Backspärrens funktion? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Backspärrens funktion?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Backspärrens funktion?

Monterade dit en extra backhake på min raket och monterade ihop allt, men jag lät vevgaveln ligga löst 2-3 mm för att se om haken fungerar. Till min förvåning så fungerar den inte alls mot om man råkar veva åt fel håll, vet inte om detta ska vara en av dess funktioner men om den ska fungera på så sätt så måste IAR lagret ge vika först.

Någon får gärna förklara mer utförligt hur denna fungerar

Den sitter där som en säkerhet om/när IARen brakar samman.

Kommentera

Du har helt rätt Patrik. Backspärrshaken fanns innan iar och nu har det blivit en säkerhet om iar lagren rasar. Jag har även monterat en dubbelupphängd på min 5500cs då den är borrad i vevgaveln. Den nyper då veven går bakåt och låser i kuggarna.
      /Ingemar

Kommentera

Ursprungligen postat av wiloboken Visa inlägg
        Du har helt rätt Patrik. Backspärrshaken fanns innan iar och nu har det blivit en säkerhet om iar lagren rasar. Jag har även monterat en dubbelupphängd på min 5500cs då den är borrad i vevgaveln. Den nyper då veven går bakåt och låser i kuggarna.
        /Ingemar
        Jahapp, kanske inte var så dum som jag trodde då.. Dubbelupphängd lät fränt, tror dock jag nöjer mig med enkel för nu. Har aldrig lyckats pajja ett IAR på mina 4 rullar. Är det vanligt förekommande att dem ger upp?

En annan fråga, så slipper jag starta en ny tråd. Har satt dit keramlager från UT och även gett dem 1-2 droppar gulolja men när jag har spolen komplett och låter den snurra runt spolaxeln som är mellan mina fingrar så ger ena lagret (närmast c-bromsen) ifrån sig ett visslande/rasslande ljud. Lagrena är som sagt nya och oanvända så blev lite orolig att ett kanske är defekt :/

Kommentera

På den här sidan kan du läsa lite teorier om eventuell fördel med dubbel backspärr.

Men passa dig, det finns en hel del oemotståndligt rullgodis på sidan också...

Edit: Läs "Kritik om Dual stopper"
          Senast ändrad av Gösta; 2014-12-12, 19:02.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
            http://www.sensibus.se/10967/OT%20Rulldoktor

På den här sidan kan du läsa lite teorier om eventuell fördel med dubbel backspärr.

Men passa dig, det finns en hel del oemotståndligt rullgodis på sidan också...

Edit: Läs "Kritik om Dual stopper"
            Det var en intressant artikel! Använder andra märken, Shimano, Penn osv samma konstruktion för backspärren?

Kommentera

Click image for larger version

Name:	2014-04-25 16.02.45.jpg
Views:	1
Size:	575,2 KB
ID:	1776076
              Så här ser det ut med dubbelupphängd backspärr. Den lilla kromade tappen intill svampmuttern. Man får vara försiktig när man borrar den. sportfiskeboden gör det men tror de tar betydligt mer an vad backspärren kostar. /Ingemar

Kommentera

Ursprungligen postat av outkaszt Visa inlägg
                Det var en intressant artikel! Använder andra märken, Shimano, Penn osv samma konstruktion för backspärren?
                Ärligt talat har jag inte en aning. Vet inte vad det är du pratar om... Multirullar kommer från Svängsta (kom igen Tonyex nu sticker jag ut hakan igen, utan att egentligen veta...

Kommentera

Ursprungligen postat av outkaszt Visa inlägg
                  Det sitter då en liknande lösning i en del Shimano rullar i alla fall.

Jag har då i alla fall fått uppfattningen att IAR lager är lite känsliga och det inte är jätteovanligt att de börjar glida bakåt, speciellt om man fiskar när det är riktigt kallt. Och det är ganska enkelt och billigt att lägga till en extra backspärr.

Kommentera

Mina Shimano Curado 201E7 även Curado 301E och Curado 51" har "samma" typ av backspärr alltså dubbla, ett IAR lager och en hake !
                    Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 230 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S