JB5601 kastbromsproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

JB5601 kastbromsproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Och sedan vill jag tacka för alla svar!

Mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av nilsson761 Visa inlägg
      Problemet tycks nu vara löst med: ny axel, nya lager, rocketfuel red label-olja, lite cal's rullfett i gängorna till bromsratten och 4 c-vikter aktiverade.

C-vikternas aktiverande upplevde jag som att de stabiliserade spolen något och att jag knappt behövde använda tummen som kastbroms längre, vilket säkert stal 5 meter i kastlängd :'(
      SÅ BRA ! bra jobbat

Ja nu vet att det blev bra när du bör ut axel, lager och olja.. men vad har vi lärt oss ?

Kan du försöka se vad som är fel med dom delar du bytt ? Jag kan tänka mig något av följande möjligheter.
      1. aningen krökt axel
      2. nött skadad repig axel
      3. skadade lager grader eller liknande
      4. Snedslitna lager som vill nypa runt axeln
      5. bara väldigt dåligt smorda lager
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
        SÅ BRA ! bra jobbat

Ja nu vet att det blev bra när du bör ut axel, lager och olja.. men vad har vi lärt oss ?

Kan du försöka se vad som är fel med dom delar du bytt ? Jag kan tänka mig något av följande möjligheter.
        1. aningen krökt axel
        2. nött skadad repig axel
        3. skadade lager grader eller liknande
        4. Snedslitna lager som vill nypa runt axeln
        5. bara väldigt dåligt smorda lager
        Click image for larger version

Name:	IMG_1268.jpg
Views:	1
Size:	385,3 KB
ID:	1773760

Såhär ser axel och lager ut, höger och vänster lager placerade rätt i förhållande till hur de suttit på spolaxeln.

Axeln är till synes rak men har visst slitage på vevsidan och lagret på samma sida har slitage på sidan mot veven, på grund av att spolen rört sig i sidled då kastbromsen gängat upp sig?

Huruvida något av lagren var med glapp än det andra gick inte att avgöra. Ett ytterst litet glapp förekom och de har alltid varit väl smorda.

Nu hoppas jag att just denna rulle inte bråkar mer och istället gör som igår; vevar hem feta gäddor!

Kommentera

om du tar 2 raka profiler (typ linjaler eller liknande) av något slag och lägger axeln båda ändar på dessa så att du har lite frigång mellan axel och tex bordet så kan du rulla axeln sakta fram å tillbaka medans du kikar i spalten mellan axel och bord. Eventuellt kan du kanske avgöra om axeln har en liten krökning.

Skulle vara lärorikt för oss alla om du kunde hitta någon detalj som kan förklara dom mystiska effekterna du haft.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
            om du tar 2 raka profiler (typ linjaler eller liknande) av något slag och lägger axeln båda ändar på dessa så att du har lite frigång mellan axel och tex bordet så kan du rulla axeln sakta fram å tillbaka medans du kikar i spalten mellan axel och bord. Eventuellt kan du kanske avgöra om axeln har en liten krökning.

Skulle vara lärorikt för oss alla om du kunde hitta någon detalj som kan förklara dom mystiska effekterna du haft.
            Jag har inte kunnat utröna något ytterligare ännu, om axeln är krokig så är det minimalt. Men på måndag börjat jag jobba igen och där bör jag ha lite bättre grejer att mäta med.

Hittade en tråd med liknande bekymmer: http://www.fiskesnack.com/forum/show...ramhybridlager

Jag återkommer!

Kommentera

Sent skall syndarna vakna!

Satte upp axeln i svarven på jobbet i helgen och kunde konstatera att den yttre halvan av den del som löper genom vev-gaveln var krokig.. Med enbart den krokiga delen i svarven kastade den motsatta ändan ca 3mm.

Hur kan då detta komma sig? Jo förmodligen har fiskaren själv använd överdrivet våld genom att tjuvhålla spolen vid botten-napp och sedan backa för att dra loss draget. Surt sa räven, men läxan än lärd och kommer inte upprepas!

Mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 801 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg PrN-Sweden