Amba C4 pajj! Laga? Garanti? Köpa ny? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amba C4 pajj! Laga? Garanti? Köpa ny?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Amba C4 pajj! Laga? Garanti? Köpa ny?

Tjena fooorat!

Jag köpte en Amba C4 6501 i våras på rea för att prova på jerkfisket, fullt medveten om att den främst var byggd för trolling/lättare fiske. Jag snöade som väntat in och äger som många andra ett mindre ulands bmp i träpinnar och gillar livet

Här kommer lite frågor:

Redan första gången jag öppnade upp för att smörja märkte jag att det var rost lite här och var (fiskar i bräckt vatten), men tror inte att detta orsakat några problem men det känns inte som något som håller 10 år. Finns det någon amba som är ordentligt tät? Aldrig haft detta problem med mina haspelrullar!

Nu har den dock fått större problem. Backspärren är helt sönder så att jag måste hålla i veven eller ha tummen på linan för att den inte ska släppa ut lina/veva bakåt, vilket gör det mycket svårare med mothugg och landning av fisk. Skruvade isär och satte ihop och fick det att funka ett kort tag men snart samma visa. Någon som haft samma problem eller vet hur man fixar? Reservdel? Böja något? Kanske går det rent ut av på 10 års garanti? Eller går inget på garanti då det inte är en "jerkmodell"?

Eller borde jag bara sutta den? (Det är ju en amba?!) helt ärligt: finns det någon Svängsta-rulle som tål hårda tag på riktigt? Och dessutom tål saltvatten?

Tacksam för svar!

/nördbroder Mattias

Har aldrig haft några problem med Ambor o saltvatten inte med Shimanos heller för den delen. Se till att duscha rullen lätt i sötvatten efter fisketur och lossa på vevgaveln och låt den torka efter fisketur...samt droppa lite olja o fett där det behövs. Skicka den till Svängsta så fixar de säkert den på deras servieavd.

Kommentera

Reservdel?
      Låter som IAR lagret är kass !

Runda Amb. tål saltvatten utan problem så det så du behöver inte oroa dig för det.

Kommentera

som vanligt blir jag MYCKET förbryllad över alla berättelser om trasiga ambor.

Jo rullarna tål "HÅRDA" tag, men dom tål inte misshandel. Och dom kräver underhåll.

men det känns inte som något som håller 10 år.
        Jodå, dom håller 50 år om man vill.

En Ambassadeur- rulle är som en kvinna, Vårdar du den, sköter om den, ger den all din kärlek, och inte lämnar den blöt och osmord bara för att du är trött, så kommer den att vara vid din sida den dag du sluter ögonen för gott. Tiden man har tillsammans brukar stå i relation till hur mycket kärlek man gett sin rulle. Detta låter kanske flummigt prat men det är precis så det funkar.

Vet inte vad du menar med "sutta den" men jag skulle byta IAR- lagret eller bara rengöra lagret grundligt å smörja upp å se om det ger något. En liten pajjad detalj innebär ingen förbrukad rulle.
        Senast ändrad av Exxet; 2014-09-13, 08:42.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av bahh Visa inlägg
          Tjena fooorat!

Jag köpte en Amba C4 6501 i våras på rea för att prova på jerkfisket, fullt medveten om att den främst var byggd för trolling/lättare fiske. Jag snöade som väntat in och äger som många andra ett mindre ulands bmp i träpinnar och gillar livet

Här kommer lite frågor:

Redan första gången jag öppnade upp för att smörja märkte jag att det var rost lite här och var (fiskar i bräckt vatten), men tror inte att detta orsakat några problem men det känns inte som något som håller 10 år. Finns det någon amba som är ordentligt tät? Aldrig haft detta problem med mina haspelrullar!

Nu har den dock fått större problem. Backspärren är helt sönder så att jag måste hålla i veven eller ha tummen på linan för att den inte ska släppa ut lina/veva bakåt, vilket gör det mycket svårare med mothugg och landning av fisk. Skruvade isär och satte ihop och fick det att funka ett kort tag men snart samma visa. Någon som haft samma problem eller vet hur man fixar? Reservdel? Böja något? Kanske går det rent ut av på 10 års garanti? Eller går inget på garanti då det inte är en "jerkmodell"?

Eller borde jag bara sutta den? (Det är ju en amba?!) helt ärligt: finns det någon Svängsta-rulle som tål hårda tag på riktigt? Och dessutom tål saltvatten?

Tacksam för svar!
          /nördbroder Mattias
          Hej Mattias Fors;

Vattnet utanför Oskarshamn är något saltare än längre norrut i Östersjön. Därför skadar det inte att spola av din ABU Ambassadeur C4 6501 multirulle i sötvatten under vattenkran hemma när du fiskat i Oskarshamns skärgård. Har du råkat doppa rullen i det bräckta vattnet är det extra viktigt att du spolar av och sköljer den i sötvatten då du kommer hem .... Glöm heller inte att låta rullen torka ordentligt och sedan läsa och följa instruktionshäftet där du kan se exakt var och hur du ska smörja och olja in rullen före nästa fisketur ....

Lämna också in din ABU Ambassadeur C4 6501 multirulle för garantireparation i butiken där du köpte den och lämna inte ifrån dig ditt inköpskvitto utan endast en kopia på kvittot...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2014-09-14, 11:33.

Kommentera

Blir lite förvånad när jag läser sådana här trådar. Det följer ju en manual med rullen, visserligen tämligen enkel, men en av de saker som framgår klart, med tydliga och enkla bilder, är hur och hur ofta man ska sköta om sin Amba. Där står bl a att den ska sköljas av och smörja efter varje tur. Lite överdrivet kanske men att tro att rullen klarar sig under en lång tid utan underhåll är naivt. Speciellt om den används i salthaltigt vatten. Som att tro att en bil klarar sig evigt utan oljebyten.
            Edit: du får gärna sutta den åt Karlskoga till... Jag tar gärna emot vraket!

För er som inte vet betyder sutta att kasta. Det är ett uttryck som jag intimt förknippar med Närke och Västmanland.
            Senast ändrad av Gösta; 2014-09-13, 10:22.

Kommentera

Haha Gösta! Är ju från Örebro

Kommentera

Det där låter som ett garantiärende, du har väl sådär 9,5 års garanti kvar.

Orkar du inte vänta så beställer du ett nytt iar lager fån abu, jag bytte mitt första i våras efter lite tipps från en kreativ vän här på fs. En rörbit en skruv med tillhörande mutter och några brickor så går det lätt att trycka ut det gamla och i det nya. Bara ta det lite försiktigt så att du får i det rakt, och håll koll på vilket håll du sätter dit den.

Rullen ska normalt sett hålla, även iar håller men kräver bra fett i små mängder för att fungera annars lägger dom snabbt av.

Det som definitivt knäcker dom är om man kommer åt veven innan ett 100+g bete når vattnet, du kan ju gissa hur jag vet.

Var rostar det, inget jag har rostar, inte ens den 4500 jag renoverade från ett totalt vrak hade rost, däremot en del ärg. (Jo förresten, några haspel av sämre kvalitet rostar) kommer rosten från dit trasiga iar lager?
                Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av bahh Visa inlägg
                  Haha Gösta! Är ju från Örebro
                  Kunde jag väl aldrig ana...
                  Sköt om din C4 så kan du ta med den i graven!
                  Skitfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                  231 svar
                  32 025 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Gösalf