Hur monterar ni axelhållarbrickan till spolaxeln? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur monterar ni axelhållarbrickan till spolaxeln?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mankan G
    replied
    Haha. Vilka i-landsproblem vi har. Förmodligen har abus konstruktörer tänkt ut något genialiskt med denna lilla plastbricka. Kan bara konstatera att jag har noll problem med vare sig slitage på ok eller drev eller feljusterad spole i de rullar där brickan gått sönder för sjuttioelfte gången och numera lever sina liv utan. Ingen som helst skillnad i kastegenskaper heller. Dock saknar jag den när jag behöver öppna rullen. Men det är inte ofta det krävs länge. Se flesta rullarna är injusterade sedan länge

    Lämna en kommentar:


  • Ridders
    replied
    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
    Hur förklarar du då varför ABU själva har uteslutit plastklipset i Rekordserien?
    Record-serien är en speciel konstruktion, där spolen har möjlighet at rotore på "dess egna" lager i spolen PLUS lagren i båda gavlar. Jag antar, at konstruktörerne vill minske risken för att lagrerna "kanar" på axlen och därför har givet rullen en "flytande" axel. (Eller kanske bara en möjlighed för att öka antallet av kullager i försäljningsannonsen) En bricka kommer att vara i kontakt med vevsidans kullager och därigenom förhindra en fri rotation.

    En låsbricka är för övrigt inte strikt oundviklig i ruller som sakner justeringsskruv på icke-vevsidan, eftersom där inte finns möjlighet at fel-justere axlen för långt bort från vevsidan. Jag låter dock bli mina lås-brickor i mina C3 modeller. Det er en extra möjlighed för at diagnostisera fel-funktioner. Och de förhindrar att axlen tappas.

    Mvh jr
    Senast ändrad av Ridders; 2018-01-31, 16:54.

    Lämna en kommentar:


  • Mankan G
    replied
    Ursprungligen postat av Mr. Amba Visa inlägg
    Hej, första inlägget här.

    Det där med att kasta plastklippset håller jag inte med om. Då kommer gaveln att agera bussning åt en roterande axel vilket redan nämnts. Inte bra i längden.

    Jag brukar ta lite scotchs brite och gnugga lite på axeln under lagren så de "biter fast" . För det är meningen att de ska aggera kullager inte glidlager i kastets början.

    Sen kan man fundera på varför axel och spole inte kommer i ett fast centrerat läge redan från fabrik.
    Hur förklarar du då varför ABU själva har uteslutit plastklipset i Rekordserien?

    Lämna en kommentar:


  • Mr. Amba
    replied
    Hej, första inlägget här.

    Det där med att kasta plastklippset håller jag inte med om. Då kommer gaveln att agera bussning åt en roterande axel vilket redan nämnts. Inte bra i längden.

    Jag brukar ta lite scotchs brite och gnugga lite på axeln under lagren så de "biter fast" . För det är meningen att de ska aggera kullager inte glidlager i kastets början.

    Sen kan man fundera på varför axel och spole inte kommer i ett fast centrerat läge redan från fabrik.
    Senast ändrad av Mr. Amba; 2018-01-29, 17:41.

    Lämna en kommentar:


  • KeBa
    replied
    Ursprungligen postat av Ridders Visa inlägg
    Om man i denna situation ”slänger plastbricken” er der garanti for – med et UT-citat - ”lavinartat slitage”, for nu bliver det hullet i pinionen og mässing-”bullit”en eller gavlbussningen, som tar över en del av rollen som lager (för en spolaxel som ved kast roterer med 10- 20.000 omdr./minut. Denna problem”lösning” (att slänga bricken) er helt analog med, att man på grund av en fel motorljud skruver upp för volym i sin bilradio.
    Tack för ett bra och konstruktivt inlägg!

    /Kenneth
    Senast ändrad av KeBa; 2018-01-26, 14:08.

    Lämna en kommentar:


  • Ridders
    replied
    Jeg synes vi kommer meget langt omkring forskellige rull-typer. Udgangspunktet var ”klassiske Amba'er, som for mig betyder Amba'er i 4000 – 6000 serien af typer som Rocket, CS, C3, C4 og andre. De gamle fine typer som ex.vis 5000 SG, 1500 C og 2500 C er naturligvis også klassikere og excellente ruller, men har ingen axelbricka, eftersom axlen er roterende/sammenbygd med spolen.

    Utom mit 2500C er mine ruller med lager i spolen, p.t. alle med kugellager (keramhybrider fra UT og TGS). Generelt finns også sinterbrons-bussninger og mässingbussningar. Typer som UC, Eon, Record og Mörrum er i mine øjne ikke klassikere og på væsentlige punkter inferiøre ift. de klassiske. Produktionen er enligt min viden upphört.

    Nu starter jeg fra 0 med postulater, som jeg mener er sande:

    Spolaxlen i en klassisk Amba skal være ubevægelig under kast og indvevning. Den skal stå helt stille. Bomstille!

    Om den roterer, er der en seriøs fel.

    Om den roterer under kast kan det skyldes skev axel, fast”brændte” lager (brons/mässing) eller kullager med for stor indre motstånd, ex.vis rost. Om den roterer under indvevning er der för stor motstånd mellem axel og hullet i piniongen.

    Om man i denna situation ”slänger plastbricken” er der garanti for – med et UT-citat - ”lavinartat slitage”, for nu bliver det hullet i pinionen og mässing-”bullit”en eller gavlbussningen, som tar över en del av rollen som lager (för en spolaxel som ved kast roterer med 10- 20.000 omdr./minut. Denna problem”lösning” (att slänga bricken) er helt analog med, att man på grund av en fel motorljud skruver upp för volym i sin bilradio.

    Det sker sällan, at verkligheten låter sig påverka av ”wishful thinking”.

    Så naturligvis skal plastbrickan bli på sin plads. Om den rasar er det tecken på allvarligt fel någonstans. Förstå att den försökar att kommunicera med dig : ”Jag er rasat, men det er inte min fel. Kolla din rulle, före någon av de kostsamma bitar rasar. Köp en ny av min slags – vi koster bara 6,- kr”.

    Som bonus-vinst är der – som tidigare beskriven – en försäkring mot, att axlen förskjuts axielt bort fra vevhuset. Därigenom bidrar ”baksidan” av mässing”knölen” på axlen till at holde pinionen i rätt position.

    Säkraste metode at montere brickan på axlen: Ta av vevhus incl. Axel. Skruv av koppen, som täcker axelenden. Tryck axlen en bit upp mot vevhandtaget, så der bliver mer plats att operera i. I brickan finns hål, som axlen kan föras genom på snett och efteråt trycks i rätt position i sidled. De 2 små ”vingar” i centrum skal vara i spårarne i axelenden. Och naturligtvis skal brickans base vara mot vevhuset.

    ABUs ingenjörer var (är?) begåvade människor. Därfor har de äkta svenska Ambisser evigt liv, om man ibland gir dem en kärleksfull hand....Om man vet, vad man fumlar med...?

    Skitt fiske &

    mvh jr
    Senast ändrad av Ridders; 2018-02-01, 16:00.

    Lämna en kommentar:


  • KeBa
    replied
    Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
    Det sista vet jag inte, har aldrig behövt fördjupa mig i frågan.

    Anledningen till att jag började skriva här var för att flera hade fått tipset att slänga clipset i soporna.
    Då blev man ju lite nyfiken...
    Samma här!

    Lämna en kommentar:


  • ElCamino
    replied
    Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
    Tjena!
    Jo, jag håller med i det du skriver men då är ju då fel i grunden...om spolen roterar så dåligt så har man andra problem beroende på vad jag då påstår är dåligt underhåll av sin rulle eller ett lager som rasat, dessa "ytterligheter" går bort i mitt resonemang och frågeställning. Konstruktionen och spolens förmåga att rotera bygger ju inte på att spolaxeln ska rotera.
    Om man återgår till min frågeställning med tillägg att man har skött sin rulle som man (enligt mig) bör, alla prylar är hela, spelar det någon roll i kastlängd om plastbiten sitter där?
    Konstruktiva svar tack.

    Det sista vet jag inte, har aldrig behövt fördjupa mig i frågan.

    Anledningen till att jag började skriva här var för att flera hade fått tipset att slänga clipset i soporna.
    Då blev man ju lite nyfiken...

    Lämna en kommentar:


  • KeBa
    replied
    Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
    Som jag skrev förut:Om spolen av någon anledning roterar kasst på spolaxeln, då blir det ju skillnad på kastlängd om man tar bort plastclipset. Det är väl fler än en som har fått sin mekbromskopp utgängad på sin vänstervevade rulle.

    Gissa varför...
    Tjena!
    Jo, jag håller med i det du skriver men då är ju då fel i grunden...om spolen roterar så dåligt så har man andra problem beroende på vad jag då påstår är dåligt underhåll av sin rulle eller ett lager som rasat, dessa "ytterligheter" går bort i mitt resonemang och frågeställning. Konstruktionen och spolens förmåga att rotera bygger ju inte på att spolaxeln ska rotera.
    Om man återgår till min frågeställning med tillägg att man har skött sin rulle som man (enligt mig) bör, alla prylar är hela, spelar det någon roll i kastlängd om plastbiten sitter där?
    Konstruktiva svar tack.

    Lämna en kommentar:


  • ElCamino
    replied
    Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
    Jag "sprängde" nyss en rulle med denna bricka och funderade lite över funktionen.
    Ja, den kanske hindrar spoleaxeln att rotera....men är det ett problem eller skillnad i kastlängd om den gör det eller inte?...inte enligt mig.

    Om spolen är centrerad mellan sina "rattar"...ja hur skulle brickan kunna påverka så att pinjongen käkar plast eller inte käkar plast?
    Man kan ju alltid gå till ytterligheterna med ett glapp som är mycket stort men det tycker jag faller under "handhavandefel" och det räknas inte.

    Det finns ju en praktisk funktion, axeln stannar i vevpartiet när man skruvar av vevgaveln....japp, det köper jag.

    Bara att "någon har sagt" eller skrivit lägger jag inte så stor vikt vid, förklaringar och fakta väger tyngre.

    Vad jag tror är att om man centrerar spolen med ett ytterst litet glapp så spelar det ingen praktisk roll om bricka sitter där eller inte....mer än att det kan vara en fördel att axeln sitter kvar vid demontage.

    Var vänliga och rätta mig om ni tycker att jag är fel ute i mina tankar, jag vill gärna förstå det här.

    /Kenneth

    Som jag skrev förut:Om spolen av någon anledning roterar kasst på spolaxeln, då blir det ju skillnad på kastlängd om man tar bort plastclipset. Det är väl fler än en som har fått sin mekbromskopp utgängad på sin vänstervevade rulle.

    Gissa varför...

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
10 svar
3 289 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Smolt
av Smolt
 
Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
44 svar
10 146 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Alman
av Alman
 
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
279 svar
47 283 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Adam Huss  
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
535 svar
89 283 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
108 svar
11 367 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X