Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Shimano Exsence DC
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Monkey Visa inläggJig & Jerk 7fot 18-70gr x-fast
Så frågan är: Vad ska du använda rullen till? Den är ganska allround så länge man kommer ihåg att den tar i ca 85 cm per vevtag när spolen är full och ganska mkt mindre efter ett långt kast såklart.
//T
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Monkey Visa inläggGummi mindre och lite större viktat/oviktakt har kollat lite på G. Loomis jig & worm. Blir till att kika på sportfiskemässan så man får känna lite på vad som erbjuds.
Loomis nördar och spöbyggare påstår att om man ska ha ett GL då ska man ha ett IMX, GLX
eller ett NRX.
//TSenast ändrad av tonyex; 2015-03-03, 14:54.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg[ATTACH=CONFIG]76549[/ATTACH]
Jig & Jerk 7fot 18-70gr x-fast
Kommentera
-
Så nu sitter man med rullen med på spolad lina... Jävlar vilket monster, aldrig kastat med DC förr... Första kastet gick ju sådär, jag var nog bara runt 15-20 cm från å paja mitt egna fönster... Var inte beredd på att den skulle släppa betet EXAKT när man släppte tummen, på mina andra rullar är där liiiiite fördryning innan spolen kommer upp i varv vid "sidokast" denna släppte direkt... Vilket nästan resulterade i förstört fönster... Haha
Där jag testade är bara 7-8meter, jag testade med ett gladsax som väger 12g och man kände verkligen skillnad i inställningarna i alla kast fast de var på de lilla avståndet! Kan även tilllägga att jag testa de på ett billigt 200kr kina spö med 10-32g 6fot, ett redigt HÖ spö kommer göra underverk.
Den känns stabilare än alla mina ambassadörer (Skojar inte...) än så länge. Dem stora plusen är dessutom att den har klick slir och inte blir så in i h*lvete kall. Dessutom känns de INTE som 240g i handen.
Tack alla som tryckte i mig att jag "behövde" en sån här rulle (Tonyex å Monkey framförallt)Blir nog en till dc rulle snart i framtiden.
EDIT: Råkade ta en bild på skönheten.Senast ändrad av Snöhäst; 2015-03-05, 11:12.Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
Kommentera
-
Den där DC bromsen verkar magisk , är så grymt sugen på testat så varför finns den inte med en lägre utväxling .
Utan att kapa tråden för mkt , men hur är en Calcutta Conquest DC jämfört mot Exsence ?
Har nämligen sett flera beggade i bra skick på ebay till en vettig
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
Utan att kapa tråden för mkt , men hur är en Calcutta Conquest DC jämfört mot Exsence ?
Exsence har ett lite mer avancerat DC bromssystem och klarar att kasta lättare beten bättre än CQ DC samt balanserar bättre på abborre-snipsspön. Så Exsence är en rulle för att fiska abborre, havsöring och gädda med lätta prylar[beten].
Calcutta Conquest 200/201 DC är bra mer raffinerad och välbyggd och dessutom klarar det tyngre fiske bättre. Den är definitivt ingen abborre rulle, fast fungerar utmärkt för havsöringsfiske med beten över 15 och gäddfiske upp till 80-100g. De är bara linkapacitet som sätter gränser egentligen och det är därför vissa gäddfiskare vill åt den 2010 CQ DC som rymmer mer lina.
Det finns en 100/101 DC modell oxå som blandar det bästa från bägge rullar ... ok nästan ...
Vi kan diskutera skillnaderna mellan dessa rullar i flera timmar om man vill, så jag tar upp de mest uppenbara ...
Häls //TSenast ändrad av tonyex; 2015-03-05, 22:29.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg...Exsence har ett lite mer avancerat DC bromssystem...
Häls //TFast jag är inte ledsen för det, jag har ju även LP:n nära
Hälsningar
Anders "3x8" Eriksson
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Skrapande ljud från rulle?av HampeeeEfter att ha kollat mer på rullen verkar det som att det är mellanrummet mellan grejen som håller bygeln...1 Foto
-
Kanal: Rullar
2025-06-28, 22:06 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
31 925 visningar
18 gillar