, varken mer eller mindre. Men jag får väl kanske prova att använda dessa c-vikter också för att utröna om det gör någon skillnad för mig.

Mvh
                Det tycker jag är ett bra läge, det stabiliserar axeln, tar bort sidorörelser utan att lägga an någon broms i nämnvärd storlek. Så har jag gjort i alla tider och varken det eller någon annan anliggning av mekbromsen ska inte generera de problem du beskrivit.

Även om jag sa i förra inlägget att liknande hänt mig med NÅGON gång så är det inget som skett fortlöpande. Har som sagt noterat detta vid enstaka tillfälle men inte reflekterat över det utan skruvat in koppen igen och saken har inte upprepat sig. Så här i efterhand kan man ju fundera på varför det skett. Kanske nyservad rulle, mycket olja i lagren, kallt ute och lagret har gått tungt och tagit med sig innerringen i rotationen vid kast (spekulation). Kan vara ett möjligt senario, bara efter några kast blir ju lagren varma, roterar lättare och kastar ut lite överskottsolja. I vilket fall intressant problematik som kräver lite fördjupning.

ALTERNATIVET är ju att göra som vissa förespråkare här på forumet: Man ger upp och köper en haspel eller abumatic med tillhörande nylonlina och livet är tillbaka till där det började
                Senast ändrad av Exxet; 2014-06-04, 07:35.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jag tror definitivt på Exxets teori, att det är hög friktion mot spolaxeln antingen vid spolaxellagrena, mot pinjongen eller mot plastdrevet på spolen. Plocka isär rullen och kolla så att axeln roterar lätt på alla ställen den har kontakt med något som roterar. Spolaxeln ska ju egentligen aldrig rotera, gör den det så överförs det moment någonstans. Alla dessa ställen ska ju smörjas med olja, inte fett om det är det nu, fett är för trögt för högfartsystemet. Smörj även med olja i bromsratten så att eventuell rotation inte överförs lika mycket till bromsratten.

Att det är hög friktion mellan någon del och spolaxeln skulle även förklara hur du lyckas fiska utan c-vikter och med helt lös mekbroms, det ska fan inte gå utan att få overrun på varje kast med en rulle som fungerar som den ska.
                  Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Intressant det här, har själv en 5500C Syncro där jag haft samma problem ett flertal gånger och där det vid några tillfälle har gått så långt att "justerratten" har lossnat helt och tagit i veven.
                    Trodde det berodde på att jag haft den för löst åtdragen men det kan ju vara annan orsak.
                    Jag vet med mig att plastbrickan som ska låsa axeln är kass så låsningen fungerar inte men kopparshimsen finns kvar.
                    Okej, jag har ingen lösning på problemet men det ska bli intressant att se vad det kan vara som orsakar problemet

Kommentera

Problemet tycks nu vara löst med: ny axel, nya lager, rocketfuel red label-olja, lite cal's rullfett i gängorna till bromsratten och 4 c-vikter aktiverade.

C-vikternas aktiverande upplevde jag som att de stabiliserade spolen något och att jag knappt behövde använda tummen som kastbroms längre, vilket säkert stal 5 meter i kastlängd :'(

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      31 913 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S